Dve nehody si v rokoch 2018 a 2019 vyžiadali dovedna 346 obetí.
Výrobca lietadiel Boeing zaplatí pokutu vo výške 200 miliónov dolárov. Rozhodli tak americké kontrolné úrady (SEC). Dôvodom je zavádzanie investorov uisťovaním o bezpečnosti lietadiel 737 MAX po dvoch tragických nehodách, ktoré si vyžiadali dovedna 346 obetí.
Boeing už so stanovenou pokutou súhlasil. Milión dolárov za rovnaké obvinenie zaplatí aj vtedajší šéf firmy Dennis Muilenburg. Boeing lietadlá typu 737 MAX v súvislosti s nehodami vyradil z prevádzky od marca 2019 do novembra 2020.
Boeing and its former CEO have agreed to pay hefty fines to settle charges from the SEC that they misled the public about the safety of the 737 Max following two fatal crashes. https://t.co/pBv0i8Ry3d
— CNN (@CNN) September 23, 2022
K prvej tragédii došlo v októbri 2018 v Indonézii, keď sa lietadlo spoločnosti Lion Air zrútilo do mora a na palube zahynulo všetkých 189 cestujúcich. V marci 2019 sa krátko po štarte zrútilo lietadlo spoločnosti Ethiopian Airlines, pričom neprežil nikto zo 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov.
Vyšetrovanie havárií odhalilo, že ich hlavnou príčinou bol zle fungujúci systém stabilizácie letu MCAS, ktorý opakovane smeroval lietadlá prudko dole, takže posádka nad nimi nedokázala udržať kontrolu.
Mesiac po prvej tragédii vydal Boeing tlačovú správu, ktorá podľa rozhodnutia amerických úradov „selektívne zdôraznila určité skutočnosti“, keďže naznačovala, že haváriu spôsobila pilotova chyba a nedostatočná údržba lietadla. Správa potvrdzovala bezpečnosť lietadla a nevyjadrovala sa k problémom softvéru MCAS, ktoré však už vtedy Boeing poznal a snažil sa odstrániť. Boeing ubezpečoval verejnosť o bezpečnosti lietadiel aj po druhej havárii a obhajovali systém MCAS, hoci podľa amerických úradov vedeli, že zavádzajú.
„V čase krízy či tragédie je obzvlášť dôležité, aby spoločnosti a ich vedenia poskytovali trhom úplné, férové a pravdivé informácie... Spoločnosť Boeing a jej bývalý výkonný riaditeľ Dennis Muilenburg v tejto najzakladanejšej povinnosti zlyhali. Investorov uviedli do omylu tým, že im poskytli uistenia o bezpečnosti lietadiel 737 MAX napriek tomu, že vedeli o závažných bezpečnostných obavách,“ uviedol v štvrtkovom vyhlásení predseda úradu SEC Gary Gensler.