Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
21. marca 2021, 18:53
Čas čítania 1:39
Tímea Krauszová

Google musel kvôli novým pravidlám Apple ukázať všetko, čo o tebe vie. Sleduje platby, polohu, históriu aj tvoje kontakty

Google musel kvôli novým pravidlám Apple ukázať všetko, čo o tebe vie. Sleduje platby, polohu, históriu aj tvoje kontakty
Zdroj: TASR/AP
TECH APPLE GOOGLE
Uložiť Uložené

Vie o tebe možno viac ako tvoja frajerka.

Google dlho vzdoroval a nechcel aktualizovať svoje aplikácie pre iOS a MacOS. Apple totiž núti tvorcov aplikácií transparentne prezradiť, aké údaje zbierajú o používateľoch. Tie potom zobrazuje priamo v App Store, informujú české Hospodářské noviny. Google napokon nemal na výber, keď si však porovnáš, čo všetko o tebe vie napríklad Google Chrome v porovnaní s inými vyhľadávačmi, zrejme sa nebudeš cítiť úplne komfortne.

Veľmi osobné údaje

Pri porovnaní Google Chrome a Firefox je zjavné, že Google zbiera viac oveľa osobnejších dát, ktoré ukladá v neanonymizovanej podobe.

Firefox získava len kontaktné informácie a používateľom pridelí identifikačný údaj. Mimo toho sleduje aktivitu používateľov (ako prehliadač používajú) anonymne a rovnako anonymne zbiera diagnostické údaje o problémoch aplikácie. Na druhej strane, Google Chrome sleduje aj informácie o geografickej polohe, kontakty, údaje spojené s platbami, nahrávaný obsah, históriu vyhľadávania, históriu prehliadania webu a ďalšie dáta, vrátane údajov pre diagnostiku.

Porovnanie: Vľavo Google Chrome, vpravo Firefox. Toto o tebe tieto dve aplikácie zbierajú.
Porovnanie: Vľavo Google Chrome, vpravo Firefox. Toto o tebe tieto dve aplikácie zbierajú. Zdroj: Apple

Samozrejme, má to svoje výhody. Uložené údaje o platobných metódach urýchlia tvoje nákupy cez Google Pay, synchronizácia dát o prehliadaní webu  či vyhľadávaní v Google uľahčuje používanie mobilu a počítača, ktoré sú tak vždy zosynchronizované. Tieto údaje vedú k personalizácii výsledkov vyhľadávania, Google ti napríklad povie, kedy si daný web navštívil.

Odporúčané
Vyskúšali sme Apple Vision Pro v uliciach Bratislavy: Ľudia si nás fotili a čudovali sa. Oplatí sa za 3 500 eur? (Recenzia) Vyskúšali sme Apple Vision Pro v uliciach Bratislavy: Ľudia si nás fotili a čudovali sa. Oplatí sa za 3 500 eur? (Recenzia) 13. februára 2024, 9:30

Avšak zároveň Google dokáže tieto dáta monetizovať, lepšie zacieliť reklamu a spolu s Facebookom za takéto masívne využívanie dát je terčom veľkej kritiky. Teraz sa to však pre nové pravidlá bude musieť zmeniť.

Apple kladie veľký dôraz na súkromie svojich zákazníkov, je to ich konkurenčná výhoda a jeden z hlavných dôvodov, prečo sú ich produkty drahšie. Zároveň je jediným prevádzkovateľom obchodu s apkami pre iOS a MacOS, kvôli čomu firma čelila aj vyšetrovaniu francúzskeho úrade pre ochranu hospodárskej súťaže. 

Úrad však jasne deklaroval, že aj firma s dominantným či priam monopolným postavením má právo nastavovať pravidlá pre svoje služby, kým sú v súlade so zákonom, informujú ďalej Hospodářské noviny. Sťažnosť združenia International Advertising Bureau však naďalej preveruje s cieľom zistiť, či Apple po zavedení nových pravidiel nezískal viac príležitostí sledovať svojich používateľov oproti konkurenčným firmám.

Odporúčané
Na kupovanie mobilov nad 1 000 eur nemáme racionálne dôvody (Komentár) Na kupovanie mobilov nad 1 000 eur nemáme racionálne dôvody (Komentár) 16. februára 2021, 12:30

Google teda oznámil, že v Chrome prestane podporovať cookies. Zároveň sľúbil, že svojich používateľov nebude ďalej sledovať tak ako doteraz.

Miesto toho chce využívať tzv. skupinové archetypy, na ktoré bude cieliť reklamu miesto konkrétnych jedincov, píše Verge. Využívať chcú konečne anonymizované údaje. Podľa interných testov by aj takýto prístup mal byť vysoko efektívny, v porovnaní so súčasným nastavením reklamy až na 95 %. Technologický gigant kvôli tomuto vyhláseniu už čelí vyšetrovaniu britského protimonopolného úradu. Dôvodom je podozrenie, že bez priameho prístupu ku cookies získa Google konkurenčnú výhodu.

Domov
Zdieľať
Diskusia