Ak si si myslel, že éra sexistických reklamných kampaní z minulého storočia sa skončila, máme tu živý dôkaz toho, že to stále pretrváva.
Problematikou sexistických reklám sa zaoberá Etický kódex reklamnej praxe. Tam sa v článku 11 jasne uvádza, že reklama by v žiadnom prípade nemala obsahovať slovné hračky, ktoré pôsobia sexisticky. Na druhej strane tu máme slovenské rádio, ktoré pod názvom Rádio Anténa Rock môžeš ladiť na frekvenciách od 1. októbra 2014. S cieľovkou zloženej najmä z mužov produktívneho veku, ktorí si radi pustia práve rockové hity z 80. a 90. rokov, bol od tvorcov krok spraviť reklamu založenú na sexistickom podtóne veľmi prvoplánový.
"Hľadáme 12 najkrajších ženských dekoltov na Slovensku! Jednoducho cecky-pecky, ktoré nenechajú žiadneho muža chladným. Baby, veríme, že nás nesklamete. Poďte do plaviek a cvaknite svoj krásny dekolt – bez tváre, bez očí, chceme len dekolt, šiju, ústa."
Prvá výzva, trvajúca od začiatku prázdnin do 14. júla, bola mierená na ženy. Na naše prekvapenie sa tucet žien rozhodol poslúchnuť výzvu na odfotenie dekoltu, šije a úst - pretože vraj to je pre správnych rockerov najdôležitejšie. V rádiu sa opakujú výzvy poslucháčom, aby si zdarma na ich stránke prezreli správne "rockerky" a hlasovali o najlepšie cecky. Po dvoch týždňoch prešla súťaž do druhej fáze. Návštevníci majú hlasovať, ktoré cecky sú podľa nich najkrajšie a víťazky budú odmenené lukratívnymi cenami.
Róbert Slovák, zakladateľ reklamnej agentúry Respect APP, na svojom blogu uviedol, že rádio touto kampaňou ženy degradovalo na kus mäsa. Na portáli omediach.com bolo zase uverejnené opačné tvrdenie programovej riaditeľky Andrey Dikovej, ktorá si stojí za tým, že to bolo na mieste. „Nemali sme nikdy v žiadnom prípade v úmysle dehonestovať ženy. V éteri s nimi komunikujeme priateľsky a so všetkou úctou," dodáva.
Kuriózna je jej obhajoba slovnej hračky cecky-pecky, keď uvádza, že poslucháčky tohto rádia chápu mužský humor, a práve preto použili na pomenovanie dekoltu slovo cecky. Taktiež vyvrátila, že by išlo o sexisticky založenú kampaň, vraj len vyhlásili letnú súťaž. Tá bola komunikovaná okrem webu a rádia aj na Facebooku. Nuž, urob si vlastný názor.
Najabsurdnejšie na celom tomto ťažení so sexistickým podtónom je fakt, že sa jedná o približne 10. najpočúvanejšie rádio na Slovensku. Keď budeme i v budúcnosti akceptovať podobné vystupovanie voči ženám v reklame, môže sa veľmi rýchlo stať, že všetky zákony etiky pôjdu bokom. Preto dúfame, že Rada pre reklamu voči tomuto pokusu vystúpi a už nebudeme musieť v budúcnosti verejne vyberať "cecky, ktoré majú gule".