Diaľnica ušetrí motoristom 16 minút v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy. Mala by však odstrániť aj nekonečné zápchy na vjazdoch do mesta.
Diaľničný tunel Čebrať pri Ružomberku sa podarilo preraziť. Po dostavbe bude tunel s dĺžkou viac ako tri a pol kilometra súčasťou úseku liptovskej diaľnice D1 Ivachnová – Hubová.
Motoristi by sa ním po prvý raz mali previezť do dvoch rokov. „Ešte pred pol rokom sme mali krízovú situáciu, keď sme museli stavbu znovu naštartovať a vyriešiť isté problémy. O to radšej som, že kolegovia našli cestu k riešeniu, aby stavba mohla ďalej napredovať. Zhotoviteľ ma uistil, že s vysokou pravdepodobnosťou neočakávajú ďalšie komplikácie v stavebnej časti,“ uviedol na mieste minister dopravy.
Definitívna suma tunela nie je známa
Doležal dodal, že definitívna suma za dostavbu zatiaľ nie je známa a stále prebiehajú rokovania. Tunel pri Ružomberku začali raziť na jeseň 2014, pre nestabilné podložie práce v roku 2015 zastavili. Stavbu tunela následne preprojektovali. Namiesto pôvodných 2 026 metrov tak meria viac ako tri a pol kilometra. Raziace práce obnovili v roku 2018, aktuálne prerazili južnú rúru. V severnej tunelovej rúre sa razí z oboch strán, zostáva ešte 77 metrov. V tuneli by sa malo jazdiť rýchlosťou 100 kilometrov za hodinu.
Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimíra Jacka dielo nebudú odovzdávať po etapách. „Chceme ho odovzdať celé, aby bolo prejazdné z bodu A do bodu B,“ podotkol. V tuneli po jeho dokončení očakávajú približne 20-tisíc áut denne. Pätinu by mali tvoriť nákladné autá.
Tunel Čebrať je súčasťou úseku diaľnice D1 Ivachnová – Hubová, ktorý je aktuálne vo výstavbe a bude dlhý takmer 15 kilometrov. Dostavať by ho mali predbežne v druhej polovici roku 2024. Úsek vytvorí obchvat mesta Ružomberok a po dobudovaní sa napojí na diaľnicu do Košíc. Diaľnica ušetrí vodičom 16 minút v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy.