Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
19. júna 2022 o 21:42
Čas čítania 5:18
Adrián Lukáč

F1: Max Verstappen po napínavom závere vyhral Veľkú cenu Kanady. Leclerc po stíhacej jazde z predposlednej priečky len piaty

F1: Max Verstappen po napínavom závere vyhral Veľkú cenu Kanady. Leclerc po stíhacej jazde z predposlednej priečky len piaty
Zdroj: Getty Images / Clive Mason
ŠPORT FORMULA 1
Uložiť Uložené
Články o športe ti prináša Fortuna. Zaregistruj sa a vyber si svoj bonus!chcem bonus

Max Verstappen navýšil svoj náskok v šampionáte.

Max Verstappen po napínavom závere vyhral Veľkú cenu Kanady a zveľadil svoj náskok v šampionáte jazdcov. Druhý skončil Carlos Sainz na Ferrari a na pódium sa dostal aj Lewis Hamilton na Mercedese. Zvyšné body si rozdelili štvrtý Russell, piaty Leclerc, šiesty Ocon, siedmy Bottas, ôsmy Čou, deviaty Alonso a desiaty Stroll. Pérezovi zlyhala technika a bol nútený odstúpiť v úvode pretekov. Tento víkend nám však okrem nedeľného preteku priniesol aj napínavú kvalifikáciu v premenlivých podmienkach a ďalšie zákulisné ťahy tímov. Poďme si detailne rozobrať priebeh víkendu v Kanade.

Poskakovanie a tlak Mercedesu na zmenu pravidiel

Víkend v Kanade ešte ani nezačal a veľkou témou sa stalo opäť poskakovanie, ktoré robí najväčšie problémy strieborným šípom. Po minulotýždňovom Baku, na konci ktorého Hamilton vystupoval zo svojho monopostu len veľmi ťažko, Mercedes opäť tlačil na zmenu pravidiel v záujme bezpečnosti. Najhlasnejšími pilotmi bojujúcimi za zmenu pravidiel boli už tradične práve piloti Mercedesu.

Russell, ktorý je šéfom Asociácie pretekárskych jazdcov GPDA, sa vyjadril, že takmer všetci piloti sa v zákulisí na poskakovanie sťažujú, no tí, ktorým by zmena pravidiel mohla výkonnostne ublížiť, majú pred kamerami odlišné vyjadrenia. “Ale teraz, keď to vyzerá tak, že majú dobrý výkon, nechcú pristúpiť na zmeny, pretože by ich mohli len spomaliť. Je mi trochu ľúto, keď vidím, že sa tu uprednostňuje výkon pred bezpečnosťou,” povedal Russell na piatkovej tlačovej konferencii. Len pár dní predtým sa však hlavný stratég Mercedesu, James Vowles, vyjadril k pretekom v Baku, že tlačili na nastavenia monopostov až príliš. „Náš balík i našich jazdcov sme tlačili príliš ďaleko. Čelili značnému nepohodliu a to už skrátka nesmieme zopakovať,“ povedal Vowles.

George Russell na tlačovej konferencii.
George Russell na tlačovej konferencii. Zdroj: Getty Images / Dan Istitene

Nová technická direktíva FIA. Strelil sa Mercedes do vlastnej nohy?

Vo štvrtok vydala FIA novú technickú direktívu, ktorá by mala riešiť poskakovanie a chrániť zdravie pilotov. Ak však v Mercedese dúfali v stanovenie minimálnej svetlej výšky monopostov, mýlili sa. Nová technická direktíva označená ako TD039 hovorí o zavedení nového merania vertikálneho preťaženia spôsobeného poskakovaním monopostu a stanovením maximálnej povolenej hranice tohto preťaženia. Tím, ktorého monopost by túto hranicu prekročil, by musel vykonať také zmeny nastavenia, aby monopost spĺňal limit vertikálneho preťaženia. Ak také zmeny nastavenia nie je možné vykonať, tím by bol povinný zdvihnúť svetlú výšku monopostu o 10 milimetrov. Ak by ani to nepomohlo, monopostu by hrozila diskvalifikácia.

Odporúčané
KVÍZ: Vieš, v ktorom roku oslavoval Michael Schumacher svoj prvý titul v F1? Ukáž, či si pamätáš majstrov sveta podľa roku KVÍZ: Vieš, v ktorom roku oslavoval Michael Schumacher svoj prvý titul v F1? Ukáž, či si pamätáš majstrov sveta podľa roku 6. júna 2024 o 11:00

Podľa expertov by táto direktíva mohla najviac ulbížiť práve Mercedesu, ktorý najviac volal po zmene pravidiel v záujme bezpečnosti. Nakoniec sa však FIA rozhodla počas kanadského víkendu len monitorovať dáta a autá tým pádom mohli poskakovať bez obmedzenia. Zároveň FIA povolila tímom použitie druhého kotviaceho lanka, ktoré spevňuje podlahu, čo opäť výrazne rozvírilo vášne v padoku, keďže ho Mercedes ako jediný tím dokázal aplikovať už na piatkový tréning, voči čomu malo námietky viacero šéfov ostatných tímov. Obviňovali Mercedes z toho, že na použitie druhého lanka boli vopred pripravení alebo o ňom dokonca vopred vedeli. V piatkových tréningoch sa však použitie druhého lanka tímu z Brackley neosvedčilo, a tak aj táto téma aspoň nateraz utíchla.

Verstappen v kvalifikácii vo vlastnej lige, hrdinom soboty Alonso

Sobotná kvalifikácia priniesla napínavé divadlo najmä vďaka premenlivým podmienkam. V prvej časti bola trať ešte výrazne mokrá a na veľké prekvapenie vypadli oba Aston Martiny, ktoré v tréningoch ukazovali výborné tempo. Okrem nich vypadli aj obe AlphaTauri a Latifi na Williamse. V druhej časti sme sa rozlúčili s Leclercom, ktorého v nedeľu čakal trest v podobe štartu z konca roštu za výmenu komponentov nad rámec povoleného počtu, a tak do tejto časti kvalifikácie ani nenastúpil. Okrem neho vypadol aj Norris, ktorý mal technické problémy a Pérez, ktorý na vode nezvládol svoj Red Bull a zapichol predné krídlo do bariéry, čím spôsobil červenú vlajku. Na postup do najlepšej desiatky nestačili ani Albon a Bottas.

V poslednej časti kvalifikácie ideálna stopa vysychala stále rýchlejšie, no jediný, kto sa odvážil vyskúšať pneumatiky do suchých podmienok, bol Russell na Mercedese vo svojom druhom pokuse. Prvý sektor bol však stále pomerne mokrý, a tak nasledovali hodiny v prvej šikane. Britský mladík, ktorý počas celej kvalifikácie jazdil na prechodných pneumatikách výrazne rýchlejšie časy ako tímový kolega Hamilton, tak skončil až na ôsmom mieste. Pole position si vybojoval Verstappen na Red Bulle, ktorý si počas celej kvalifikácie jazdil vlastnú ligu, o čom svedčí aj priepastný náskok na druhé miesto. Na ňom skončil hrdina soboty Alonso na monoposte Alpine, ktorý sa do prvej rady na štarte postavil po dlhých desiatich rokoch. Tretie miesto na štarte si vybojoval Sainz na Ferrari. Výrazný úspech zaznamenal aj tím HAAS, keďže Magnussen obsadil piatu a Schumacher šiestu priečku.

Bezchybný Verstappen so šiestym víťazstvom v sezóne

Hoci Fernando Alonso vo vyjadreniach po kvalifikácii naznačoval, že by chcel v prvej zákrute zaútočiť na Maxa Verstappena, túto šancu nedostal. Úradujúci majster sveta odštartoval dobre a vedenie si postrážil. V treťom kole sa pred španielskeho matadora dostal aj jeho krajan, Carlos Sainz na Ferrari a poradie na čele sa nám na chvíľu stabilizovalo.

Odporúčané
Tomáš je prvým Slovákom, ktorý pracuje ako traťový komisár na pretekoch F1. V boxe mi kýval aj Sergio Pérez Tomáš je prvým Slovákom, ktorý pracuje ako traťový komisár na pretekoch F1. V boxe mi kýval aj Sergio Pérez 25. marca 2024 o 9:30

To však netrvalo dlho. V ôsmom kole postihli technické problémy Sergia Péreza a Mexičan bol nútený odparkovať svoj Red Bull vo výbehovej zóne, čo vyvolalo virtuálny safety car. Ten okamžite využil Verstappen s Hamiltonom na prvú zastávku v boxoch, vďaka čomu sa na prvé dve priečky dostali Sainz s Alonsom. V 20. kole odstavil monopost pre technické problémy aj Schumacher a druhý virtuálny safety car prišiel ako na zavolanie pre vedúceho Sainza, no Alpine prekvapivo túto možnosť nevyužil a Alonsa do boxov nepovolal.

Španiel prezul až v 28. kole, keď na opotrebovaných mediumkach výrazne strácal. A aby toho nebolo málo, u Alonsa sa vyskytli aj problémy s pohonnou jednotkou, kvôli ktorým na rovinke strácal podľa vlastných slov až osem desatín sekundy. Nasledovala pomerne pokojná fáza pretekov. Krúženie v Montreale nám spestroval najmä Leclerc, ktorý sa predieral poľom z 19. miesta na štarte.

V 43. kole zamieril druhý krát do boxov Verstappen, čím ponúkol prvú priečku Sainzovi, ktorý absolvoval prvý pit stop o desať kôl neskôr, vďaka čomu jeho pneumatiky ešte držali. Stíhacia jazda Holanďana sa tak mohla začať. Netrvala však dlho, keďže v 47. kole po výjazde z boxov skončil v bariére Tsunoda a na trať vyšiel safety car. Opäť ako na zavolanie pre Sainza, ktorý túto možnosť bez váhania využil a zašiel po čerstvé pneumatiky. 

Po reštarte pretekov nás čakal záverečný šprint na 15 kôl, ktorý síce priniesol napínavú bitku o víťazstvo, no bez väčšej drámy. Hoci sa Sainz väčšinu z týchto kôl držal v DRS zóne za Verstappenom a v niektorých zákrutách bol doslova na ňom nalepený, k predbiehaciemu manévru sa nedostal. Verstappen si tak vybojoval už šieste víťazstvo v tejto sezóne a Sainz si na svoje premiérové v kariére bude musieť ešte počkať. Výborný výsledok zaznamenal opäť tím Mercedes, keďže Hamilton skončil tretí a Russell štvrtý. Piaty skončil po solídnej stíhacej jazde Leclerc na Ferrari. Alonso, ktorý mal zo začiatku výborné tempo a živil šancu na pódium, skončil po technických problémoch a dodatočnom treste za zmeny smeru pri obrane pozície až na deviatej priečke za šiestym Oconom, siedmym Bottasom a ôsmym Čouom. Bod za desiate miesto si pripísal Stroll.

Neohrozený Verstappen, neohrozený Red Bull

Po deviatich pretekoch sezóny z celkového počtu dvadsaťdva vedie poradie šampionátu úradujúci majster sveta Verstappen so 175 bodmi. Druhý je aj napriek vypadnutiu jeho tímový kolega Pérez so 129 bodmi. Leclerc so 126 bodmi je až tretí a priepastná takmer 50-bodová strata sa bude dobiehať ťažko, hoci sezóna je ešte dlhá. V pohári konštruktérov vedie Red Bull s náskokom 76 bodov pred Ferrari.

Domov
Zdieľať
Diskusia