Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Vyskúšaj REFRESHER+ len za 1 €
30. augusta 2023, 9:30
Čas čítania 4:53
Tímea Krauszová

Slovenský fenomén Noili: Začali s nenápadnými olejmi, neskôr získali takmer polmiliónovú investíciu a spoluprácu so supermodelkou

MÓDA KOZMETICKÉ ZNAČKY SLOVENSKÁ A ČESKÁ KOZMETIKA
Uložiť Uložené

Noili je slovenská kozmetická značka, ktorá stojí za pozornosť. S jej zakladateľkou Zuzanou Gyárfášovou sme sa porozprávali o začiatkoch značky, o tom, čo ešte pripravujú do budúcnosti a ako anti-aging kozmetika zapadá do súčasnej kultúry.

Má vlastnú kozmetiku, ktorej aj rozumie. Zuzana Gyárfášová premenila osobnú potrebu na úspešný biznis, a hoci sa jej kozmetická značka Noili vyrába v malých počtoch, úspešne dobýja už aj český trh. Spojila sa s megahviezdou Danielou Peštovou, získala takmer pol milióna eur od investorov, ktorí jej projektu veria, a hoci pripravuje nové produkty, zákazníčkam radí, aby mali doma minimalistickú rutinu.

Aj tak by sa dala zhrnúť stratégia zakladateľky Noili. Prioritizuje zdravie pokožky, sústreďuje sa na produkty zamerané na spomalenie procesu starnutia pleti a pre Refresher hovorí, že skinimalizmus je stále v kurze. Toto je príbeh slovenskej beauty značky, ktorá prerazila – ďalší zo série článkov o lokálnej kozmetike.

So Zuzanou sme sa rozprávali aj o jej produktoch, ktoré nám doniesla ukázať.
So Zuzanou sme sa rozprávali aj o jej produktoch, ktoré nám doniesla ukázať. Zdroj: Refresher/Matúš Zeťák

Krása nás baví a postupne ti predstavujeme slovenské a české kozmetické značky, ktoré treba poznať. V práci môžeme pokračovať vďaka podpore členov klubu Refresher+, pridaj sa aj ty. Okrem prístupu k všetkým článkom ti nabalíme skvelé benefity vrátane lístkov na koncerty, ale aj zliav aj na kozmetiku.

Značku založila, lebo chcela spomaliť starnutie kože

Zuzana začala premýšľať o vlastnej kozmetike spočiatku bez biznisových cieľov. Má medicínske vzdelanie a prax s prácou s vedeckými textami, a tak začala študovať, čo hovorí moderná veda o zdraví pokožky a o tom, ako spomaliť procesy starnutia.

V súčasnosti vieme, že veľký podiel na vráskach, škvrnách a ochabnutej pokožke má samotné slnko. UV lúče totiž poškodzujú DNA kožných buniek a dokonca zvyšujú riziko rakoviny kože (a áno, aj pod slovenským slnkom).

Odporúčané
Čo sa ti stane, ak nebudeš používať opaľovací krém? Dermatologička vysvetľuje, prečo ti doslova zachráni kožu Čo sa ti stane, ak nebudeš používať opaľovací krém? Dermatologička vysvetľuje, prečo ti doslova zachráni kožu 22. júla 2020, 11:47

Zároveň však zistila, že okrem SPF ochrany potrebuje pokožke pomôcť aj inak: stimuláciou produkcie kolagénu a elastínu, ktoré zodpovedajú za pružnosť pokožky, a rozjasňujúcimi ingredienciami, ktoré ju zbavia škvŕn. Zaujali ju rôzne oleje, vitamín C či rastlinný bakuchiol. „Tieto látky som si objednala a začali sme to s mojou spoločníčkou miešať a testovať na sebe. Chceli sme vytvoriť niečo, čo by sadlo suchej aj mastnej pokožke,“ povedala nám.

Zuzana Gyárfášová
Zdroj: Refresher/Matúš Zežák

Napokon dospeli k receptúram, ktoré sa im pozdávali a páčili sa aj ich blízkym, ktorí si začali po prvých vzorkách pýtať ďalšie produkty. Keďže produkty vyhovovali aj jej a chcela ich naďalej používať, Zuzana napokon založila firmu. Oslovila slovenské laboratórium, kde im namiešali malú šaržu produktov, prešli testovaním a vznikla značka Noili.

Ako pekne zostarnúť

„Naším zámerom nie je obrátiť hodiny, ale pomôcť ľuďom nájsť produkty, vďaka ktorým bude pleť pomalšie starnúť a vyzerať krajšie,“ vysvetľuje Zuzana filozofiu značky pre Refresher. Najmä slovo anti-aging za posledné roky zmenilo v médiách význam, dnes sa skôr hovorí o pro-aging alebo smart-aging prístupe. 

Dream face už nie je o tom zastaviť tok času a (doslova) zamraziť pleť v tridsiatke. Do popredia sa dostala skôr slnečná ochrana a produkty, ktoré pleť vyživujú a pomáhajú jej udržať si prirodzené procesy obnovy.

V istých prípadoch to ide do extrémov. Ženy tesne po dvadsiatke vyhľadávajú „baby botox“, tínedžerky si už kupujú retinol na boj s prvými vráskami. Takto prísne to podľa Zuzany riešiť netreba. „Samozrejme, každý nech využíva prostriedky, ktoré chce. Ale myslím si, že tento trend sa bude postupne upokojovať. Starnutie netreba riešiť takto skoro, ale o svoju pleť by sme sa mali starať už od narodenia, matky by to mali učiť svoje dcéry,“ myslí si.

Zdôrazňuje, že najdôležitejšie je chrániť sa pred slnkom. Skôr ako pred tridsiatkou nevidí opodstatnenie v používaní iných anti-age produktov.

Jeden z prvých produktov Noili beauty.
Jeden z prvých produktov Noili beauty. Zdroj: Refresher/Matúš Zeťák

Budúcnosť kozmetiky? Skin-friendly make-up, minimalistická rutina a recenzie priamo od zákazníčok

Začiatkom roka sme v Refresheri spolu s expertmi na kozmetiku predpovedali, že trendy v oblasti skincare sa v tomto roku budú viac točiť okolo zdravia kože. Do popredia sa dostali slová ako kožný mikrobióm a kožná bariéra, už naozaj všetci chápu, že SPF je nevyhnutnosťou, a šialené 12-krokové kórejské rutiny sme nechali v minulosti.

Odporúčané
TOP 10 riaseniek, ktoré patria medzi najlepšie hodnotené na trhu. Za niektoré dáš len 10 eur TOP 10 riaseniek, ktoré patria medzi najlepšie hodnotené na trhu. Za niektoré dáš len 10 eur 21. marca 2024, 11:30

Zakladateľka Noili predpovedá a osobne dúfa, že budú trendy týmto smerom aj pokračovať. Pre Refresher povedala, že skinimalizmus pre jej značku ani nie je trendom, ale filozofiou, ktorou sa riadi už od začiatkov v roku 2018. „Mám medicínske vzdelanie a nahliadam na skincare trochu inak. Nie je to až taká veda, treba dodržiavať jednoduché princípy a nezaťažovať pleť veľkým množstvom látok a produktov.“ 

Ten sa prejavuje aj v tom, čo sama predáva. Produkty Noili vyrába bez konzervantov a bez potenciálne iritujúcich látok, napríklad esenciálnych olejov alebo možných alergénov. Nerada škatuľkuje svoju značku ako „clean“ či prírodnú: tam, kde vidí opodstatnenie a veda je jednoznačná, siahne po syntetických látkach, a tam, kde vidí dostatok dôkazov pre prírodné oleje a výťažky, siahne po prírodných. Oveľa radšej o Noili hovorí ako o kozmetike, ktorá je jednoduchá a funkčná. „Zdravie pokožky je pre mňa prioritou,“ vraví. 

V posledných rokoch vo svete krásy pribúdajú aj hybridné receptúry: produkty, ktoré sú navonok „len make-up“, ale obsahujú aj ingrediencie typické pre skincare. Príkladmi sú BB krémy či tzv. skin tints, ktoré poslúžia aj ako hydratačný krém, lícenky s ochranným faktorom či zvláčňujúce farebné oleje na pery.

Hoci Refresheru priamo nemohla potvrdiť ani vyvrátiť, že sa do týchto trendov Noili čoskoro zapojí, naznačila, že produkt na pery si pod svojou značkou vie v budúcnosti predstaviť.

noili beauty
Zdroj: Refresher/Matúš Zeťák

Budúcnosť v kozmetike je však zrejme aj zelená. Dáta ukazujú, že najmä Gen Z chce nakupovať udržateľnú kozmetiku. Zatiaľ však nie je úplne bežné, aby mali kozmetické firmy zverejnenú stratégiu udržateľnosti (ledva to robí módny biznis, nieto beauty biznis). Občas to dokonca zachádza do greenwashingu, teda do prehnaných a zavádzajúcich tvrdení o udržateľnosti. Tá je v kozmetike zložitá: nemôžeme všetko zabaliť do papiera a zároveň sa niekedy ani recyklovateľné materiály nerecyklujú.

Odporúčané
Funkčné aktívne látky, 100 % prírodné zloženie a udržateľné obaly. Toto je dôvod, prečo si zamiluješ českú kozmetiku LOBEY Funkčné aktívne látky, 100 % prírodné zloženie a udržateľné obaly. Toto je dôvod, prečo si zamiluješ českú kozmetiku LOBEY 2. februára 2024, 14:00

Ani Noili zatiaľ nemá na webe stratégiu udržateľnosti. Používajú však produkty bez vody, balia ich do skla a papiera a vyrábajú v malých šaržiach a lokálne. Celá ich kolekcia povzbudzuje k tomu, aby mali ľudia doma menej produktov, s ktorými sú naplno spokojní, než veľa lacných vecí, ktoré napokon nepoužijú. Takáto stratégia má potenciál zaujať mladých zákazníkov, to však nie je všetko.

Aj Noili v poslednom období naskočila na trend tzv. user-generated contentu, teda obsahu, ktorý vytvárajú používatelia značky. Nie sú to influenceri ani modelky, nemajú za to zaplatené. Je to autentická recenzia od bežných ľudí, ktorá ma momentálne väčší vplyv na predaje než státisícové instagramové a tiktokové účty.

Kozmetiku vyrábajú na Slovensku, ingrediencie sú z Európy

„Pôvodne sme chceli založiť vlastnú výrobňu. Nevedeli sme, že výroba sa dá outsourcovať, nemali sme o tomto biznise prehľad ani kontakty.“ V kozmetickom priemysle však nie je bežné pracovať s malými šaržami – ingrediencie aj obaly sa tým môžu predražiť, laboratóriám sa taká práca nemusí oplatiť.

Nie je lacné či jednoduché začať vyrábať ani vzhľadom na prísne európske regulácie. Napokon natrafili na nitriansku farmaceutickú firmu Hanus, ktorá im vyrába produkty (konkrétne séra a pleťové oleje).

V roku 2022, po získaní takmer polmiliónovej investície od investorov zo Slovenska aj zo zahraničia, mohli vstúpiť na český trh, pre ktorý spoločne s Peštovou vytvorili novú líniu produktov Noili x D. P. Pre túto kolekciu sa spojili s chemickou technologickou firmou Liqoil, ktorá produkty vyrába.

Noili x D. P. obsahuje čistiaci balzam Let’s Get Naked, hydratačnú esenciu You Dew You a trio masiek na pleť.
Noili x D. P. obsahuje čistiaci balzam Let’s Get Naked, hydratačnú esenciu You Dew You a trio masiek na pleť. Zdroj: Noili beauty

Do návrhu produktov boli Zuzana a aj známa modelka aktívne zapojené. Osobná potreba ostala naďalej v centre diania: chceli vytvoriť produkty, ktoré im v kolekcii chýbali a chceli by ich používať každý deň. Pribudol tak odličovač, hydratačná esencia a masky na pleť.

Väčšina biznisu dodnes prebieha online, hoci Noili zoženieš vo viacerých kamenných predajniach s lokálnym dizajnom či kozmetikou.

OG produktmi sú však ich dve séra: pro-kolagénové s vitamínom C a anti-agingové s bakuchiolom. Tieto bežne zoženieš aj ako vzorky, či už online, alebo v rôznych predajniach. Sú to séra na báze skvalánu, čo je koži prirodzený lipid a výborne sa vstrebáva.

Domov
Zdieľať
Diskusia