12. novembra 2016, 13:24

Mel Gibson natočil novodobú vojnovú klasiku o nevšednom hrdinovi druhej svetovej vojny, ktorý nikoho nezabil, no zachránil desiatky vojakov (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY HACKSAW RIDGE

Hacksaw Ridge je skutočne výborným filmom, zďaleka však nie bezchybným.

Tak sme sa na nový Melov film tešili, až sme zabudli, že ani on nie je Boh. Nemusíte sa báť, že by sa niekomu z nás Hacksaw nepáčilo, len sme asi čakali niečo o trošku iné. Minimálne ja áno. Dej snímky nám vyrozprával skutočný príbeh Desmonda Dossa, nábožensky silne veriaceho a konajúceho človeka, ktorý to doma nemal nikdy ľahké a môžete si byť istí, že ľahké to nebude mať ani vo chvíli, kedy sa rozhodne narukovať. Božieho prikázania: Nezabiješ! sa drží celou svojou silou viery, a tak aj koná. Nezastaví ho poľný súd, "bratia v zbrani" ani nadriadení. Desmond je odhodlaný pomôcť svojej krajine, zachrániť čo najviac ľudí počas neľútostnej vojny a potom sa vrátiť k žene, ktorú nadovšetko miluje.

Zdroj: Lionsgate

Lionsgate vydalo k snímke len jeden jediný trailer, čomu celkom nechápem, no verím, že svojich divákov si snímka aj tak nájde. Reklamná kampaň celkovo bola skutočne mizivá, no minimálne ľudia na Filmkulte presne vedeli, o aký film ide. Zdá sa, že podobné príbehy máme jednoducho všetci radi. Tento nám však bol prezentovaný trochu inak. Ako surová neľútostná vojna očami veľkého hrdinu, ktorý riskoval všetko, aby zachránil svojich priateľov a vojakov okolo seba. Viac ako polovicu snímky sa však pozeráme na Desmondovo detstvo, zbytočne prelíčenú a natiahnutú romantickú linku (pre význam snímky či posilnenie "nepriestrelnosti" Desmondovej viery bola úplne zbytočná) a pár hluchých miest. Zatiaľ čo z druhej polovice budete môcť kamarátom vyrozprávať záber po zábere, tú prvú môj mozog po polhodine už prestával spracovávať. Niežeby režisér Mel Gibson nedokázal ponúknutým materiálom alebo remeselnou kvalitou zaujať, jednoducho si však nie vždy vybral správne rozprávacie prostriedky.

Pre plné porozumenie Desmondových pohnútok a presvedčenia totiž nebolo vôbec potrebné zachádzať toľkokrát do minulosti ani upevňovať jeho styčný bod postoja k vojne a jej základnému princípu - zabíjať. Divák veľmi rýchlo pochopí, prečo to tak robí a aj keď je to nelogické a môže kvôli tomu prísť o život mnoho odvážnych vojakov, nestalo sa tak. Nedokážem však ignorovať fakt, že mal tento človek neuveriteľné šťastie. Stačilo, aby mu jeho "bratia" nekryli chrbát alebo aby skočil do iného zákopu... jeho rozhodnutie nenosiť zbraň by razom mohlo znamenať zbytočnú smrť mnohých vojakov. Stalo sa však niečo úplne iné. Desmondovi sa vďaka šťastiu, svojmu odhodlaniu a nesmiernej odvahe podarilo zachrániť 75 životov. Znie to neuveriteľne a rovnako neuveriteľne sa na to pozerá, v tomto prípade to však zároveň znamená, že sa na to viete pozerať dookola.

Zdroj: Lionsgate

Akonáhle sa totiž Doss a jeho jednotka dostane pod paľbu, začína jedna z najlepšie natočených sekvencií vystihujúcich náturu a nekompromisný štýl vedenia vojny z pohľadu Japoncov, ktorí nemali problém obetovať sa, aj keby to malo znamenať, že budú trpieť celý svoj život. Pohľad na bojisko je až nepríjemne autentický a surový, pričom Mel Gibson zachádza ku každému záberu s brutálnym prístupom. Rozhodne vám to nebudem opisovať do detailov a neukrátim vás tak o úžasný tretí akt drámy Hacksaw Ridge, ktorá sa celkom možno môže stať ďalšou vojnovou klasikou. Prekvapivo si užijete humor (sekvencia v kasárňach je veľmi milým a živelným prekvapením, ktorá vás až nezdravo klame o tom, čo bude nasledovať), emócie, ako to už pri kvalitných "true story" filmoch býva, no a v neposlednom rade špičkovo zvládnuté remeslo okorenené chvályhodnými hereckými výkonmi (v rámci možností daných hercov), vydareným soundtrackom a špičkovým vizuálom. Pre fanúšikov vojnových filmov ide o povinnosť, treba sa však pripraviť, že ako zábavné a zadosťučiňujúce tie zábery sú, rovnako tak sú až neľudsky násilné. Taká bola však každá vojna a Mel Gibson si je toho vedomý. Mnohým z vás môžu vadiť scény, kde sa striedavo hrá na bielu a čiernu stranu mince, respektíve ľudského zmýšľania. Mne však prišla vzhľadom na danú situáciu zmena názoru vojakov na Dossa ako veľmi reálna. Veľa vojnových príbehov nám už ukázalo, že podáte ruku aj samotnému Satanovi, ak vám prisľúbi, že vám ošetrí ranu a povie vám, že všetko bude zase raz dobré.

Zdroj: Lionsgate

Veľká škoda pretiahnutého úvodu a taktiež možno aj výberu herca pre hlavnú postavu. Andrew Garfield mi sám o sebe nevadí a je mi celkom sympatický, s jeho poňatím postavy som sa však v mnohých scénach absolútne vôbec nedokázal stotožniť, čo je vzhľadom na osu deju a význam snímky v podobe pocty človeku, ktorého hral, dosť veľký problém. Ak vám nesadnú postavy či miestami zbytočné scény nulovo rozvíjajúce príbeh, nebudete približne do polovice filmu nadchnutí. Čo však príde potom, vám buď vyrazí dych, vyčarí úsmev na tvári alebo vtisne slzy do očí, pretože Desmond Doss bol úžasným človekom s ešte úžasnejším príbehom, ktorý pre mnohých bezbranne ležiacich ľudí na hrebeni Hacksaw Ridge znamenal viac, než čokoľvek iné na svete. V konečnom dôsledku som veľmi spokojný, priznávam však, že som od toho očakával niečo iné a hlavne som sa tešil na viac záberov priamo z bojiska. Rozhodne sa nekoná žiadna Záchrana vojaka Ryana, som však veľmi rád, že Mel Gibson je späť a zdá sa, že zo svojho filmárskeho umu nič nestratil. Hacksaw Ridge je skvele natočeným filmom, ktorý vo svojej prvej polovici bojuje so scenárom, ktorý sa nedokázal prispôsobiť dĺžke a atraktivite vojnového príbehu. Následne však ponúka nezabudnuteľný pohľad na druhú svetovú vojnu očami hrdinského zdravotníka. Ten zachránil desiatky životov, pričom mu nikto nedokázal zveriť svoj život do rúk len pár minút predtým, ako na neho prosebne pozeral a dúfal, že sa na neho usmeje a povie mu: „Dostaneme ťa dole, zvládneš to!’ 8,5/10
0/10