Andrej Hano vytvoril s bratom Adamom aplikáciu Birdwingo, cez ktorú môžu ľudia nakupovať akcie svetových firiem.
Birdwingo je investičná platforma pre mladých ľudí, ktorí vďaka nej môžu nakupovať akcie úspešných firiem ako Apple alebo Tesla. Jej zakladateľ Andrej Hano chcel vytvoriť možnosť investovania, kde by ľudia nemuseli platiť obrovské poplatky a dosiahli tak čo najvyšší zisk.
„Dlho som žil v Amerike, v Londýne, v Nemecku a tiež v Holandsku a som úplne v šoku z toho, ako môžu fungovať niektoré firmy na Slovensku alebo v Česku. Pýtajú si od ľudí vysoké správcovské poplatky, ďalšie skryté poplatky, či už na depozitoch, na výberoch, na neaktivite, alebo na výmene mien,“ vysvetľuje v rozhovore Hano.
Ako by si opísal Birdwingo niekomu, kto zatiaľ nemá skúsenosť s investíciami?
Birdwingo je investičná aplikácia vyvinutá pre generáciu Z a mileniálov, kde môžu investovať peniaze pre svoju lepšiu budúcnosť, ale zároveň ich investujú v súlade so svojimi hodnotami.
Nemusia nakupovať akcie napríklad ropných spoločností. Môžu si kúpiť akcie firiem, s ktorými nejakým spôsobom sympatizujú. Či už ide o firmy, ktoré fungujú v súlade s environmentálnymi hodnotami, alebo podporujú LGBTQ+, ekologickejšie spôsoby mobility, vývoj vakcín a tak ďalej.
Ide teda o investície, pri ktorých sa rozhodujeme nielen z pohľadu ekonomického výnosu, ale aj z pohľadu vplyvu na spoločnosť. Momentálne máme v ponuke viac ako 11-tisíc rôznych akcií, ETF fondov alebo podielových fondov.
Našou misiou je priniesť investovanie úplne každému, aj keď si naň môže dovoliť vyčleniť len 10 eur mesačne. Začať s investovaním môžu aj ľudia, ktorí zatiaľ nerozumejú akciovému trhu, keďže súčasťou aplikácie je aj naša akadémia, kde ľudí vzdelávame od úplných základov.
V Amerike investuje viac než 50 % dospelej populácie, či už ide o akcie, ETF fondy, alebo ďalšie možnosti. V Európe je to iba 15 %. Ak sa pozrieme napríklad len na ženy investorky, tých je ešte oveľa menej. S investovaním do akcií je spojených stále veľa predsudkov, väčšina ľudí si pri nich predstaví mužov v drahých oblekoch s vysokým kapitálom. My chceme tento naratív zmeniť a priniesť investovanie dostupné úplne pre všetkých.
Každý z nás má nejakú sumu peňazí navyše, ktoré nám stoja na účte, a ak by sme ich investovali, dokážeme s nimi urobiť niečo rozumné a zarobiť na nich.
Spomínal si, že v rámci aplikácie aj vzdelávate. Informujete teda aj o rizikách, ktoré sú spojené s investíciami do akcií?
Pre nás je dôležité mať pozitívny vplyv na spoločnosť a silne vnímame aj svoju zodpovednosť. Uvedomujeme si, že mnoho ľudí v našom regióne nemá veľké finančné vzdelanie. V akadémii preto vysvetľujeme úplné základy investovania, hovoríme tomu aj „investing for dummies“.
Ľudia sa v nej môžu naučiť, čo sú to akcie, akým spôsobom sa na nich dá zarobiť, prečo je dôležité rozdeliť investíciu do viacerých spoločností a investovať pravidelne, čo sú ETF fondy a tak ďalej. V rámci našej misie prednášame aj na univerzitách na Slovensku aj v zahraničí.
Pointou je ukázať ľuďom, čo je vlastne investovanie a prečo sa o ňom máme vôbec rozprávať. Každý z nás má nejakú sumu peňazí navyše, ktoré nám stoja na účte, a ak by sme ich investovali, dokážeme s nimi niečo rozumné urobiť a zarobiť na nich. Nemusia nám len stáť na účte a strácať hodnotu v dôsledku inflácie.
Ak sa niekto rozhodne začať s investovaním do akcií, ako by mal zvýšiť svoje šance na úspech? Má začať študovať ekonomické analýzy alebo tráviť hodiny sledovaním burzy?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aká je najpopulárnejšia stratégia na investovanie.
- Prečo majú Slováci v porovnaní s inými krajinami obrovskú výhodu pri investovaní do akcií.
- Či investovanie do akcií predbehne v popularite investovanie do kryptomien.
- Aký je rozdiel medzi investíciami do akcií a kryptomien.
- Prečo aktuálnu situáciu na akciovom trhu vníma Andrej Hano ako nákupný sviatok Black Friday.