SEAT Ateca 2020 má nové asistenčné systémy, ktoré robia z neho jedno z najbezpečnejších vozidiel v segmente SUV.
Moderné automobily obsahujú čoraz viac prvkov zvyšujúcich komfort a rozširujúcich funkcie infotainmentu. Ergonomické sedadlá, zvýšené obrazovky... všetko to prispieva k lepšiemu zážitku z jazdy.
No existujú aj na pohľad neviditeľné prvky, ktorých význam čoraz viac rastie – vyspelé asistenčné systémy. Tieto systémy uľahčujú jazdu v každodennej premávke, čím prispievajú k zvýšeniu bezpečnosti jazdy. Podľa správy Európskej komisie, implementácia asistenčných systémov môže zachrániť vyše 10.500 životov v období rokov 2020 a 2030. Preto aj nový SEAT Ateca 2020 dostal v rámci modernizácie niekoľko nových asistenčných systémov, vďaka ktorým je jedným z najbezpečnejších automobilov vo svojom segmente.
Bezpečne za volantom
Podľa údajov prieskumu 2018 European Road Safety Observatory (ERSO), 40 až 60 % vodičov v štátoch Európskej únie prekračuje povolenú rýchlosť jazdy. Výskumy ukazujú, že so znížením rýchlosti klesá počet dopravných nehôd. Pretože väčšinu z nich spôsobuje ľudský faktor, aj drobné zmeny ako dodržiavanie primeranej rýchlosti prinášajú pozitívy efekt. Preto sú asistenčné systémy kľúčovým faktorom pre zvýšenie bezpečnosti jazdy.
Bezstarostná jazda
Pre bezpečnú jazdu je dôležité prispôsobiť rýchlosť stavu cesty a podmienkam v premávke. Asistenčný systém Travel Assist, vyvinutý pre modernizovaný model Ateca, to uľahčuje. Vodič systém aktivuje stlačením gombíka a ten potom automaticky vedie vozidlo v strede jazdného pruhu, udržiava bezpečný odstup od vozidla idúceho vpredu a v kombinácii s prediktívnym adaptívnym tempomatom ACC aj zohľadňuje priebeh cesty na základe údajov navigácie a prispôsobuje rýchlosť podľa rozpoznaných dopravných značiek.
„Je to systém, ktorý poskytuje vysoký komfort, pretože podporuje vodiča aj pri vysokej rýchlosti a udržiava vozidlo v jazdnom pruhu,“ zdôrazňuje Marc Seguer, riaditeľ SEAT pre oblasť asistenčných systémov. Na dodržanie zákonných požiadaviek a zachovanie bezpečnosti však aj s aktivovaným systémom vodič musí sledovať premávku a po celý čas držať volant obidvoma rukami.
Dom na kolesách
Popularita obytných prívesov v Európe rastie. V roku 2019 bolo podľa Európskej federácie karavánov napríklad v Nemecku zaregistrovaných 26.941 nových obytných prívesov. V roku 2020 tento počet ďalej rástol, v júni bolo v Nemecku zaregistrovaných 3.572 nových obytných prívesov, čo predstavuje medziročný nárast o 20 %. Ako povedal Johannes Fleck, riaditeľ SEAT Deutschland pre produkty, plánovanie a stratégiu: „Vodiči v zvýšenej miere vyhľadávajú možnosti, ktoré poskytuje obytný príves a SEAT Ateca je ideálnym ťažným vozidlom. No na takúto jazdu sú potrebné skúsenosti, najmä pre manévrovanie cúvaním. Keď zatáčate doľava, príves sa pohybuje opačným smerom.“ Systém Trailer Assist na manévrovanie s prívesom, ktorý je pre model Ateca 2020 k dispozícii, tu poskytuje cennú pomoc. Stačia na to tri kroky: zaradiť spiatočku, stlačiť tlačidlo asistenčného systému a ovládačom vonkajších spätných zrkadiel na základe obrazu cúvacej kamery nastaviť želaný smer, ktorým má vozidlo zacúvať. Trailer Assist sa potom ovládaním riadenia postará o správne natočenie kolies.
Prevencia nehôd
Únava za volantom alebo zdravotný kolaps môžu byť fatálne. Na predchádzanie kritickým situáciám má nový SEAT Ateca asistenčný systém Emergency Assist. Keď systém zaregistruje, že vodič niekoľko sekúnd neovláda riadenie, najprv vydá akustickú i vizuálnu výstrahu a pribrzdením mykne vozidlom aby vyvolal reakciu vodiča. Ak vodič ani tak nereaguje, asistenčný systém zapne výstražné svetlá a kontrolovaným spôsobom zastaví vozidlo bez vybočenia z jazdného pruhu. „Asistenčné systémy nielen upozorňujú vodiča na nebezpečné situácie, ale aj aktívne preberajú ovládanie vozidla aby korigovali nesprávne kroky vodiča, “ povedal Mario Arnaldo Fernández, prezident asociácie európskych motoristov AEA (Automovilistas Europeos Asociados).
Ochrana pri kolízii
Keď sa hroziacej kolízii už nedá zabrániť, je veľmi dôležité zabezpečiť, aby posádky bola čo najlepšie chránená. Na to bol pre modernizovaný model Ateca vyvinutý systém Pre-crash Assist. Pri hroziacej kolízii jednotlivé systémy pripravia vozidlo na potenciálny náraz. „Aktivujú výstražné svetlá, reverzibilne napnú bezpečnostné pásy na predných sedadlách a zatvoria okná aby sa znížili následky nehody,“ vysvetľuje Marc Seguer.
Budúcnosť: autonómne automobily?
Tieto asistenčné systémy vytvárajú základ pre autonómne jazdiaci automobil budúcnosti. V súčasnosti sa výrobcovia sústreďujú na splnenie požiadaviek vodičov. „Pracujeme s progresívnym tokom informácií, monitorujúcim vodiča od chvíle, keď nastúpi do vozidla až po jeho opustenie, aby sme našli najlepší spôsob, ako mu pomôcť počas celého procesu riadenia automobilu,“ hovorí Marc Seguer. V budúcnosti pri autonómnych vozidlách sa vodič väčšinu času nebude musieť venovať riadeniu, automobil, ktorý sa bude riadiť sám. „Je jasné, že vodiči robia chyby, ktoré môže technológia minimalizovať, preto vývoj autonómneho automobilu bude ďalej pokračovať,“ rekapituluje expert značky SEAT.