Bubeník kapely Tolstoys má svoj sólo projekt Young Aesthete. Ako tento projekt vznikol a čím je zaujímavý?
Matej Herceg je známy ako bubeník kapely Tolstoys, no má aj svoj druhý projekt, Young Aesthete, v ktorom vystupuje ako DJ a plánuje sa venovať aj produkcii. Aj napriek tomu, že ide o pomerne čerstvý projekt, podarilo sa mu robiť predskokana známeho Apparat a odohrať niekoľko klubových nocí. Ako vyzerala jeho prvá párty a ako mu pomohol projekt SaveTheNight od Jagermeister, sa dozvieš v rozhovore.
Si bubeník kapely Tolstoys, ako si sa dostal k DJ-ingu a produkcii?
K produkcii som sa dostal v období základnej školy, keď som počúval house. V tom čase som chodil aj do základnej umeleckej školy na viacero hudobných nástrojov. Veľmi ma fascinoval proces songwritingu a tvorby elektronickej hudby, a tak som sa v tom začal svojpomocne vzdelávať.
Ako dlho sa venuješ sólo veciam?
V podstate už od momentu, keď som sa začal učiť pracovať v softvéroch na tvorbu hudby. Vždy som k sebe bol ale veľmi kritický a nikdy som žiaden oficiálny sólo track nevydal.
Máš v pláne aj nejaké svoje vlastné releasy a shows?Ej veru mám, od obdobia prvého lockdownu som mal viac času na songwriting, mám rozrobených viacero sľubných trackov a remixov. Moje sny sú veľké (a zatiaľ utajené), uvidíme, ako sa COVID situácia vyvinie. Určite plánujem začať vydávať sólo tvorbu, pravdepodobne aj pod novým pseudonymom, ale nechcem príliš predbiehať.
Dúfam, že budú aj shows, s nimi mám tiež veľké plány a sny. Doba sa ale natoľko zmenila, že sám neviem, kedy reálne naskočíme do starých koľají. Možno už nikdy a celý priemysel bude nútený prispôsobiť sa. Uvidíme. Modlime sa za budúcnosť hudby, kultúry a zábavného priemyslu.
Nedávno ste s kapelou Tolstoys vydali novú skladbu Tri Mestá s krásnym videoklipom. Ako to vyzerá s vašim pripravovaným albumom?
Hahaa, diki :) Album je nahraný, finišujeme proces mixingu a vizuály. Znie to úplne parádne, bude to niečo úplne iné, možno aj tak trochu nečakané.
Aká je tvoja úloha pri tvorbe albumu? Zapájaš sa aj ako producent a alebo si berieš na starosti iba bicie?Pri tvorbe nového albumu som od bol začiatku tohto procesu spoluautorom skladieb. Album však neprodukujem. Produkciu, mix a mastering majú na starosti absolútni profesionáli vo svojom odbore - Drew Deal a Zino Mikorey - svetoví chalani z Berlína.
V kapele máte veľmi zaujímavý národnostný mix ľudí, ako k tomu došlo? Kde ste našli zahraničného producenta a aká s ním je spolupráca?
Naša frontwoman Ela, má otca z Ruska, ale všetci sme Slováci. Polovica kapely však žije v Česku. Je to fajn, lebo vo veľa veciach sú naši susedia popredu a máme tam viac možností ako kapela. K Drewovi sme sa dostali cez kamošov z jednej berlínskej kapely, na minuloročnom showcase festivale Waves Vienna. Od prvého momentu sme si úplne sadli, do tvorby zasahuje zo značnej časti už aj počas procesu songwritingu. Je to super týpek s casual vibe-om.
Ako za kapelu aj za seba vnímaš tento šialený rok 2020? Máš radosť, že sa namiesto koncertov dalo venovať aj produkcii a skladaniu a alebo už sa nemôžeš dočkať späť do klubov a na pódiá?
Veru, veľká radosť a zážitky sú práve z festivalov a klubových shows, ktoré sa tento rok neuskutočnili. Mňa ale ešte viac baví práve kreatívny proces skladania, experimentovania a vytvárania niečoho nového v štúdiu, a na to je teraz more času.
Rok 2020 mi priniesol veľa zmien, niektoré ešte stále v sebe musím spracovať.
A čo práve teraz počúvaš?
Veľa CZ/SK hudby, napríklad nové mená ako TIMEA, Tamara, Natália Hulejová, Tea Sofia, Amelie Siba a mnoho ďalších. Posledný týždeň mám na repeate brutálny track Raissa - GO FAST BABY (Mura Masa Remix).
Čo pre teba znamená najlepšia noc v živote?
Na túto otázku mám veľa odpovedí. Napríklad najlepšia hudobná noc pre mňa znamená mať s kapelou v Berlíne vypredaný koncert s magickou atmosférou. Alebo tiež odohraný DJ set pred obrovským crowdom plným energie, s brutálnou svetelnou show a kvalitným zvukom. Chcel by som raz takto hrať aj zo svojej produkcie na veľkých festivaloch, alebo napríklad aj na Addicte. Dúfam, že sa mi raz moje sny splnia. Robím pre to všetko.
Ako si sa dostal k DJingu - prečo, kedy, ako, čo bol prvotný impulz? A ako dlho sa mu aktívne venuješ?
Odjakživa som kamarátom posúval hudbu, vzdelával ich v nových žánroch a púšťal tracky na DIY parties. Prvotný impulz boli paradoxne odmietavé reakcie ľudí v okolí voči novej hudbe, chcel som sa odpútať od týchto konzervatívnych názorov, spraviť si meno na scéne, a tým dostať priestor na vlastnú, nezávislú hudobnú selekciu. DJ-ingu sa na aktívnej úrovni venujem len cca 2 roky, nepovažujem sa za žiadneho seriózneho a skúseného velikána. :)
Pamätáš si na svoje prvé hranie v klube?
Hahaa, na to si pamätám veľmi dobre, na akciu do bratislavského klubu IXEL som sa dostal vďaka výhre v DJ conteste. V backstage-i som nikoho nepoznal, bol som tam úplný outsider. Klub bol naplnený ľuďmi - čo sa na prvom hraní v živote stáva málokomu - a dopadlo to úplne super. Odvtedy som úplne zamilovaný do DJ-ingu a do energie, ktorá na dancefloore vzniká.
Máš nejaké DJ vzory?
Mám ich veľa, na každom mám rád niečo iné. Veľmi mám rád Skrillexovu hyperaktívnosť, Diplov životný príbeh a vibe počas jeho hrania. Milujem energiu, ktorú má Lunice, selekciu Alison Wonderland, audiovizuálnu show Erica Prydza, Deadmau5a, či Portera Robinsona. Ďalšie moje vzory sú napríklad San Holo, Flume, RL Grime, Montell2099, Disclosure, Mura Masa, Jamie XX, Peggy Gou a milión ďalších. Zo slovenských mien sú to napríklad Yanko Král a Jimmy Pé.
Hah, vytiahol som riadnu nálož mien. A to nie je ani zďaleka všetko. Všetky dostupné sety týchto mien mám preštudované od začiatku do konca aj 10-krát. :) V žiadnom prípade sa ich ale nesnažím kopírovať, len si z každého beriem nejakú ingredienciu a vytváram si z toho moju vlastnú polievočku inšpirácie.
Analógová alebo digitálna technika a prečo?
Jednoznačne digitál, otvára úplne nové kreatívne možnosti. Samozrejme, analóg je zas čarovný, štýlový a má charakteristický zvuk.
Pre koľko ľudí si hral najviac a najmenej?
Najviac ako support pre Apparat (projekt speváka z berlínskej formácie Moderat) v bratislavskom klube MMC, počet ľudí neviem ani odhadnúť. Najmenej pre 0 ľudí a troch barmanov o piatej ráno v klube IXEL. Každý DJ si to zažil a nie je to príjemná skúsenosť.
Čo si myslíš, že na klubovej scéne v CZ / SK chýba a čo ťa na nej naopak baví?
Chýba mi trošku väčšia otvorenosť publika voči novej, menej známej hudbe. Častokrát ak DJ nie je známy a nezahrá ani jeden známy banger, tak sa nedokážu baviť. Samozrejme, to neplatí pre všetky akcie a je to len môj skromný názor, nakoľko som len nováčik na scéne.
Baví ma na nej to, že nie je až tak veľká. Ktokoľvek, kto má veľké sny a tvrdo na sebe pracuje, vie svoje meno veľmi dobre zviditeľniť v priebehu pár rokov. Ja som zatiaľ len v tom procese tvrdej práce, tak to hádam raz vyjde.
Tvoja tajná klubová zbraň?
Jooj, veď ju nemôžem prezradiť, už by potom nebola predsa tajná! ...ale jedna z vecí, ktoré som za posledný rok hrával často je napríklad novučký track YEHOO od Baauera.
Najlegendárnejšia party, na ktorej si kedy hral?
Každá jedna bola legendárna.
Máš nejakú inú prácu ako DJing?
Momentálne nie, som študent.
Ako ti v tejto situácii pomohol projekt SaveTheNight?
Veľmi. Keďže práve teraz nemám žiadne finančné príjmy, tak som si už pomaly ani nemal za čo kupovať novú hudbu. A tak už mám. :) Diky Jägermeister, je to veľká vec, veľmi si to vážim. Okrem peniažkov mi projekt pomohol objaviť aj nové talenty na scéne a ich DJ sety. Taktiež mi projekt umožnil zavolať si a spoznať sa s Jakubom Strachom (NobodyListen), za čo som tiež veľmi vďačný.