Slovenský trh patrí medzi prvé, kde bola novinka uvedená.
Počas posledných mesiacov asi každému z nás pribudlo doma vrece vyhradené na zálohované fľaše. Obľúbené nápoje si nenosíme už len z obchodu, ale aj späť do automatov v predajniach. Na obmedzení len tak povaľujúceho sa plastového odpadu pracuje aj spoločnosť Tetra Pak, ktorá na slovenskom trhu zaviedla novinku v podobe vrchnákov pevne pripojených k nápojovým kartónom. S týmto typom obalov sa vyhneš frustrovanému pobehovaniu po kuchyni s tým, kde si položil vrchnák. Navyše si budeš istý, že zrecykluješ všetko.
Slovensko patrí medzi prvé krajiny, kde Tetra Pak túto novinku zavádza. U nás spolupracuje s producentom ovocných štiav a rastlinných nápojov McCarter a mliekarňami Rajo a TAMI. Tento krok znamená posun k vytvoreniu udržateľnejšieho obalu na nápoje a potraviny na svete – nápojového kartónu, ktorý je plne vyrobený zo zodpovedne získaných obnoviteľných alebo recyklovaných materiálov, je plne recyklovateľný a uhlíkovo neutrálny.
• Každý rok sa v Európe vyprodukuje takmer 26 miliónov ton plastového odpadu.
• Približne 80 % odpadu v mori tvoria plasty.
• Plastom to môže trvať až stovky rokov, kým sa rozložia.
• Približne 32 % všetkých plastových obalov sa nevyzbiera na recykláciu a končí v prírode.
Podľa prieskumu Tetra Pak Index 2021 až 84 % zákazníkov očakáva, že produkty v obchodoch sú v recyklovateľnom balení. Podľa spoločnosti pevne pripojené vrchnáky zohrávajú dôležitú úlohu v oblasti prevencie odpadu, keďže vrchnák zostane po celý čas pripevnený k obalu.
„Nové pevne pripojené vrchnáky sú navrhnuté tak, aby zvýšili pohodlie spotrebiteľov. Ľahko sa otvárajú a opätovne zatvárajú vďaka starostlivo navrhnutým rozmerom pre plynulé nalievanie či pitie,“ hovorí Julia Luscher, viceprezidentka pre marketing spoločnosti Tetra Pak.
Spoločnosť Tetra Pak sa rozhodla pre nové riešenie z niekoľkých dôvodov. Z pohľadu spotrebiteľa ide o to, že sa vrchnáky nestratia, čiže ich spolu s obalom zrecykluješ ako jeden celok. Po opekačkách, chatoviciach či túrach teda neskončia pohodené v prírode. Pri nalievaní a pití pritom nijako neprekážajú, pretože sa samovoľne nezatvárajú. Z pohľadu zákazníkov spoločnosti Tetra Pak ide zas o významný krok, ktorý im umožní s predstihom splniť smernicu o jednorazových plastoch, ktorá vstúpi do platnosti v roku 2024.