Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
5. septembra 2023 o 14:30
Čas čítania 7:12
Tímea Krauszová

Bez parabénov, sulfátov a iných „toxínov“: Takto clean beauty marketing zavádza a zarába na tvojom strachu

Bez parabénov, sulfátov a iných „toxínov“: Takto clean beauty marketing zavádza a zarába na tvojom strachu
Zdroj: Refresher/Daniel Tichý
MÓDA BEAUTY KOZMETIKA A STAROSTLIVOSŤ O KOŽU
Uložiť Uložené

Trend clean beauty je špinavší, než sa na povrchu zdá.

Nikto v skutočnosti nevie, čo znamená clean beauty. Toto označenie sa rýchlo premenilo na hnutie bez jasných pravidiel a to, čo pôvodne vyzdvihovalo malé značky, prírodné ingrediencie či jednoduchosť v skincare rutine, postupne (a doslova) prehnilo.

Za označenie clean beauty majú dnes niektoré firmy na krku súdne žaloby, niektoré čisté produkty zrazu smrdia ako plesnivý syr, iným sa v snahe vyhovieť clean požiadavkám zmenila textúra či životnosť. Napriek tomu predaje kozmetiky s týmto označením rastú a prinášajú so sebou marketing založený na šírení strachu či dezinformácií. Ešte aj tzv. skintelektuáli majú miestami čo robiť, aby sa vyznali v tom, čo je len pozlátko reklamy a čo už hraničí so zavádzaním. 

O kozmetike a beauty témach píšeme často aj kriticky, oslovujeme pri tom odborníkov. Vyvraciame najväčšie mýty a prinášame ti overené informácie. Ak sa ti naša práca páči, podporiť nás môžeš vstupom do klubu Refresher+.

Ilustračná fotografia.
Ilustračná fotografia. Zdroj: Unsplash/michela ampolo

Ako sa značky snažia vysvetliť clean beauty

Podľa The Good Face Project to znamená, že výrobok je bezpečný, netoxický a má transparentné označenie zložiek. Pre wellness firmu herečky Gwyneth Paltrow Goop znamená clean beauty produkty bez ingrediencií, ktoré preukázateľne škodia ľudskému zdraviu a planéte alebo sú podozrivé z toho, že škodia. Clean beauty sa často spája so slovami ako netoxická, bezpečná, prirodzená či prírodná. Stavia sa do pozície lepšej než tie ostatné. Keď sa nad tým zamyslíme, clean beauty je riadna pick me girl.

Odporúčané
Gen Z si zamilovala tooth gems: Pri nekvalitnej práci sa môžu zapichnúť do ďasien, čo si o nich myslia stomatológovia? Gen Z si zamilovala tooth gems: Pri nekvalitnej práci sa môžu zapichnúť do ďasien, čo si o nich myslia stomatológovia? 21. novembra 2024 o 9:30

Problém je v tom, že toxická kozmetika tak či onak nie je legálna ani v Spojených štátoch, ani v Európe. Navyše, prírodné ingrediencie nie sú lepšie ako syntetické, niekedy sú dokonca z pohľadu zdravia človeka a aj planéty horšie.

Rôzne databázy pre clean beauty produkty ako Skin Deep od Enviromental Working Group alebo aplikácie na overenie „bezpečnosti kozmetiky“ zjednodušujú alebo vytrhávajú z kontextu vedecké štúdie. Zavádzajú a ľudí strašia rizikami, ktoré im ani nehrozia. Prirodzene tak ľudia začnú hľadať bezpečné alternatívy, čo priláka viac značiek k tomu, aby sa pridali k podobnému marketingu.

A tak pridajú na svoje produkty označenia ako „bez parabénov“ či v tom kritickejšom prípade „bez toxínov“.

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
1,25 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné - 17 %
60 € 50 €
Účtuje sa raz za rok
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatnéhoMám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Pridaj sa do klubu REFRESHER+

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Prečo sú označenie „bez“ alebo „free from“ problematické.
  • Aké potenciálne problémy so sebou prináša „clean“ receptúra produktov.
  • Prečo sú niekedy prírodné alternatívy horšie pre zdravie alebo planétu.
  • Ako ovplyvňuje trend clean beauty veľké kozmetické značky a aké zmeny robia, aby mohli tiež na tento trend naskočiť.
  • Ako EÚ stanovuje pravidlá pre kozmetiku a či má zmysel obávať sa tej, ktorú si v Únii kúpiš.
Dočítať článok
Máš už predplatné?
Prihlásiť sa
Dočítať článok
Poslať sms
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 143617 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Odomknúť cez SMS
Tento článok
Poslať sms Ako to funguje?
Všetky články na mesiac
🤩 Len 1,50€ navyše
POSLAŤ SMS Ako to funguje?
Po odomknutí získaš
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Napr.: 100 % zľava na lístok na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat , 30 % zľava na ročné predplatné Rejoy alebo 20 % zľava na nákup v The Streets
Zobraziť všetky (9)
Domov
Zdieľať
Diskusia