2. októbra 2016, 18:15

Spracovala kvalitnejšie a zábavnejšie moderný futbal FIFA 17 alebo PES 17? (Recenzia)

Vyskúšali sme najnovšie generácie obľúbených futbalových ročníkov. Ktorý sa nám páčil viac?

Posledné roky sme sa viac venovali FIFE a PES tak u nás veľa priestoru nedostával. To sme sa však rozhodli zmeniť. Vyskúšal som si oba ročníky, strávil pri nich pekných pár hodín a snažil sa porovnávať dôležité, ale i tie menej dôležité herné mechanizmy. Ktorá hra sa mi páčila viac?

Menu

Dlhoroční hráči FIFY budú po prechode ku konkurencii pekne zmätení. Nejde pritom len o celkový dizajn, ale aj odlišné názvy módov a možností. Úpravy hráčov, tímov a líg sú mierne chaotické, horšie je, že ponúkajú oveľa menej možností než FIFA, nehovoriac o absencii licencií. Konami stále nedokázalo naškrabať peniaze na poriadne licencie, a tak sa okrem FC Barcelona a pár ďalších tímov dočkáte síce všetkých hráčov, avšak v celkom iných kluboch, s inými logami, dresmi, štadiónmi... Na pocit veľkého derby medzi londýnskymi či madridskými klubmi zabudnite, na veľkolepé scenérie štadiónov a atmosféry na nich taktiež. Niektoré kluby a ligy dokonca ani neexistujú. PES je na tom horšie, aj čo sa soundtracku týka. FIFA síce nebodovala ani tak, ako v minulom ročníku, stále je to však lepšie, než u ich konkurentov. FIFA je lepšia aj v prehľadnosti menu priamo počas zápasu, taktiež je oveľa rýchlejšia pri striedaniach a bohatšia na zmeny taktiky.

Zdroj: KONAMI - PES

Jednou z veľkých chýb u Pro Evolution Soccer je aj fakt, že pokiaľ sa seriózne nebudete hrať s nastaveniami, neužijete si jednak futbal a vlastne ani celú hru. Nastaviť si musíte aj také banálnosti, ako automatické ukladanie, offside-y a tak ďalej. Samotné menu je však len o zvyku a v prípade, že ste dlhoročným hráčom PES, ľahko si navyknete aj na toto. Ja osobne skôr preferujem FIFU, a to nielen z hľadiska MENU a nastavení. FIFA ponúka viac mužstiev, štadiónov, dokonca všetkých trénerov anglickej Premier League, nehovoriac o viacerých ligách a turnajoch. Pôsobí profesionálnejšie, živšie a farebnejšie.

Hrateľnosť

Prvá hodina v PES bola pre mňa čoby hráča FIFy drsným zoznámením s hernými mechanizmami a celkovým štýlom hrateľnosti. Akonáhle som si zvykol, čakal ma zábavný futbal plný výziev. Bránenie je jednoduchšie ako vo FIFe, avšak útočenie, to je už o inom. Len ťažko skórujete na totožnej obtiažnosti v PES rovnaký počet gólov ako vo FIFE. Nie je to ani kvalitou brankárov, ktorí v oboch hrách oplývajú množstvom chýb, ale na to sme si už azda všetci zvykli (hlavne na ich dementné animácie a plávanie vo vzduchu). AI a celková úroveň bránenia a spolupráce tímu je v PES na vyššej úrovni a popravde, ani som sa neodvážil ísť na najvyššiu obtiažnosť, pravdepodobne by som s tým nemal nervy. Futbal sa hrá v PES náročnejšie, AI nedokáže roroznať, kam ste to chceli prihrať a sila nahrávky či centru už priamo neurčuje smer či hráča, ku ktorému sa lopta dostane. Musíte byť preto veľmi presní a mať to natrénované, zatiaľ čo do FIFY spadnete veľmi rýchlo. Aj tu systém nahrávania prešiel obmenou, kedy je náročnejšie hrať rýchly futbal s množstvom prihrávok, stále je ale to jednoduchšie a plynulejšie než v PES. Hlavne hra viac tuší, čo zamýšľate. AI súpera je však monotónna, neprispôsobuje sa hre a behom pár hier už budete vedieť, ako ju jednoducho prekabátiť.

Aj tu sa však musíte dosť hrať s nastaveniami a taktiktou tímu, hlavne čo sa týka nábehov za obranu, ktoré už nie sú tak prirodzené ako v predošlých dieloch. Čo mi na PES vadilo počas futbalu ako takého, bol fakt, že hráči boli enormne pomalí. Asi ako Piqué pred dvomi-tromi rokmi v Lige majstrov, kedy sa zabezpečil o vznik hneď niekoľkých meme. Obehne vás pokojne aj brankár a nemáte šancu prešprintovať takmer nikoho. Je jedno, že má loptu na nohe Leo Messi, jeden z najrýchlejších hráčov, čo sa prvých "troch krokov" týka. Jediná cesta je dokonalé kľučkovanie, respektíve prihrávky. Nie je to však jednoduché, čo je na tom to zábavnejšie a popri FIFE ide o príjemnú zmenu. Obtiažnejšie je aj stireľať góly z diaľky, ale ako vravím, takmer celý gameplay je len o osobných preferenciách. Ja obľubujem "jednoduchší futbal", ktorý sa dá uplatniť vo FIFE. Možno to bude len mnou, no v PES som nebol schopný zaregistrovať výrazné rozdiely v kvalite hráčov. Útočník s overal ratingom 70 bol rovnako efektívny ako ten s ratingom 90. Isté rozdiely prítomné sú, no je to nedostačujúce vzhľadom na výrazné priepasti medzi schopnosťami skutočných hráčov. Tu sa vývojári mohli posnažiť oveľa viac. FIFA je na tom o niečo lepšie, stále to však nie je dokonalé.

Zdroj: EA Sports - FIFA

Čo sa ratingov ako takých týka, spokojný som nebol ani u jednej hry. Zatiaľ čo v PES môže hráč napredovať až nelogicky rýchlo, a to bež väčšieho dôvodu či stabilných vysokých výkonov, FIFA je v tomto vyrovnanejšia. Ani v jednej z nich som však nebol spokojný s počiatočným ratingom hráčov. Vyzdvihnúť tu však musíme PES, keďže celkového hodnotenia hráčov vo FIFA sú na smiech, plač, zúrivosť a nikto nechápe, ako sa k nim v EA dostali. Jeden príklad za všetky, Ronaldo má lepšie hodnotenie ako Messi a Payet je taktiež lepší nahrávač, než argentínska hviezda. Samozrejme, takýchto do oči bijúcich nezrovnalostí je tu viac, ale médiá sa sústredili hlavne na podobné atribúty. Celkový rating je akoby vycuvaný z prstu. Hráči sú schopní poskočiť o 5 bodov dopredu, no aj tí s mizivou sezónou v porovnaní s tou predošlou klesnú maximálne tak o jeden bod. Ak sa však zameriate len na futbal a budete ignorovať nastavenia, pozadie a rozdiely medzi hráčmi, ani jedna z hier by vás nemala mať čím vyslovene naštvať. Zmenou vo FIFE prešlo aj zahrávanie štandardných situácií. Rohy sa kopú o niečo náročnejšie, čo asi každého nepoteší, no zvýšená náročnosť pokutových kopov je vítanou zmenou. Taktiež fakt, že sa s hráčom môžete popri lopte pohybovať a určovať tak pozíciu, odkiaľ budete štandardku zahrávať.

Zdroj: KONAMI - PES

Ďalší mechanizmus, ktorý FIFA spracovala lepšie, sú rozhodcovia. Vo FIFE ponúkajú výhodu, nevyťahujú zbytočne karty a fauly pískajú celkom spravodlivo. V PES rozhodcovia pískajú vymyslené fauly, miesto výhody, ktorá by viedla k výhodnému prečísleniu, hru pozastavia a taktiež im je jedno, či za zápas vytiahnu 4 červené karty bez ohľadu na jeho priebeh. Posledný aspekt, na ktorý by som chcel upozorniť, je automatické prepínanie hráčov, najmä po strate lopty. V PES je to vážne "o držku", kedy hra prepína na vzdialenejšieho hráča či na spoluhráča otočeného k lopte chrbtom, miesto toho, aby prepla na kolegu v behu smerom k lopte či na toho, ktorý má viac priestoru a dokáže založiť útok. Nedá sa to tak úplne vyriešiť ani manuálnym prepínaním, keďže je dosť náročné v zhluku hráčov vybrať toho správneho. Tešil som sa preto na FIFU, na moje nemilé prekvapenie sa však prekopal systém prepínania hráčov aj tu, a to k horšiemu.

Grafika

PES má detailnejšie a "živšie", akoby ľudskejšie detaily tváre. Ani pri jednej hre vám však grafické spracovanie nevyrazí dych. A aj tie premakané detaily tváre sú vlastne zbytočné, keďže ich vidíte len pri góloch alebo fauloch, aj vtedy to však každý z nás rušíme a chceme sa čo najskôr vrátiť do hry. Pre hru ako takú to dôležité nie je. Dôležité ale je, že súpisky sú neaktualizované a čo je horšie, hráči sa nepodobajú na svoje aktuálne ja, či už ide o tetovania alebo účesy. Štadióny vyzerajú krásne, no FIFA je tu o niečo popredu, aj keď, popravde, pri hre nemáte veľa času a možností sledovať tribúny. Nemôžem porovnávať PES 2017 s minuloročným ročníkom, keďže som ho nehral, no čo sa FIFA týka, veľký progres som rozhodne nezaznamenal, ale to sa nakoniec ani od týchto každoročných športov od EA neočakáva. Frostbite engine sa však pri slávnejšej zo značiek postaral o vylepšené animácie a plynulejší pohyb hráčov. Potešili detaily, ako napríklad komunikácia hráčov po vydarenom bránení, kedy si tľapnú rukami alebo po sebe zakričia. Čo sa plynulosti týka, zase raz musím viac pochváliť FIFU, keďže PES brzdí gameplay miliónmi replayov a opakovačiek, ktoré musíte rušiť na dvakrát, pričom je toho v prípade dlhšie nastavených polčasov až neznesiteľne veľa. V tomto bode teda vyhráva FIFA.

Zdroj: KONAMI - PES

Obsah

Zase raz bude záležať na vašich preferenciách. FIFA, rovnako ako PES, ponúka už dlhé roky to isté. Možno vám chvíľu bude trvať, kým sa stotožníte s jednotlivými módmi v PES, no zo základných módov neprídete o nič, čo sa nenachádza u hlavného rivala. Vo všeobecnosti ale platí, že viac detailmi a rozšírenými možnosťami sa môže pochváliť práve gamesa od EA. Zatiaľ čo Ultimate Team ma pri FIFE nebavil už minulý rok, Myclub v PES trpí ešte širším záberom nedúh. Osobne si neviem vynachváliť mód Become a Legend u PES. V ňom preberiete už existujúceho, respektíve vami vytvoreného hráča, upíšete sa klubu a začínate budovať svoju kariéru. Dostávate pochvaly, kritiku a popri tom stúpate v hodnotení hráčov po celom svete. Ak sa zameriavate na individuálne ocenenia, je to mód akoby pre vás stvorený, keďže pocit z udelenia titulu najlepšieho hráča na svete či najlepšieho hráča Európy je po ťažko vydretej sezóne na nezaplatenie. Oproti verzii vo FIFE je navyše detailnejší, systém s vami viac komunikuje a funguje to na autentickejšej úrovni.

Zdroj: KONAMI - PES

A keďže sa mi nepodarilo behom troch dní ani raz spustiť v PES multiplayer, z korektnosti ho nebudem porovnávať, aj keď to celkovej známke rozhodne neprilepší. FIFA je v hre pre viacerých hráčov stále extrémne návyková a zábavná, takže sa vlastne nič nemení. Pri obsahu sa však ešte na chvíľu zastavíme, keďže si niečo musíme povedať o Journey, singleplayerovom móde pre FIFU. Ide o príbehový zložku, kde sa vžijete do kože Alexa Huntera, vnuka slávneho Jima Huntera. Spoznávate ho už ako malého chlapca, následne sa však prenesiete do jeho 17. roku života, kedy sa pobije o prvú profesionálnu zmluvu. Vaším cieľom je pomáhať tímu, napredovať a dostať sa do top klubu. Popritom sledujete Alexov charakterový vývoj, jeho priateľstvá a rivalov a taktiež vzťah s rodinou. Jeho charakter ovplyvňujú aj vaše rozhodnutia v dialógoch, či už ide o rozhovory medzi hráčmi, rodinou, agentom, médiami alebo trénerom. Journey je skvelým prídavkom do série a ponúka atraktívny príbeh mladého hráča kráčajúc za svojím snom.

Zdroj: EA Sports - FIFA

Jediným problémom bola jeho dĺžka. V prípade, že ste hrali kvalitne a plnili si svoje povinnosti v tréningoch, dostávali ste sa pravidelne do základu, čo znamenalo, že ste museli odohrať celú sezónu. Postupne nastupoval stereotyp a jedinou odmenou za dobré výkony bolo miesto na štartovacej listine, čo po chvíli prestalo baviť. Journey mód má veľké medzery, do budúcna sa to však určite napraví. Každý z nás už predsa vie, že žiadna novinka sa v podobných hrách každoročným releasom nemôže spravidla dotiahnuť k dokonalosti hneď pri svojom debute. Ďalší ročník predsa musí byť zase o niečo kvalitnejší a atraktívnejší.

Zdroj: EA Sports - FIFA

Rozhodnutie

Aby sme to zhrnuli. PES je autentickejší futbal, ktorý sa hrá náročnejšie a častejšie si pri ňom zanadávate. Lopta sa tak nelepí na nohy a viete o ňu prísť veľmi jednoducho. Grafika je dostatočná a dokonca by som povedal, že pri niektorých momentoch dokonca krajšia, než pri FIFE. Pochváliť musíme ja kameru zvrchu. Tá je v porovnaní s FIFOU dynamickejšia a máte väčší prehľad o tom, čo sa na ihrisku deje. Na druhej strane tu máme slabých rozhodcov, menší výber módov, nefungujúci multiplayer a nie príliš najlepšie spracované menu s nedostačujúcim množstvom úprav a nutnosťou nastavovania aj tých najmenších maličkostí, ktoré by mali byť zakompované v hre už od jej začiatku.

Na druhej stane tu máme FIFU s predvídavou AI, spoločne s PES stereotypným komentárom, ktorý niekedy nestíha ani oznámiť góly, zle spracovaných brankárov a smiešne ratingy hráčov. Dalo by sa ale povedať, že v konečnom hľadisku je FIFA kvalitnejšou hrou s širšou ponukou obsahu, prepracovanejším menu, hernými mechanizmami a možnosťami. Aj tak sa však neviem zbaviť pocitu, že z hrania PES som mal lepší dojem a hlavne som si viac užíval strieľanie gólov, výhry a pekné kombinácie, keďže si to vyžiadalo aj trochu viac zručnosti, než pri FIFE. Ak by som vám mal odporučiť jednu z týchto hier, určite to však bude FIFA, a to hlavne kvôli bezproblemovému multiplayeru a vydarenému príbehu pre jedného hráča, ktorý je skvelým a vítaným doplnkom v sérii. A taktiež má licencie. Nakoniec, skutočne chcete hrať v takejto lige?

Zdroj: KONAMI - PES

FIFA 17                                                              PES 2017
Plusy Mínusy Plusy Mínusy
Journey Gólmani Autentickejší futbal Pochybný a nefunkčný multiplayer
Prehľadnosť menu a nastavení AI súpera Reálne vlastné góly Rozhodcovia
Široký výber úprav a možností v hre Ratingy hráčov Hrateľnosť Zdĺhavé načítavanie a menu
Zábavný multiplayer Komentátori Become a Legend Jednoduché skórovanie hlavou
Frostbite engine a nové animácie     Soundtrack

PS: A čo mi vadilo u oboch hier, aj keď v PES to bolo o niečo horšie, bolo dvíhanie hráčov zo zeme. Je jedno, či boli faulovaní alebo len stratili balanc. Je jedno, že mohli dať gól alebo založiť veľmi sľubný útok, všetci sa dvíhali zo zeme, akoby boli postrelení. V reálnom futbale sa už aj tí simulanti zodvihnú tak rýchlo, až máte pocit, že medzi trávnikom a ich zadkami vznikol silný podtlak, len aby strelili gól. Tu si však pre loptu musí prísť hráč vzdialený 10 metrov, čím strácate možnosť útočiť, respektíve ubrániť sa útoka súpera.

PS2: FIFA by už konečne mala zamedziť možnosť skórovať hneď z výkopu. V PES prakticky nemáte šancu, čo vyzerá oveľa lepšie.

Za hry ďakujeme obchodu Čierny drak, kde si ich môžete kúpiť, rovnako ako Microsoftu za zaslanie Xbox One verzie FIFA 17.
Anketa: