Parlament schválil novelu zákona o správnych poplatkoch.
Poplatky za prepis auta na nového majiteľa sa budú od polovice tohto roka počítať po novom. Vyplýva to z novely zákona o správnych poplatkoch, ktorú poslanci Národnej rady v stredu definitívne schválili. Na poslednú chvíľu tak zmenili úpravu poplatkov, ktorá mala platiť od apríla.
Novelou sa zníži počet výkonových kategórií motora so sadzbami priaznivejšími pre poplatníkov. Súčasne sa zmierňuje výška ekologického koeficientu pre staršie vozidlá s cieľom znížiť poplatkové zaťaženie týchto vozidiel.
Richard Sulík sa schválením zákona pochválil v statuse na Facebooku. „Registračné poplatky výrazne klesnú,“ píše na sociálnej sieti. Podľa predsedu SaS maximálna výška poplatkov klesá z 3 900 eur na 1 000 eur a nové autá budú zaťažené maximálnym poplatkom už len 400 eur.
„Veľmi staré a zároveň veľmi výkonné autá (prepisov týchto aut je len pár stovák ročne) budú mat poplatok max 1 000 eur,“ konštatuje. „Z 370-tisíc prepisov ročne klesne (alebo pri 33 eur zostane rovnaký) registračný poplatok vo viac ako 95 percentách prípadov,“ uzatvára na Facebooku.
Zjednodušenie výpočtu
Novelou sa zníži počet výkonových kategórií motora so sadzbami priaznivejšími pre poplatníkov. Súčasne sa zmierňuje výška ekologického koeficientu pre staršie vozidlá s cieľom znížiť poplatkové zaťaženie týchto vozidiel.
„Vo výsledku násobením hodnôt obsiahnutých v oboch tabuľkách bude možné dosiahnuť zjednodušenie výpočtu konečnej výšky poplatku, čo je efektívnejšie pri implementácii finálneho riešenia do služby eKolok,“ priblížili predkladatelia.
Podľa pôvodného návrhu novely sa mal správny poplatok pri prepise majiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1, ak sa nemení jeho evidenčné číslo, znížiť o 70 %.
Poslanci však predložili viaceré pozmeňujúce návrhy s rôznym rozsahom a formou úpravy poplatkov. Nakoniec v hlasovaní prešiel návrh poslanca SaS Mariána Viskupiča. Novela bude účinná od 1. júla tohto roka.
Iniciátor reformy Viskupič sa vytešuje
„Včera prešiel v parlamente môj pozmeňujúci návrh k registračným poplatkom za osobné vozidlá, ktorý je v rozsahu 33 € – 1 000 €. Ľudia tak ročne ušetria 27 – 30 mil. eur oproti aktuálnemu dlhé roky platnému stavu,“ objasňoval na nasledujúci deň schválený zákon Marián Viskupič z SaS, ktorý bol jedným z iniciátorov reformy.
„Od 1. 7. 2023 bude účinná práve prijatá novela a najvyššia suma registračného poplatku bude na úrovni 1 000€ namiesto pôvodných 3 900 €,“ konštatoval Viskupič. V príspevku spomenul, že poslanec z OĽaNO Peter Kremský chcel pozmeňujúcim návrhom docieliť rozsah poplatkov od 33 € do 2 400 €, ale ten mu neprešiel. Ak by prešiel, podľa Viskupiča by to pre ľudí znamenalo ušetrených iba 8 miliónov eur.
Poslanec Kremský navyše chcel svojím pozmeňovacím návrhom vyjsť v ústrety majiteľom áut starších ako 20 rokov, no cez parlament neprešiel. Podľa Kremského mal byť pri autách starších ako 20 rokov registračný poplatok maximálne 120 eur, ak majitelia nechcú meniť evidenčné číslo vozidla.