Chýry sa naplnili a Tesla vylepšuje súčasné modelové portfólio.
To, že Tesla Motors pracuje na vylepšení dojazdu, výkonu a rýchlostných parametroch nedávno faceliftovaného Modelu S, nie je žiadnym tajomstvom. Ostatne, o chystanej verzii P100D sme vás informovali spolu s onou modernizáciou. Ako už označenie napovedá, jej podstatou je kapacita batérií navýšená na úroveň 100 kWh, čo by v konečnom dôsledku znamenalo avizované zlepšenie jazdnej dynamiky. No a čuduj sa svetu, v uplynulých hodinách sa dostáva na povrch informácia, že nová najvýkonnejšia verzia je na svete. Novučičká "elektro-automobilka" navyše informuje, že pokiaľ nový Model S vo verzii P100D bude mať prítomný Ludicrous Mode, akceleráciu z pokoja na 60 míľ za hodinu zvládne len za neuveriteľných 2,5 sekundy! Postarať sa o to majú práve 100-kilowattové akumulátory, za prítomnosti ktorých pritom takýto elektromobil prekročí magickú hranicu 300 míľ dojazdu na jedno nabitie.
Doterajšia vrcholná verzia P90D mala dojazd "len" 270 míľ (najsilnejšia verzia s jedným elektromotorom P90 dokonca 294 míľ), najnovší prírastok do rodiny s označením P100D a dvojicou poháňaných náprav, teda i dvojicou elektromotorov zvládne na jedno nabitie absolvovať až 315 míľ! Samozrejme, tento údaj reprezentuje odporúčané a ideálne podmienky používania elektromobilu, pričom ide o americkú normu EPA, čo by v prepočte znamenalo, že dojazd tejto Tesly je približne 507 kilometrov. Dokonca, ak by sme brali do úvahy európsku normu NEDC, znamenalo by to až 613 kilometrov dojazdu na jedno nabitie. Tak či onak, povedať treba, že ide o prvý sériový elektromobil, ktorý pokoril v tejto disciplíne 300-míľovú hranicu.
Čo je však podstatnejšie, sú spomínané rýchlostné parametre. A to až v taktom rozsahu, že Tesla tvrdí, že Model S P100D bude v čase príchodu za prítomnosti Ludicrous módu najrýchlejšie akcelerujúcim sériovým autom na svete. Toto tvrdenie je nepochybne veľmi odvážne a vlastne zo strany Tesly sme si na ambiciózne výroky tohto druhu už za ostatné roky zvykli. Aká je však realita? Ak uvažujeme, že P100D-čko bude skutočne schopné akcelerovať na 60 míľ za 2,5 sekundy, zaradilo by sa medzi hyperšporty ako je Porsche 918 Spyder či Ferrari LaFerrari, do úvahy treba ale brať aj Bugatti Chiron. To je automobilová smotánka, ktorá sa hrdí takýmto raketovým potenciálom. Do úvahy však treba zobrať opäť častokrát zabúdanú skutočnosť, a to fakt, že rýchlosť 60 míľ nie je 100, ale len 96 km/h. Inými slovami, ak Tesla uvádza, že P100D akceleruje z 0-60 míľ/h za 2,5 sekundy, znamená to, že dokáže zrýchliť z 0-96 km/h za 2,5 sekundy, no a to vo výsledku hovorí o tom, že zrýchlenie z 0-100 km/h bude tejto Tesle v skutočnosti trvať približne "až" 2,7 sekundy. A tu sa dostávame na kameň úrazu, lebo 918-ka dá stovku, nie 96 km/h, za 2,5 sekundy.
Ako s týmto faktom vynaloží Tesla, uvidíme časom, na ich stránke kompetentní argumentujú v tokom zmysle, že ako LaFerrari, tak i 918-ka sú úž vypredané, preto ich akoby nepočítali. Prečo zabudli na nové Bugatti, je otázne. Rovnako sme tak i zvedavý na výdrž Tesly pri takejto záťaži. Azda totiž nikomu neuniklo to, ako Model S stroskotal na Nürburgringu, kde sa po niekoľkých ostrých zákrutách vozidlo preplo do akéhosi núdzového režimu. V každom prípade, klobúk dole treba dať i tak. Na záver dodám, že vyhotovenie P100D bude v USA v prípade cenových relácii začínať na úrovni od 134,500 dolárov. Okrem toho, verzia P100D zavíta aj do "motorovej" palety väčšieho Modelu X. Tam bude pochopiteľne na rozmery a váhu dojazd o čosi menší - podľa normy EPA to bude 289 míľ, resp. podľa európskej normy 542 km. V porovnaní s S-kom bude na tom o malý kúsok horšia, no stále naozaj fascinujúca, i dynamika - akcelerácia z 0-60 míľ/h potrvá 2,9 sekundy, čo v preklade značí zrýchlenie Modelu X P100D z 0-100 km/h za 3,1 s. Cenové relácie budu za veľkou mlákou štartovať na úrovni od 135,500 dolárov za kus.