Obchodné siete predpokladajú, že tento rok sa bude znovu niesť v znamení rastúcich cien.
Obchodné siete združené v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) očakávajú, že ceny ešte porastú, aj keď miernejším tempom ako v roku 2022. Uviedol to na piatkovej tlačovej besede predseda SAMO Martin Krajčovič.
Vplývať na to budú podľa neho predovšetkým externé politické a bezpečnostné faktory, od ktorých sa odvíja vývoj cien energií, palív či komodít. Nedajú sa vylúčiť ani dočasné cenové výkyvy niektorých komodít vyvolané nepredvídateľnými okolnosťami.
„Súčasne predpokladáme, že ceny niektorých tovarov sa stabilizujú, resp. u niektorých dôjde aj k poklesu, ako sme to už zaregistrovali napríklad v prípade masla, múky či oleja,“ povedal.
„Čo sa týka zákazníckeho správania, očakávame, že v dôsledku pokračujúcej ekonomickej neistoty domácností bude pokračovať dopyt po tovaroch s nižšou pridanou hodnotou a po tovaroch privátnych značiek na úkor prémiových výrobkov. Rovnako predpokladáme, že bude narastať dopyt po akciových produktoch, a tiež, že sa bude zvyšovať počet registrovaných zákazníkov do vernostných programov jednotlivých predajcov,“ poznamenal.
Upozornil, že súčasná kríza opäť o trochu viac roztvorila pomyselné nožnice konkurencieschopnosti medzi domácimi a zahraničnými producentmi. Najmä v niektorých oblastiach, ako je ovocie a zelenina, čerstvý mliečny a mäsový sortiment, je podľa neho nevyhnutné zvýšiť pomoc pre podniky.
Slováci nakupujú menej, spoliehajú sa na zľavy
Riziká pre obchod, ale aj celý dodávateľský reťazec obchodníci združení v SAMO vidia aj v prípade pokračujúcich štátnych zásahov do legislatívy, ktoré môžu negatívne vplývať na podnikanie a spôsobiť tak ďalší rast cien.
Martin Krajčovič informoval, že maloobchodné tržby na Slovensku podľa merania spoločnosti NielsenIQ vlani narástli o 9,2 percenta. Z toho tržby za potravinový sortiment narástli o 9 percent, za drogistický sortiment o 9,8 percenta.
Dodal, že nepriaznivý cenový vývoj v roku 2022 priniesol aj zmeny v nákupnom správaní zákazníkov. Tí znížili množstvo kupovaného tovaru v rámci jedného nákupu, nakupovali však častejšie. Zvýšil sa záujem o akciový predaj a vernostné programy. Zároveň sa zvýšil dopyt po produktoch s nižšou pridanou hodnotou a po produktoch privátnych značiek.
Uzavrel, že negatívnym trendom bol vlani nižší dopyt po produktoch lokálnych dodávateľov, ktorí na základe nedostatočnej dotačnej politiky na Slovensku a vysokej investičnej poddimenzovanosti nedokážu cenovo konkurovať zahraničným dodávateľom.