Po únikoch fotografií tu máme oficiálnu premiéru.
Parížsky autosalón je už v plnom prúde a i keď viacero automobiliek svojú účasť odmietlo, vrátane tých popredných, BMW sa tentokrát patrične pripravilo. Síce sme si už za posledné roky zvykli, že zásadné novinky z Mníchova boli predstavené mimo svetových autosalónov, úplne nový rad 3 je jednou z najväčších hviezd francúzskeho veľtrhu.
Nie nadarmo ide o jednu z úplne najväčších noviniek tohto roku – ako BMW zároveň tvrdí, 3-ka je už viac ako 40 rokov stelesnením povestnej radosti z jazdy a je základným stavebným kameňom značky.
Platiť to má aj pre úplne novú generáciu s označením G20, ktorá má nadviazať na doteraz veľmi úspešných predchodcov (viac než 15 mil. predaných kusov).
BMW zjavne posledné mesiace po dizajnovej stránke vcelku experimentuje. Dôkazom toho sú nielen nové modely X5 či Z4, ale aj nový rad 3, ktorý sa tiež pýši viacerými detailmi, aké sme doteraz v portfóliu BMW neevidovali.
Nová 3-ka môže z istých uhlov pohľadov pôsobiť trochu zvláštne – vpredu do oka padnú oblejšie, no výraznejšie línie, v niektorých bočných krivkách vidno konkurenčnú triedu C, zatiaľ čo zadná časť pripomína modely Lexusu. Ako celok však sedan nevyzerá vôbec zle, práve naopak. Zďaleka však nemožno povedať, že ide len o akýsi facelift a veľa sa toho nezmenilo, ako tomu boli kedysi zvykom.
G20-ka je o 85 mm dlhšia, o 16 mm širšia a o 41 milimetrov má dlhší rázvor. Zároveň došlo aj k rozšíreniu rozchodov kolies, 3-ka tak naozaj vystupuje dynamickejšie a daný nárast predznamenáva lepšie rozloženie hmotnosti. Tuhosť karosérie se zvýšila o 25, na niektorých miestách až o 50 percent.
Samozrejme na oboch koncoch nájdeme full-LED svetlomety. Tie predné sú štandardom už v základe, za príplatok pribudne technológia BMW Laserlight. Prepojené sú pritom priamo na novú masku, ktorá už pomaly, ale isto spája tradičné ľadvinky a zároveň disponuje novou výplňou – už nemusí isť výhradne o vertikálne lamely. Na výber bude naďalej niekoľko vyhotovení, od základného, Avantgarde, Sport Line, Luxury Line až po M Sport.
Veľkým progresom prešiel aj interiér, ktorý už ide ruka v ruke s novou koncepciou paluboviek od BMW. Horizontálne orientovaná palubná doska pôsobí vzdušne, natočená je na vodiča a jej dominantou sú displeje. Stredový má v tom najvyššom vyhotovení 10,25", pričom opticky priamo nadväzuje na prístrojový štít, kde už nájdeme tiež plne digitálne 12,3" budíky BMW Live Cockpit Professional s veľmi progresívnou grafikou.
Vnútrajšok pokrýva galvanizované obloženie, stredový panel združuje ovládanie iDrivu a prepracovaný volič automatickej prevodovky. Panel klimatizácie bol efektne presunutý priamo do výduchov, kde nájdeme úplne novú filozofiu ovládania.
Už teraz je jasné, že najsilnejšou stránkou 3-ky bude naďalej jazdný zážitok. Koniec koncov o tom BMW vždy bolo, obzvlášť 3-kový rad. Paleta motorov ráta s technológiou BMW TwinPower Turbo. Základom ponuky bude verzia 320i s 2-litrovým štvorvalcom o výkone 135 kW / 184 koní a 300 Nm. Nasledovať bude 330i, s rovnakým motorom, avšak s výkonom až 190 kW / 258 koní a 400 Nm.
Naftový štvorvalec vo verziách 318d a 320d bude ponúkať 110 kW / 150 koní, respektíve 140 kW / 190 koní. V 330d naďalej nájdeme povestný 3-litrový šesťvalec s výkonom 195 kW / 265 koní a 580 Nm. Samozrejme, štandardne ide o zadný pohon, pre vybrané verzie nebude chýbať pohon xDrive. Časom sa dočkáme ďalších verzií – hybridné 330e iPerformance či model M340i xDrive s 374-koňovým šesťvalcom.
Základné modely budú mať naďalej 6-stupňový manuál, zvyšné verzie dostanú štandardne 8-stupňovú prevodovku Steptronic. Dodajme, že vôbec poprvýkrát nájdeme vo vozidle BMW štandardne použité progresívne tlmiče, zároveň platí aj to, že technici nastavením vozidla upriamili pozornosť na jazdnú dynamiku, agilitu, presnosť a ovládateľnosť. Nechajme sa teda prekvapiť.