Slovensko čaká vďaka Footshopu množstvo exkluzívnych releasov a nekončí to len u tenisiek.
Na otvorenie kamennej predajne Footshopu v Bratislave sa teší hádam každý a pri pohľade na podujatia z posledných mesiacov, ktoré sa konali v pražskej pobočke sa ani nieť čomu čudovať. Na rozdiel od ostatných predajcov tenisiek na území Slovenska a Čiech sa totiž snaží Footshop v prvom rade budovať komunitu okolo tenisiek a celej urban kultúry, ktorá síce má u nás určité základy, no ľuďom stále chýba prístup ku kvalitným releasom. Pri tejto príležitosti sme tak vyspovedali vedúceho bratislavskej predajne a zároveň hlavného zástupcu Footshopu na Slovensku a ak si náhodou doteraz pochyboval o ich kvalitách, rovno na to zabudni. Andrej "Maco" Medveď sa venuje teniskám vyše desať rokov a vo svojej zbierke má zhruba 400 párov. Andrej je čistý príklad sneakerheada, ktorý si už okolo tenisiek čo to zažil, každý deň sleduje dianie vo svete a vďaka tomu si stihol vybudovať aj množstvo kontaktov. Jeho názory na aktuálne dianie, reselling, teniskovú mafiu a ostatné veci spojené s touto kultúrou sa tak dozvieš v našom rozhovore nižšie.
"Footshop som registroval už od jeho začiatkov a z pracovného hľadiska som sa k nim dostal zhruba v marci tohto roku, kedy sme sa s Petrom Hajdučkom začali baviť o Bratislave a Slovensku ako takom. Veľmi sa mi zapáčilo jeho rozmýšľanie a hlavne pohľad na rozvoj a smerovanie. Dohodli sme sa, že si zoberiem na starosť naše slovenské aktivity. Bola to veľmi rýchla a príjemná dohoda, keďže pre mňa je to vysnívané povolanie a žijem tým."
"Môj prvý pár sneakers boli asi AF1 Mid Snakeskin, aj keď si tým nie som istý a samozrejme nerátam nejaké AF1 all-whites. Skôr ten začiatok evidujem tak, že som si kúpil jedny, druhé, tretie, začal som sa dostávať k nejakým informáciám a zrazu som do toho toho spadol a nepustilo ma to dodnes. Veľký vplyv mala nato aj moja vtedajšia priateľka, ktorá bola ešte väčší freak ako ja :)). Obdobie začiatkov do cca roku 2010 bolo šialené. Tykal som si s poštármi aj colníkmi :). Následne sa to upokojilo v roku 2010 v zime, kedy sa nám narodil potomok. Prišiel do môjho života nový impulz a naplnenie. Každopádne som to stále sledoval, nakupoval, ale už nie tak fanaticky. No a zatiaľ posledným zlomom bol začiatok spolupráce s Footshopom, kedy ma to opäť nakoplo do vyšších obrátok :). Je to proste závislosť."
"Keď som s teniskami začínal, chýbali tu obchody, kde by si mohol kúpiť to čo v zahraničí. Aj samotný trh bol tak nastavený. Dodávatelia nemali dôvod tlačiť nato, keďže to ľudia u nás veľmi nepoznali, neexistoval dopyt. Bolo tu zopár pokusov, ktoré zlyhali. Ja som sa tým pádom sústredil na zahraničné internetové obchody ako pickyourshoes(dnes už napríklad nepredávajú NIKE), Sneakersnstuff, Solebox, Overkill…a hlavne eBay. Presviedčať týchto ľudí, aby mi to poslali na Slovensko, bola tiež fuška. Našťastie vždy existovala ochota od predajcov. Následné čakanie niekedy aj 3-4 týždne bolo vždy šialené. A vrcholom bolo, keď ti namiesto tenisiek prišiel lístoček z colnice. Niekedy nepomohlo, ani keď predajca napísal na krabicu GIFT. Musel si to ešte precliť, čiže ťa niekedy tenisky vyšli viac ako si myslel. Po čase už som mal človeka na colnici, s ktorým sme sa vždy dohodli(pozdravujem :)). Ten pocit, keď si otvoríš tú krabicu a vytiahneš nové kúsky je na nezaplatenie."
"Aktuálne je okolo tenisiek obrovský boom, čo je na jednu stranu dobré, no na druhú stranu to prináša rôzne negatíva ako reselling typu: "som iba reseller a nie zberateľ" - to ja veľmi nepodporujem. To, že zberateľ predáva, vymieňa aby mal na nové je úplne v poriadku, ale ten "tupý" reselling ma nikdy nelákal a ani lákať nebude. Kedysi to fungovalo v oveľa menšom merítku. Dnes sa pomaly dostávame do fázy, kedy sa bežný zberateľ k rare modelom ani nemôže dostať - programujú sa boti, padajú weby, skupujú sa celé sizeruny. Stretol som sa aj s “korupciou” v samotných obchodoch, kedy si predavači napojení priamo na resellerov…. Je to súčasťou toho celého, je to reakcia trhu. Predsa len je to niekoľko miliardový biznis a každý sa snaží utrhnúť si z koláča. Aj vo Footshope máme zaujímavé skúsenosti typu - príde dodávka, vystúpi 6 ľudí. Každý z nich kúpi jednu veľkosť. Dodávka sa vráti, nahádžu tenisky do nej a dodávka odchádza. Čo si o tom máš myslieť? Ja som ešte ani jedny svoje tenisky nepredal.”
"Pri nakupovaní tenisiek hľadám najlepšiu cestu ako sa k danému modelu dostať. Práca vo Footshope ma trochu rozmaznala a dnes už poriadne rozmýšľam nad tým, či zaplatím 2-3 stovky za pár. Za tie roky som si stihol vybudovať kontakty po celom svete, viem si zohnať v podstate čokoľvek, no v poslednom čase sú tie cenovky často pre mňa jednoducho neakceptovateľné."
"Niektoré tenisky však majú svoju historickú hodnotu ako Dunk SB Pigeon alebo Dunk Paris…., iné zase bojujú za charitu ako Air Mags, či Doernbecher alebo prispievajú do kultúry nejakým iným spôsobom. Ľudia to kupujú a má to svoj význam. Ide o rarity, ktoré si držia cenu a tá ani klesať nebude. Potom sú tu z tých novších napríklad NMD, u ktorých má vysokú cenu prvá colorway a ostatné sú len taký vývar. Naopak Mastermind NMD (ktoré mal Maco na nohách), sa predávajú za 700-800 € a ich cena zatiaľ neklesá. Spolupráce si podľa mňa držia svoju cenu ale všetko to aj tak závisí len na ľuďoch. Po tých rokoch už jednoducho cítim, čo bude mať hype a väčšinou mi to vychádza. Ja tenisky kupujem podľa toho či sa mi páčia a majú pre mňa nejakú hodnotu. Veľmi sa pozerám na príbeh, ktorý je za tou či onou teniskou. Ľudia u nás zatiaľ ale veľmi nechápu hlbšiu podstatu adidas Consortium a pod."
"Nepotrpím si na žiadne pozície, spolu so svojim teamom budem mať na starosti chod obchodu a našich SK aktivít. Ak chceš na Slovensku riešiť niečo s Footshopom, asi sa dostaneš ku mne. Vieme ako nám to funguje v Prahe a je pre nás dôležité budovať nielen kvalitný obchod, ale aj komunitu okolo neho. Ľudia u nás nájdu veci, ktoré vo zvyšku Česko-Slovenska nekúpia. K tomu zaujímavé eventy, worshopy, instore releasy a rôzne spolupráce s umelcami. Footshop nie je len predajňa tenisiek ale miesto, do ktorého sa môžeš prísť zabaviť, vidieť rôzne druhy umenia, dobre sa najesť, ale pritom byť stále blízko sneakers. FOOTSHOP JE PLATFORMA!."
Výběr tenisek z osobní sbírky sbírky Andreje Medveďa: