Kamenné butiky zatvárajú, módne prehliadky sa rušia a kvôli koronavírusu by mohli niektoré značky zbankrotovať.
Dve dôležité módne mocnosti - Čína a Taliansko - bojujú s krízovou situáciou a už teraz je zrejmé, že koronavírus bude mať ohromný dopad na celý priemysel. Väčšina svetovej produkcie oblečenia je sústredená v Číne. Popri bežných značkách alebo výrobcoch športovej obuvi sú ohrozené aj luxusné módne domy. Gucci, Fendi, Versace alebo taký Off-White majú totiž podstatnú časť svojej produkcie umiestnenú v Taliansku, v oblastiach, ktoré sú koronavírusom zasiahnuté najviac. Ich najbližšie kolekcie by na to mohli poriadne doplatiť.
- Ako sa vyrovnávajú módne značky so pandémiou koronavírusu
- Do akej miery spomaľuje koronavírus predaje odevov
- Prečo by kvôli nemu mohli nadobro skončiť týždne módy
- Ako na aktuálnu situáciu reagujú bežní spotrebitelia
Kto bude vyrábať?
Predpokladané vývoje tržieb boli ešte pred mesiacom u väčšiny módnych značiek v pozitívnych číslach. Rovnako ako v prípade všetkých ostatných odvetví priemyslu, bohužiaľ, začali rapídne klesať. Hlavným dôvodom je najmä skutočnosť, že Čína je nielen rodiskom koronavírusu ale aj motorom svetovej ekonomiky. Spolu s miliónmi zákazníkov sa na jej území nachádzajú kľúčové továrne na spracovanie bavlny, výrobu textílií a všetkých ostatných komponentov od zipsov až po šnúrky do topánok.
Čínske mesto Putian je považované za jedno z najväčších stredísk výroby topánok a desiatky rokov sa naň spoliehajú aj giganty ako Nike, adidas alebo Puma. V rámci krízového režimu v Číne štát oslovil desať tovární s ponukou, aby prestali vyrábať obuv a zamerali sa na ochranné rúška a masky. Továrne preto začali spolupracovať s výrobcami plienok, aby boli schopné zabezpečiť každý deň 200 000 kusov trojvrstvových rúšok a masiek pre tamojších obyvateľov.
Viacerí čínski zamestnávatelia museli v strachu pred rozširovaním vírusu dať svojim zamestnancom nútenú dovolenku. Tým pádom nestíhajú s výrobou a neplnia objednávky zahraničných firiem. Životy ľudí sú samozrejme dôležitejšie než oblečenie, ale pre módny priemysel, ktorý je zvyknutý na sezónny systém kolekcií, to prináša radikálne zmeny. Už teraz je totiž zrejmé, že jesenné kolekcie budú meškať, respektíve sa do obchodov určite nestihnú dostať v tradičnom objeme.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako môžu vyzerať obchody s oblečením o pár týždňov
- Čo pozitívne prinesie obmedzovanie módneho priemyslu
- Či bude kde nakupovať oblečenie a ako sa novej situácii prispôsobujú módne domy
- Prečo hrozí koniec fashion weekom a aké alternatívy módne značky využívajú