Prinášame vám druhý rozhovor z tohtoročného Grape festivalu. Tentokrát v podaní mladého producenta z Kanady.
Pochádza z Haiti, vyrástal v Kanade a teraz je jeden z najlepších elektronických producentov, ktorý cestuje po svete, aby roztancoval obrovské publiká. Kaytranada za svoje začiatky môže vďačiť úspešným remixom skladieb od Janet Jackson, Erykah Badu, Missy Elliot či Rihanny. V máji tohto roku vydal svoj dlho-očakávaný debut a prišiel nám ho predstaviť aj na piešťanské letisko, kde to s hitmi ako TOGETHER či LEAVE ME ALONE poriadne roztočil.
Krátko po sete sa s nami 24-ročný Louis stihol porozprávať a podelil sa s nami o svoje zážitky s nahrávaním albumu, koncertovaním a podarenými spoluprácami. Pustite si jeho singel GLOWED UP s Anderson.Paakom a prečítajte si rozhovor so šikovným producentom:
Chcela by som začať s otázkami ohľadom tvojho debutu, ktorý vyšiel tento rok. Dočítala som sa, že bolo celkom náročné ho vydať, zabralo ti to veľa času a energie. Ako dlho si na ňom pracoval a kde si ho nahrával?
Tento album som spravil asi v roku 2013 alebo 2014. Podpísal som zmluvu s XL Recordings na vydanie EPčka, tak som im poslal materiál na EP, a veľmi sa im to páčilo, ale chceli radšej album ako EP. A samozrejme som bol veľmi šťastný z toho, že môj prvý album bude vydaný pod značkou XL, lebo mali už na starosti mená ako The White Stripes, MIA, Adele atď. Je to celkom šialené. Bol na mňa s tým albumom veľký nátlak, takže to nebolo také ľahké, ale vytvoril som veľa verzií každej skladby, aby som potom mohol vybrať tú najlepšiu. Som veľkým zástancom dokonalosti, keď ide o hudbu, takže kým som poskladal všetky kúsky, celkom to trvalo. Dokopy asi 2 roky a chodil som koncertovať ku každému singlu, ktorý som vydal. Išiel som s trackmi LEAVE ME ALONE a DRIVE ME CRAZY na turné, kde som zahral aj tie novšie, nevydané skladby a strašne ma frustrovalo, že ich vtedy ešte nikto nepoznal. No som nadšený, že to už konečne vyšlo v máji tohto roku.
Vydýchol si si po vydaní albumu?
Určite áno. Je to veľká útecha. A som rád, že sa ľuďom na tomto turné skladby páčia a konečne robia počas koncertov hluk (smiech).
Na albume je veľa výborných spoluprác. Zaujímalo by ma, ako prebiehali - stretli ste sa osobne, alebo ste si povymienali nejaké emaily?
Väčšinu spoluprác sme robili cez emaily, lebo ja rád pracujem z domu, keďže odtiaľ čerpám inšpiráciu. Štúdiá nie sú pre mňa. Príde mi nudné tam sedieť a čakať, kým sa niečo stane. Ale jediná osobná spolupráca z albumu bola tá s GoldLinkom a dvojicou AlunaGeorge v Londýne, kde sme sa ku skladbe TOGETHER dopracovali v priebehu niekoľkých hodín. Bolo to rýchle a jednoduché. Všetko ostatné fungovalo cez internet.
Mám otázku ohľadom SoundCloudu, lebo si takzvaným soundsloudovým fenoménom. Teraz nesie táto platforma veľa kritiky, z dôvodu že sa snaží všetko speňažiť. Čo si o tom myslíš ty? Uprednostňuješ ešte SoundCloud pri zdieľaní svojej hudby?
Ani nie, lebo viem, že SoundCloudu ide o svoje peniaze. A úprimne, je to dobrá podnikateľská cesta pre nich, snažiť sa predať platformu veľkým menám ako Universal, ale pre ľudí čo chcú remixovať hudbu, je to na nič. Ja som sa preslávil vďaka remixu Janet Jackson alebo Teedra Moses a tieto veci porušujú autorské práva. A začínajúci producenti to majú teraz ešte tažšie, lebo im tracky vymažú. Je to na nič, lebo je to napriek všetkému originálny produkt. A nejaký počítačový bot ti ho vymaže. Raz som zremixoval svoj remix Rihanny a SoundCloud mi ho nedovolil pridať. Aj keď je to oficiálny remix. Takto zomierajú platformy, keď sa snažia všetko speňažiť. Nehnevám sa ale na nich.
Spravil si mnoho remixov. Ako si na to vyberáš skladby? Čo je pri tom pre teba dôležité?
Dookola si púšťam pesničky, lebo sa mi páčia, a potom mi napadne niečo, čo mi v skladbe chýba. Napríklad If od Janet Jackson bolo skôr tanečno-rockové, ale počul som aj acapella verziu. Tam som si vedel predstaviť niečo, čo sa viac podobá na R&B. Tak z toho vznikol taký R&B house. Takto to funguje so všetkými remixami, ktoré robím. Dostávam aj ponuky na remixovanie, aj za peniaze, no na tom mi vôbec nezáleží. Skôr je to o tom, či sa mi pieseň páči a či ju vôbec remixovať chcem.
Tento album vyžadoval veľa úsilia a má pre teba veľký význam. Je nejaká myšlienka, ktorú sa v nej snažíš propagovať?
Ani nie. Album nemá taký hlbší zmysel. Ani cover albumu nemá nič s hudbou spoločné. Je to skôr o zvuku, o nástrojoch, o produkcii. To je to na čom záleží. Napríklad aj reč tela - ľudia spoznajú pesničky a tancujú na ne. Myslím, že tvorenie a celkovo tanečnú hudbu vnímam trochu inak, ako ostatní.
Neviem, či to takto vidíš aj ty, no tvoj debut bol prijatý veľmi pozitívne kritikmi a samozrejme aj tvojimi fanúšikmi. Bola to pre teba taká kontrola platnosti? Alebo sa snažíš nesledovať to, čo ostatní hovoria o tvojej tvorbe?
Do istej miery sa nesnažím venovať príliš veľa pozornosti recenziám, lebo mi to neprospieva. No čítal som recenziu na Pitchforku, kde som dostal známku 8.0, no nebolo to zaradené do rebríčka “Best New Music”, tak to ma trochu nahnevalo. Ale keď som si recenziu čítal, veľa vecí dávalo zmysel. Napríklad vraveli, že to znelo trochu nedokončene a o niečo také som sa vlastne aj snažil. Ale nehnevám sa, som veľmi rád. Vyšlo to nad moje očakávania a ľuďom sa to páči.
Čo je najlepšia časť koncertovania pre teba? Lebo teraz si na turné takmer stále.
Áno, nie som najväčším fanúšikom koncertovania. Ale najlepšia časť je asi tá, keď som na pódiu a publikum si to užíva. Som z toho tak prirodzene zhúlený. A ešte keď sa mi podarí si pospať, tak to je super (smiech). Je to veľmi náročné, stále som v časových posunoch, ale snažím sa nesťažovať sa príliš. Ani za milión rokov by som nečakal, že budem koncertovať na Slovensku a ľudia si tu budú užívať moju hudbu.
Pochádzaš z Haiti a vyrástal si v Kanade. Počúval si v detstve haitskú hudbu a máš k nej nejaký špeciálny vzťah?
Od malička sme dookola počúvali haitskú hudbu, tak ju až tak nemám rád. Miloval som rap a R&B a moji rodičia mi stále ospevovali haitskú hudbu, ale teraz ju dokážem viac rešpektovať. Tak isto ako rešpektujem hudbu z rôznych kútov sveta. Som rád, že som na tom vyrástal, ale aj že som si vybral inú hudobnú cestu - všetrannejšiu.
A akú hudbu si počúval na strednej?
Veľa od dvojice Justice, Kavinsky. Taký electro-house a dodnes to má na mňa veľký vplyv. Ale keď som tvoril beaty, vždy boli hip-hopové, a electro-house ma inšpiroval k housu. Táto žánrová kombinácia mi veľmi pomohla sa stať lepším producentom.
Rozhovor vznikol v spolupráci s redakciou Can You Ear It?