Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Aktivuj si predplatné na pol roka zadarmo s ČSOB
Tento článok je PR správa spoločnosti Asseco.
dnes 21. júla 2025 o 14:00
Čas čítania 1:41
Sponzorovaný obsah

Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky zaviedol do svojich procesov AI. Chce tak zvýšiť efektivitu a transparentnosť

ZAUJÍMAVOSTI UMELÁ INTELIGENCIA
Uložiť Uložené

Proces zavádzania AI na NKÚ je súčasťou dlhodobého strategického prístupu.

Spoločnosť Asseco Central Europe predstavila konkrétny príklad dobrej praxe v oblasti nasadenia umelej inteligencie vo verejnej správe. Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (NKÚ) sa ako inovatívny líder v oblasti verejnej správy rozhodol zaviesť do svojich procesov umelú inteligenciu (AI), ktorá výrazne zvyšuje efektivitu, transparentnosť a presnosť kontrolných činností.

Medzi aktuálne nasadené AI riešenia v prostredí NKÚ patria napríklad bezpečný chatbot pre zamestnancov, automatická sumarizácia dokumentov či generovanie zápisov zo stretnutí a generovanie záverečnej správy kontrolnej akcie z výsledkov jednotlivých kontrol. Tieto nástroje pomáhajú skrátiť čas potrebný na spracovanie informácií, znižujú administratívnu záťaž a zvyšujú presnosť výstupov.

AI
Zdroj: Unsplash/Jonathan Kemper

 „AI v kontrolných procesoch nie je len o automatizácii. Ide o dôsledne navrhnuté riešenia, ktoré podporujú prácu kontrolórov a prispievajú k lepšiemu fungovaniu verejnej správy,“ uviedla riaditeľka odboru IT na NKÚ, Zuzana Martincová. Zásadnou zmenou prešla aj efektivita výstupov. AI napríklad pomáha kontrolórom pri generovaní abstraktu pre záverečnú správu z viacerých kontrolných protokolov.

Proces zavádzania AI na NKÚ je súčasťou dlhodobého strategického prístupu. Umelú inteligenciu v prvom kroku integrovali do hlavného agendového systému úradu, ktorý je prevádzkovaný vo vládnom cloude Ministerstva vnútra SR a využíva cloudové služby OpenAI, poskytované Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.

„Umelá inteligencia búra bariéry akéhokoľvek poznania a stáva sa najväčšou knižnicou informácií a vedomostí. Tie však budú vedieť efektívne a účelne využiť len tí, ktorí problematike budú rozumieť, budú disponovať dostatočnými odbornými vedomosťami i praktickými skúsenosťami. Len vtedy bude AI pre spoločnosť pomocníkom a ľudia sa nestanú jej pasívnym rukojemníkom,“ povedal šéf národných kontrolórov Ľubomír Andrassy.

umela inteligencia
Zdroj: Unsplash/Growtika


Digitálna transformácia sa stáva aj súčasťou medzinárodného pôsobenia národnej autority pre oblasť externej kontroly. AI bude jednou z hlavných tém pripravovaného predsedníctva NKÚ európskej organizácii najvyšších kontrolných inštitúcií EUROSAI v roku 2027.

Skupina Asseco sa dlhodobo zameriava na vývoj vlastných softvérových riešení pre súkromný a verejný sektor. „Nasadenie umelej inteligencie vo verejnom aj súkromnom sektore už nie je otázkou prestíže, ale nevyhnutnosti. Ak Slovensko nenaskočí na vlak AI včas, môže mu technologický vývoj definitívne ujsť,“ upozorňuje riaditeľ inovačného hubu Asseco Central Europe, Peter Hanzlík.

Dôkazom zdržanlivého prístupu sú aj štatistiky Európskej komisie: kým v roku 2023 využívalo AI len 7 % slovenských firiem, v roku 2024 to bolo stále iba 10,8 % z nich. Pre porovnanie, európsky priemer za rok 2024 predstavoval 22,4 %.

 „Technológie nás nemajú vzdialiť od toho, čo je dôležité. Práve naopak – ak ich použijeme múdro, môžu posilniť hodnoty ako dôvera, transparentnosť a spravodlivosť. Umelá inteligencia je len začiatok novej éry, v ktorej sa rozhoduje o budúcnosti Slovenska – o tom, či bude digitálne silné alebo závislé,“ uzatvára generálny riaditeľ Asseco Central Europe a Asseco International, Jozef Klein.

Domov
Zdieľať
Diskusia