Stiahli sme si kópiu dát, ktoré o nás má Facebook. Nemáme dobrý pocit.
Facebook momentálne zažíva ťažké časy. Hodnota jeho akcií klesla dohromady o 100 miliárd amerických dolárov a mnoho ľudí je na sociálnu sieť mimoriadne nahnevaných. Všetko súvisí s najnovším škandálom, ktorý už vyšetruje viacero amerických úradov.
Všetko má na svedomí posúvanie dát zvláštnej dátovej firme Cambridge Analytica, ktorá sa zaoberá predovšetkým politickými konzultáciami. Informácie o vyše 50 miliónoch používateľov však skončili v rukách nepovolaného, čo znamená, že zainteresovaní politici mohli veľmi jednoducho cieliť svoje politické kampane. V podstate štvrtá séria House of Cards prenesená do reality.
Prieskumy ukazujú, že nedôvera ľudí v najpopulárnejšiu sociálnu sieť rapídnym spôsobom narastá a ospravedlnenie Marka Zuckerberga pomohlo len veľmi málo. V snahe napraviť si povesť začal dokonca Facebook investovať aj do reklamy v zahraničných denníkoch, kde sa ospravedlňujú dotknutým používateľom.
Sociálnej sieti stopli svoje investície hromady dôležitých inzerentov a svoje kontá zrušili stovky ľudí. Do popredia sa teraz dostala zaujímavá funkcia, ktorá ti umožní prezrieť si všetky možné dáta, ktoré o tebe Facebook za celý ten čas nazbieral. A je to viac než nepríjemný pohľad.
Po tom, čo sa rozhodneš dáta stiahnuť, ťa Facebook nechá asi dve hodiny čakať, no nakoniec na tvojom maili pristane pomerne veľký archív. V našom prípade to boli asi 2 GB dát a medzi nimi napríklad všetky telefónne čísla, ktoré sa kedy nachádzali na tvojom mobile.
To však v oblasti telefonovania zďaleka nie je najhoršie. Facebook totiž veľmi dobre vie aj to, komu a kedy si volal. Alebo kto ti volal a ako dlho to trvalo. Prehľad má o presnom čase, telefónnom čísle a ďalších podrobnostiach. A rovnako to platí aj pri SMS.
Ďalšie dáta predstavujú nepríjemnú a oči otvárajúcu skúsenosť, pretože si za všetko môžeme takpovediac sami. Facebook, samozrejme, uchováva všemožné informácie o tvojej aktivite. V jeho histórii sú tak aj staré narodeninové či meninové priania, archív časovej osi, no napríklad i fotografie, vrátane tých, ktoré sa tvojej osoby absolútne netýkajú, no ty s nimi nejakým spôsobom súvisíš.
Podobné dáta môže Facebook používať napríklad na špecifické cielenie reklamy. Kampaň inzerenta sa tak razom stane efektívnejšia, pokiaľ ju uvidí viac ľudí v cieľovej skupine. Informácie sa však aj predávajú, ako vidíme v príklade zo súčasnosti. Pre reklamné a marketingové účely ich tak zneužijú tretie strany a informácia o tvojom lajku spred piatich rokov môže veľmi jednoducho byť zbraňou akejsi firmy, ktorá sa ti pokúša predať vlastný produkt.
Koho sleduješ a kto ťa sleduje? Samozrejme, v tomto prípade dáva zmysel, že Facebook má prehľad o dátach, ktoré ti on sám zobrazuje a prispôsobuje podľa neho obsah iným ľuďom, no podobné informácie môžu mať aj iný účel. Pokiaľ skončia v nesprávnych rukách, ľahko sa stanú obeťou cielenej reklamy. Rovnako ako jedna z funkcií, ktorá bola kedysi viac než populárna.
Každý z nás raz šťuchal, bohužiaľ. Aj keď to dnes chvalabohu väčšina ľudí nerobí, z takýchto informácií sa dá veľa vyčítať. Neškodná a mimoriadne hlúpa funkcia sociálnej siete tak môže napríklad naznačovať, že s dotyčnou osobou máš bližší vzťah než s tými zvyšnými stovkami na zozname priateľov. Neodvážil by si sa šťuchnúť svojho učiteľa ani nepríjemného šéfa, no s najlepšou kamarátkou by si to v tej dobe asi spravil.
Pochopiteľne, ide o naozaj pokročilý marketing a v našich končinách sa s podobnou úrovňou stretneš len málokedy, no pokiaľ bojuješ o tri body v nerozhodnom americkom štáte, keď práve kandiduješ na prezidenta, veľmi ľahko sa k podobným taktikám uchýliš.
Kedy si sa naposledy prihlásil?
A samozrejme, v dátach Facebooku nechýba ani podrobný a nesmierne dlhý zoznam reklám. Sociálna sieť si dáva dobrý pozor na to, od akých stránok ti ukazuje reklamné príspevky, k čoho realizácii napomáhajú práve tvoje cenné dáta.
Špeciálne sú tiež kategorizované stránky, na ktorých reklamu si klikol. Ak sa tak chceš dozvedieť, na aké reklamy rád klikáš alebo si chceš len znechutiť deň tým, čo všetko o tebe Facebook vie a posúva ďalej, utekaj na tento link, kde nájdeš presné inštrukcie k získaniu podobného reportu.