Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
Adrián Lukáč
24. júla 2022 o 16:47
Čas čítania 4:38

Formula 1 VC Francúzska: Získal dnes Verstappen titul? Leclercovo obrovské zlyhanie, strategická a vysielačková tragédia Ferrari

Kategória:
Šport
Uložiť Uložené
Formula 1 VC Francúzska: Získal dnes Verstappen titul? Leclercovo obrovské zlyhanie, strategická a vysielačková tragédia Ferrari
Zdroj: Twitter/F1
Články o športe ti prináša Fortuna. Zaregistruj sa a vyber si svoj bonus!chcem bonus

Z vysielačiek Carlosa Sainza sa museli diváci chytať za hlavy.

Charles Leclerc mal našliapnuté k víťazstvu na Veľkej cene Francúzska 2022, ale jazdeckou chybou napodobnil Sebastiana Vettela z Nemecka v roku 2018 a z prvého miesta havaroval, vďaka čomu si Max Verstappen pohodlne dokrúžil po víťazstvo.

Anketa:
Je o titule už rozhodnuté?
Áno, Verstappen už môže oslavovať.
Nie, Leclerc sa ešte do boja vráti.
Áno, Verstappen už môže oslavovať.
63 %
Nie, Leclerc sa ešte do boja vráti.
37 %

Kvalifikačný kráľ Leclerc

Sobotnú kvalifikáciu vyhral opäť Charles Leclerc na Ferrari aj za pomoci svojho tímového kolegu. V tejto sezóne je to už jeho siedma pole position z dvanástich možných. Carlosa Sainza, ktorému v Rakúsku zhorel motor, v nedeľu čakal štart z konca štartového roštu pre výmenu pohonnej jednotky nad rámec povoleného počtu, a tak bol mimo boja o popredné priečky v kvalifikácii a Leclercovi mohol poskytnúť dokonalý slipstream na dlhej rovinke Mistral.

Druhé miesto si s odstupom troch desatín vyjazdil Max Verstappen. Tretiu priečku v kvalifikácii obsadil jeho tímový kolega Sergio Pérez. Mercedes, ktorému okruh Paul Ricard mal sedieť, sa vo Francúzsku chcel priblížiť vedúcej dvojici, no v sobotu tomu nič nenasvedčovalo. Hoci Hamilton obsadil štvrté miesto, strata na pole position bola takmer deväť desatín a Russell skončil až šiesty, keď zaostal o ďalšie tri desatiny. Strieborné šípy dokázal rozdeliť Lando Norris na McLarene, no pretekové tempo Mercedesu býva v tejto sezóne lepšie ako to kvalifikačné. Otázkou pred nedeľou bolo aj to, ako vysoko sa dokáže dostať Carlos Sainz.

Dobrý štart Hamiltona, Leclerc drží Verstappena za sebou

Štart Veľkej ceny Francúzska prebehol pomerne pokojne a bez kolízií. Leclerc sa udržal pred Verstappenom, no Pérez na štarte mierne zaspal a prišiel o pozíciu v prospech Hamiltona. Sainz, ktorý štartoval z devätnásteho miesta, si bol vedomý toho, že preteky sú dlhé, nepúšťal sa do žiadneho zbytočného rizika a prvé kolo odkrúžil na chvoste, keďže Magnussen sa z dvadsiateho miesta na štarte dostal veľmi rýchlo až na štrnáste.

V prvom stinte sme boli svedkami pomerne nudných pretekov a niekoľko kôl sa o jediné napätie staral Verstappen s Leclercom na čele. Úradujúci šampión bol veľmi blízko Monačanovi a na rovinke Mistral aj s pomocou DRS viackrát naznačoval útok, no o reálny predbiehací manéver sa nepokúsil. V 14. kole Leclerc zrýchlil tempo a Verstappen sa nedokázal udržať v DRS okne.

Náskok Leclerca sa v 16. kole navýšil na takmer dve sekundy, na čo Red Bull reagoval povolaním Verstappena do boxov. Okamžite po výjazde na trať začal jazdiť najrýchlejšie sektory a zdalo sa, že undercut (predbehnutie súpera prostredníctvom skoršej zastávky v boxoch – pozn. red.) na Leclerca by mohol byť úspešný, no či by naozaj bol, sa nikdy nedozvieme.

Leclerc pripomenul Vettela z roku 2018

V snahe vyžmýkať zo svojich pneumatík pred príjazdom do boxov posledné zvyšky výkonu stratil Leclerc nad svojím monopostom kontrolu, dostal sa do hodín a skončil v bariére, čo znamenalo jeho koniec v pretekoch. Touto nehodou pripomenul Sebastiana Vettela z Veľkej ceny Nemecka v roku 2018, keď ten takisto vo farbách Ferrari havaroval z prvej priečky a prišiel o pravdepodobné víťazstvo.

Max Verstappen sa cez vysielačku športovo uistil, že je Leclerc v poriadku, a od tohto momentu si len pohodlne dokrúžil po víťazstvo. Podobne na tom bol aj Lewis Hamilton, ktorý vo zvyšku pretekov nedal Sergiovi Pérezovi ani šancu na útok a vyjazdil si druhé miesto. Za touto dvojicou sa však bojovalo na hrane pravidiel.

Ferrari opäť kopí chyby

Ak si fanúšikovia Ferrari mysleli, že nič horšie už dnes neuvidia, mýlili sa. Počas výjazdu safety caru nasledovali typické hromadné pit stopy, na čo doplatil Carlos Sainz. Jeho zastávka v boxoch bola o pár sekúnd dlhšia a následne ho tím vypustil priamo do cesty Alexovi Albonovi, ktorý do Sainza takmer narazil. Za nebezpečné vypustenie z boxov udelili komisári Sainzovi štandardný 5-sekundový trest, ktorý Španielovi inžinier vo vysielačke oznámil ako trest „5 sekúnd stop-and-go“, na čo ho Sainz musel opraviť, že tento trest nie je stop-and-go.

Dvadsaťpäť kôl pred koncom začalo Ferrari zvažovať druhú zastávku v boxoch. Sainz predbehol Russella bez problémov, a tak tím čakal, či dokáže predbehnúť aj Péreza, ktorého Red Bull mal na rovinkách lepšiu maximálku. S otvoreným zadným krídlom sa dvakrát pokúsil dotiahnuť na Mexičana, no do vysielačky zhodnotil, že na predbehnutie to nestačí. Ak by ho predbehnúť dokázal, bola v hre stratégia, že to Ferrari so Španielom skúsi potiahnuť až do konca, ale to by musel na stredne tvrdých pneumatikách zvládnuť 35 kôl. 

Keďže ho predbehnúť nedokázal, očakávala sa konzervatívnejšia stratégia s druhou zastávkou bez rizika možného defektu v závere, no tím Sainza do boxov stále nepovolal. V nasledujúcom kole sa po krásnom a tvrdom súboji predsa len dostal pred Péreza a práve v momente, keď spolu bojovali, sa vo vysielačke ozval inžinier s oznamom „Box, Carlos, box“, na čo zaneprázdnený Sainz reagoval slovami „Not now, not now“. Hoci práve získal tretiu pozíciu, v ďalšom kole zamieril do boxov a po návrate na trať sa musel opäť predierať dopredu, no šanca na pódium bola preč. Nakoniec sa musel uspokojiť len s konečným piatym miestom.

Tvrdý súboj o pódium

Pérez po prehratom súboji so Sainzom akoby stratil tempo a okamžite sa na neho dotiahol Russell. V 42. kole vyskúšal mladý Brit trochu nezmyselne zaútočiť z veľkej diaľky a nasledoval jemný kontakt s Mexičanom. Aby sa Pérez vyhol vážnejšej kolízii, bol nútený skrátiť si trať. Russell sa následne vo vysielačke dožadoval prepustenia pozície, no v tomto prípade nemal nárok, keďže ani v jednom okamihu nebol pred Pérezom a ten skrátením trate zabránil zrážke. Tento moment komisári vyhodnotili ako pretekársky incident a rozhodli sa netrestať.

Štyri kolá pred koncom odstavil svoju Alfu Romeo pri trati čínsky pilot Čou, čo vyvolalo virtuálny safety car. Reštart pretekov Pérez absolútne nezvládol a Russell sa cez neho dostal prakticky okamžite, keď naskočili zelené vlajky. Vďaka tomu Mercedes zaznamenal dvojité pódium prvýkrát v aktuálnej sezóne, ktoré bolo v zložení Verstappen – Hamilton – Russell. Zvyšné bodované priečky obsadili štvrtý Pérez, piaty Sainz, šiesty Alonso, siedmy Norris, ôsmy Ocon, deviaty Ricciardo a desiaty Stroll.

Získal dnes Verstappen titul?

Hoci je sezóna len tesne za svojou polovicou a do konca nás čaká ešte desať veľkých cien, Max Verstappen má v šampionáte náskok priepastných 63 bodov, a tak je na mieste začať polemizovať, či dnes Leclerc zahodil svoje šance na návrat do boja o titul a či ho práve dnes Verstappen získal. Podobne to vyzerá aj v pohári konštruktérov, v ktorom má Red Bull náskok 82 bodov pred druhým Ferrari.

Je teda rozhodnuté? Svoj názor nám napíš do komentára.

Domov
Zdieľať
Diskusia