Vie o tebe možno viac ako tvoja frajerka.
Google dlho vzdoroval a nechcel aktualizovať svoje aplikácie pre iOS a MacOS. Apple totiž núti tvorcov aplikácií transparentne prezradiť, aké údaje zbierajú o používateľoch. Tie potom zobrazuje priamo v App Store, informujú české Hospodářské noviny. Google napokon nemal na výber, keď si však porovnáš, čo všetko o tebe vie napríklad Google Chrome v porovnaní s inými vyhľadávačmi, zrejme sa nebudeš cítiť úplne komfortne.
Veľmi osobné údaje
Pri porovnaní Google Chrome a Firefox je zjavné, že Google zbiera viac oveľa osobnejších dát, ktoré ukladá v neanonymizovanej podobe.
Firefox získava len kontaktné informácie a používateľom pridelí identifikačný údaj. Mimo toho sleduje aktivitu používateľov (ako prehliadač používajú) anonymne a rovnako anonymne zbiera diagnostické údaje o problémoch aplikácie. Na druhej strane, Google Chrome sleduje aj informácie o geografickej polohe, kontakty, údaje spojené s platbami, nahrávaný obsah, históriu vyhľadávania, históriu prehliadania webu a ďalšie dáta, vrátane údajov pre diagnostiku.
Samozrejme, má to svoje výhody. Uložené údaje o platobných metódach urýchlia tvoje nákupy cez Google Pay, synchronizácia dát o prehliadaní webu či vyhľadávaní v Google uľahčuje používanie mobilu a počítača, ktoré sú tak vždy zosynchronizované. Tieto údaje vedú k personalizácii výsledkov vyhľadávania, Google ti napríklad povie, kedy si daný web navštívil.
Avšak zároveň Google dokáže tieto dáta monetizovať, lepšie zacieliť reklamu a spolu s Facebookom za takéto masívne využívanie dát je terčom veľkej kritiky. Teraz sa to však pre nové pravidlá bude musieť zmeniť.
Apple kladie veľký dôraz na súkromie svojich zákazníkov, je to ich konkurenčná výhoda a jeden z hlavných dôvodov, prečo sú ich produkty drahšie. Zároveň je jediným prevádzkovateľom obchodu s apkami pre iOS a MacOS, kvôli čomu firma čelila aj vyšetrovaniu francúzskeho úrade pre ochranu hospodárskej súťaže.
Úrad však jasne deklaroval, že aj firma s dominantným či priam monopolným postavením má právo nastavovať pravidlá pre svoje služby, kým sú v súlade so zákonom, informujú ďalej Hospodářské noviny. Sťažnosť združenia International Advertising Bureau však naďalej preveruje s cieľom zistiť, či Apple po zavedení nových pravidiel nezískal viac príležitostí sledovať svojich používateľov oproti konkurenčným firmám.
Google teda oznámil, že v Chrome prestane podporovať cookies. Zároveň sľúbil, že svojich používateľov nebude ďalej sledovať tak ako doteraz.
Miesto toho chce využívať tzv. skupinové archetypy, na ktoré bude cieliť reklamu miesto konkrétnych jedincov, píše Verge. Využívať chcú konečne anonymizované údaje. Podľa interných testov by aj takýto prístup mal byť vysoko efektívny, v porovnaní so súčasným nastavením reklamy až na 95 %. Technologický gigant kvôli tomuto vyhláseniu už čelí vyšetrovaniu britského protimonopolného úradu. Dôvodom je podozrenie, že bez priameho prístupu ku cookies získa Google konkurenčnú výhodu.