So zamestnancami komunikuje cez Whatsapp, osobné stretnutia považuje za návrat do 90. rokov.
Kvalitné a čerstvé sushi si môžeš vychutnať aj v Banskej Bystrici. Ako prvé toto obľúbené jedlo priniesla reštaurácia Samurai Sushi. Sushi však nie je to jediné, čo ponúka. V menu nájdeš viaceré špeciality, ktoré ti ukážu chuť japonskej a ázijskej kuchyne. Na prípravu delikates používajú prvotriedne suroviny.
O tom hovorí aj samotný manifest Samurai Sushi: „Iba originálne suroviny a denne čerstvé ryby.“ Ak sa túto prevádzku rozhodneš navštíviť, môžeš byť svedkom toho, že sa personál pozná s niektorými zákazníkmi osobne. Práve na týchto vzťahoch si zakladajú. V Samurai Sushi neprestali fungovať ani počas karantény, kedy si mohli zákazníci objednať cez donášku priamo domov. Dočkali sa ho dokonca aj v Rooseveltovej nemocnici, kam prevádzka posielala niekoľko jedál zadarmo.
Jej zakladateľ, Zuzana Muránska žila 10 rokov v zahraničí, z čoho veľkú časť strávila v Londýne. Vystriedala rôzne profesie, od realít až po založenie vlastného kaderníckeho salóna a Samurai Sushi. Potom sa opäť rozhodla odísť na Bali, z kadiaľ teraz riadi svoj biznis. Ako sa jej to darí a čo považuje za najväčšie úskalia? Spýtali sme sa to priamo nej.
Prečo nežiješ na Slovensku, ale podnikáš z Bali?
Toto rozhodnutie prišlo po 10 rokoch strávených v zahraničí. Žila som 7 rokov v Londýne a tiež tam podnikala. Nejaký čas som na Slovensku nebola zamestnancom, čo zmenilo moje hodnoty. Musím povedať, že mi začalo vadiť, za čím sa na Slovensku väčšina ľudí ženie - mať krásne autá, moderné byty, značkové kabelky a oblečenie.
Na Bali som našla presný opak: Ľudí a komunitu s úplne inými hodnotami. Toto bol dôvod, prečo som sa rozhodla urobiť zmenu a začala dávať energiu, čas a peniaze do vecí, ktoré má naozaj urobia šťastnou. Presťahovala som sa spolu s mojím synom Benjaminom (5) na druhú stranu zemegule, kde ľudia rozprávajú o nápadoch nie o iných ľuďoch. Kde sa ľudia starajú o túto planétu takým istým spôsobom ako sa starajú o svoju záhradu za domov. Kde ľudia nenosia značkové veci, aby vás ohúrili, ale úsmev.
Čo ti na začiatku dalo istotu, že takto môže tvoj podnik fungovať?
Súdržnosť, kolektív, prístup a hlavne vytvorenie pohodového pracovného prostredia bolo to, čo som celé roky budovala. Podľa mňa, veta používaná ešte počas výučby podnikovej ekonómie na mojej strednej škole „Môj zákazník, môj pán“, nie je v podnikaní úplne smerodajná.
Verím v to, že pokiaľ je môj zamestnanec spokojný, bude aj môj zákazník. Preto vždy dávam na prvé miesto zamestnancov. V sushi sa nám nemenil kolektív už skoro 6 rokov.
Samozrejme, toto nebola jediná istota. Vybudovala som systém zodpovednosti na prevádzke, kde každý pracuje sám za seba. Každý zamestnanec má určité povinnosti a dokopy všetci zamestnanci vedú zo svojho miesta svoju časť prevádzky. Takže vybudovanie tohto systému fungovania mi dalo tu istotu. Mala som samozrejme šťastie na ľudí, ktorí sú rozumní a vážia si svoju prácu. Moja vôla, aby všetko fungovalo, komunikácia s nimi a systém odmien všetko zavŕšil, preto to dnes funguje na 110%. Istotu mi dali všetci moji zamestnanci, každý jeden z nich ma uistil, aké má zámery. Hlavná vďaka patrí Monike Trojákovej, ktorá je už niekoľko rokov srdce podniku.
Ako sa vyrovnávaš s časovým posunom, ktorý je medzi Slovenskom a Bali? Vstávaš kvôli nemu skôr?
Môj časový posun je + 7 hodín, takže, keď vy máte ráno, ja už mám pol dňa za sebou. To mi dáva voľnosť a možnosť sa venovať môjmu synovi. Spoznávať ostrov a zažívať nové zážitky. Moje večere sú venované práci. Nie každý deň, ale mám vyhradené určite dní, kedy všetko kontrolujem. Cez whatsapp skupiny komunikujem skoro každý deň so všetkými zamestnancami, aj keď si len pošleme pozdravy a zaželáme pekný deň.
Čo sú najväčšie úskalia podnikania na diaľku?
Dôvera. To, že nemôžem byť prítomná v niektorých momentoch na prevádzke bolo spočiatku ťažké. Samozrejme sú tam aj iné úskalia, ale pokiaľ sa naučíte riešiť veci online, nemáte naozaj žiadnu prekážku viesť svoje podnikanie na diaľku.
Ľudia sa ma často pýtajú, ako riešiš úrady a ako riešiš kontroly. Pred odchodom som zabezpečila, aby na prevádzke boli splnené všetky normy do poslednej bodky. To znamená, že každú kontrolu vie vybaviť zodpovedná osoba.
Čo sa týka úradov, mám dobrú účtovnú firmu, ktorá je splnomocnená konať v mojom mene. Všetky veci so mnou konzultujú a následne podávajú v mojom mene. Takže keď si toto všetko zariadite týmto spôsobom, ja nevidím žiadne úskalie.
Ako riešiš problémy, ktoré si vyžadujú tvoju osobnú účasť?
Ja vidím osobné stretnutia ako niečo z rokov 90-tych, ako niečo čo patrí do minulosti. Osobným stretnutím viete pridať akurát emóciu a svoj šarm, ktorý ja v mojom podnikaní nepredávam. Problémy, ale aj nové dohody sa podľa mňa lepšie riešia písomne, vzniká tak menej nedorozumení a máte dôkaz o všetkom, čo ste povedali. Samozrejme ich úplne nezavrhujem, je pekné nadviazať novú pracovnú spoluprácu s osobnou účasťou. Ale, keď to nie je možné, všetko sa dá zariadiť bez toho.
Čo ti dáva život na Bali?
Život na Bali mi dáva nové obzory a to nielen v pohľade na zmysel života ale aj v možnostiach, ako sa dá žiť život na tejto planéte. Mám tu viac času na seba na sebareflexiu, na moje myšlienky a starám sa viac o svoju dušu. Na to na Slovensku ľudia zabúdajú.
Okrem iného mi dal priestor tráviť omnoho viac času s mojím synom a venovať sa mu. Toto bolo pre mňa veľmi dôležitý faktor prečo som aj odišla. Deti sú tu všade vítané. To je jedno kam ideme. Všade sa s úsmevom postarajú o vás a tak isto aj o vaše dieťa, ktoré nie vždy sa musí správať podľa bontónu. Tu to nie je problém a žiadny zamestnanec sa na vás nepozrie škaredo že vaše dieťa je hlučné. Skoro v každej reštaurácii alebo kaviarni sú miesta pre deti.
Okrem iného mi dal možnosť spoznať Áziu. Z Bali sa totiž dá cestovať do rôznych časti Ázie a tiež Austrálie a na Nový Zéland. Tieto výlety by zo Slovenska boli časovo náročné.. Ale Bali mi dalo hlavne : Clear Mind, Easy Life, Bare feet and Full Heart.
V čom je Samurai Sushi špeciálne? Na čo si najviac hrdá, že sa ti s ním podarilo?
Iba originálne suroviny a denne čerstvé ryby. Týmto sa riadime od dňa číslo 1. Samozrejme, nezabúdame ani na osobný prístup, čo je veľmi ľahké, pretože nemeníme zamestnancov. To spôsobilo, že sa poznajú s niektorými zákazníkmi aj osobne, čo veľmi pomáha v budovaní dobrého biznisu.
Som hrdá na všetko od menu, ľudí, ktorí pre mňa pracujú a aj celého konceptu, ktorý sa mi podaril vytvoriť. Som tiež hrdá na to, že tržby na za posledné 4 roky každý mesiac stúpajú. Toto je ťa najlepšia odmena pre mňa, vedieť, že to robíme dobre.
Ako sa zmenil tvoj život počas pandémie?
Celá táto situácia nás zaskočila, ako každého jedného človeka na tejto planéte. Rýchlo sa adaptovať je v týchto situáciách najdôležitejšie. Po dohovore so zamestnancami sme ostali počas celého tohto obdobia otvorení. Nakoľko sme mali veľa zásob jedla, tak som sa rozhodla dodávať obedy záchranárom z Roseveltovej Nemocnice v Banskej Bystrici zadarmo. Uvedomila som si, že v takýchto situáciách už nejde iba o podnikanie, ale o to držať spolu, ukázať vôľu a silu a prispôsobiť sa, resp. zvýšiť hygienické opatrenia, znížiť ceny a ďalej v tejto viere viesť podnik, aby sme prežili. Bolo to veľmi ťažké obdobie, ale aj vďaka prístupu každého jedného zamestnanca sme to zvládli a sme stále tu – takí silní, ako sme boli predtým. Samozrejme, veľká vďaka patrí aj našim zákazníkom, ktorí nám ostali verní.
Aké máš plány so Samurai Sushi do budúcnosti?
Som človek, ktorý vždy rozmýšľa vo veľkom. Počas budovania Samurai Sushi sa mi podarilo vytvoriť prvú slovenskú franchisu kaderníckych salónov. Salón IX., to je moje druhé podnikanie. Takže takýto plán bol aj so Samurai Sushi. Prvá osoba, ktorá má oslovila na spoluprácu bol Majk Spirit. Boli sme už veľmi blízko k realizácii, ale obojstranná vyťaženosť tieto plány zmarila.
Nakoniec som si aj ja uvedomila, že už nechcem dávať viac času do podnikania, ale viac chcem dávať sebe a synovi. Vybudovala som z ničoho niečo, čo sa stalo úspešným. Vo všetkých mojich firmách dnes zamestnávam 30 ľudí, som hrdá, že som vytvorila bezpečné pracovné pozície a tým dávam chlieb na stôl viacerým rodinám.
V Samurai Sushi sa bude stále zlepšovať, vynovovať a prinášať novinky z celého sveta a mojim cieľom je, aby sme vytvárali nulový odpad a používali na 100% recyklovateľné materiály. Aby si u nás pochutili vegáni, vegetariáni a tiež milovníci rýb.