hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Podnikanie

Ako začať podnikať v USA? Na rozbeh treba menej peňazí, hovorí expertka

Silvia Slobodová si sama skúsila život v zahraničí a teraz pomáha Slovákom rozbehnúť biznis za veľkou mlákou. Hovorí, že Američania sú dobroprajní, a keď vidia šikovného človeka, radi mu pomôžu.

Veronika Szűcs Rajničová
29. 3. 2022 9:30 Čas čítania: 6:54
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Podnikanie
0
Veronika Szűcs Rajničová
29. 3. 2022 9:30
Čas čítania: 6:54

Ako začať podnikať v USA? Na rozbeh treba menej peňazí, hovorí expertka

Silvia Slobodová si sama skúsila život v zahraničí a teraz pomáha Slovákom rozbehnúť biznis za veľkou mlákou. Hovorí, že Američania sú dobroprajní, a keď vidia šikovného človeka, radi mu pomôžu.

Veronika Szűcs Rajničová
29. marec 2022, 9:30
Čas čítania: 6:54
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Keď išla Silvia Slobodová prvýkrát do USA, bolo to cez program Work and Travel (Pracuj a cestuj). V roku 2008 boli ešte podmienky na získanie víz voľnejšie, a ako hovorí, išla tam v podstate na vlastnú päsť. Prácu v San Franciscu získala na ústnu dohodu. Na vlastnej koži zažila, aké náročné je nájsť si v cudzej krajine bez zázemia ubytovanie a živobytie.  


Zapáčilo sa jej tam však natoľko, že sa o rok na leto vrátila. „Zistila som, že z roka na rok je to jednoduchšie, lebo Američanom už viac rozumiem. Nejde ani tak o jazyk ako o mentalitu,“ vysvetľuje. 

 
Ďalšie dva roky si skúsila leto v Miami. Prácu si vďaka šťastiu aj vlastnej šikovnosti našla vždy do pár dní. Nadchlo ju, akí sú ľudia v USA milí, otvorení a aký kvalitný je tam zákaznícky servis. Zažila si typické americké pracovné prostredie, kde na nich v Hardrock café vybalili dvestostranovú príručku pre zamestnancov.  

 

V Refresheri pravidelne prinášame inšpiratívne príbehy úspešných Slovákov s cieľom nakopnúť ľudí do vlastného podnikania či priniesť užitočné informácie. Ak chcete podporiť naše úsilie, pridajte sa do klubu Refresher+ a získate prístup ku všetkým exkluzívnym článkom.


Zo záľuby podnikanie 

Keď úspešne dokončila štúdium na Slovensku, napadlo jej, že by svoju záľubu mohla premeniť na podnikanie. Presťahovala sa do USA a začala uskutočňovať svoj plán. Najprv začala organizovať cestovné zájazdy v rámci Work and Travel, keďže sa tomu v tom čase nikto nevenoval.


„Môj pôvodný nápad bol, že sa pokúsim podchytiť niekoľko tisíc študentov ročne z Česka a zo Slovenska, ktorí sa zúčastňujú na letných programoch, a organizovať ich cestovanie po Spojených štátoch. Ale nakoniec som zistila, že v cestovnom ruchu nie sú také zaujímavé marže, a nejak som od toho upustila,“ hovorí Silvia Slobodová.  

 

 

Získať pracovné vízum je čistá science-fiction. Možno to funguje pre zamestnancov veľkých firiem, ako je napríklad Microsoft, ale nie pre mňa.

 
Niekoľko rokov potom fungovala pod agentúrou Poleť na Miami, kde pomáhala Slovákom nájsť si prácu, štúdium a ubytovanie. Oslovovali ju aj našinci, ktorí sa v USA ocitli v núdzi a potrebovali poradiť alebo pomôcť. Nakoniec sa rozhodla posunúť ešte o krok dopredu a začala sa venovať poradenstvu pre tých, ktorí chceli v Spojených štátoch začať podnikať. 

Silvii učaroval život v Miami.
Silvii učaroval život v Miami. Zdroj: archív Silvie Slobodovej

Poznala už americkú mentalitu a mala aj skúsenosti s fungovaním biznisu. Vďaka tomu vedela klientom ponúknuť celý koncept od toho, ako založiť firmu, cez to, ako napísať biznisplán, až po zhromaždenie všetkých podkladov, ktoré podnikatelia zo zahraničia potrebujú na získanie víz. 

 
Aj vízový systém donútil Silviu Slobodovú rozbehnúť v Spojených štátoch vlastný biznis. „Získať pracovné vízum je čistá science-fiction. Možno to funguje pre zamestnancov veľkých firiem, ako je napríklad Microsoft, ale nie pre mňa. Vedela som, že moja jediná cesta, ako sa dostať do krajiny na dlhšie, bude, keď si to prostredie vytvorím sama,“ dodáva.

 

Ako je to s vízami 

Podnikatelia majú v USA možnosť získať takzvané biznis víza a investorské víza (B-1 a E-2). S biznisovými vízami nemôžete reálne podnikať, len vlastniť firmu a vykonávať niektoré činnosti, napríklad vybavovať si budúce zákazky, zaúčať ľudí, zúčastňovať sa na konferenciách a podobne. S biznisovými vízami idete do USA na účely vybavovania nejakých podnikateľských aktivít, ale nemôžete byť v rámci biznisu kľúčový človek, t. j. nesmiete poberať odmenu, respektíve plat. Na cesty kratšie ako 90 dní postačuje využiť aj ESTA, teda bezvízový program. Investorské víza sú vyslovene pre ľudí, ktorí už v Spojených štátoch priamo podnikajú a majú v rámci firmy operatívnu činnosť. 

 
Nebála sa do toho ísť aj preto, že vždy, keď sa s Američanmi rozprávala o svojich nápadoch, mala dojem, že ich jej myšlienky nadchýnali a podporovali ju. Napokon sa Silvia po rokoch v USA rozhodla vrátiť na Slovensko, pretože jej chýbala rodina. 


Profesijne dosiahla všetko, čo chcela. Navyše spoznala Soňu Buffovú, Slovenku, ktorá v USA vyštudovala vysokú školu v odbore a žije tam už 20 rokov. Agentúra tak má zastúpenie na Slovensku aj v zámorí a Silvia sa mohla v roku 2018 s pokojným svedomím vrátiť domov. 

Silvia Slobodová a Soňa Buffová.
Silvia Slobodová a Soňa Buffová. Zdroj: archív Silvie Slobodovej


Za reklamu nedali doteraz ani cent 

Jej agentúra do dnešného dňa založila vyše 120 firiem a pomohla zhruba 80 Slovákom, Čechom a Rakúšanom získať investorské víza. Aj keď firma narástla do zaujímavých čísel, Silvia Slobodová tvrdí, že sa na ňu pozerá v prvom rade ako na pomoc a až v druhom rade ako na biznis. 


Ako hovorí, do dnešného dňa nezaplatili za reklamu ani jeden cent, no nemajú núdzu o prácu. Ľudia ich stále oslovujú na základe odporúčaní firiem a študentov, ktorým už pomohli. 

 

 

Nájdu sa aj takí podnikatelia, ktorí len vysielajú ľudí, platia ich zo Slovenska, a tak nikto nerobí nič ilegálne. Ale takto to nie je dlhodobo udržateľné.


V zásade ich vyhľadávajú dva typy ľudí. Niektorí mali sen žiť v USA už dlhšie, poznajú tam ľudí, pravidelne do Ameriky cestujú a majú vybudované určité zázemie. Sú už rozhľadení a približne vedia, čo chcú robiť. Agentúra im poradí, ako smerovať biznis, pomôže im vypracovať plán a ostatné podklady, ktoré potrebujú na získanie víz. 


A potom sú firmy, ktoré už v USA nejakým spôsobom fungujú. Už majú vybudovanú klientelu a ich zamestnanci pracujú niekoľko mesiacov na bezvízovú cestovnú autorizáciu ESTA, prípadne turistické víza. 


„Nájdu sa aj takí, ktorí len vysielajú ľudí, platia ich zo Slovenska, a tak nikto nerobí nič ilegálne, ale takto to nie je dlhodobo udržateľné. Oni tam potrebujú ľudí dlhodobo – na rok, dva roky – a nie ich stále striedať,“ dodáva Slobodová. V tomto bode sa obracajú na agentúru s tým, že potrebujú „upratať“ ich vízovú situáciu. 

 
Poslednou skupinou sú firmy, ktoré už sú zabehnuté v Európe, hľadajú možnosti exportu do Spojených štátov a žiadajú o konzultáciu. Takých však je podľa Slobodovej najmenej. Pochopia, že im síce vedia pomôcť a poradiť, ale nezabezpečujú pre ne obchodnú sieť. Niekedy sa potom ozvú a niekedy nie. 

 

Na získanie víz potrebujete mať biznisplán. Ilustračná fotografia.
Na získanie víz potrebujete mať biznisplán. Ilustračná fotografia. Zdroj: Pexels/ThisIsEngineering


Ako rozbehnúť biznis v zámorí 

Na to, aby získal podnikateľ investorské víza, musí podľa zákona investovať do reálneho biznisu takú sumu, ktorá je nevyhnutná na rozbehnutie toho biznisu. Presná suma však nie je definovaná. Podľa druhu podnikania môže ísť o niekoľko desiatok tisíc dolárov, no aj o státisíce. 

 
O víza sa žiada v bode, keď je už biznis dostatočne rozvinutý na to, aby mohol prijímať svojich prvých klientov. Často sa teda stane, že musíte aspoň raz vycestovať na bezvízový systém ESTA, aby ste napríklad zariadili otvorenie firemného účtu, recruiting zamestnancov a našli priestory na podnikanie. 


Investor na základe žiadosti spravidla dostane prvé vstupné víza na 2 roky, ktoré je možné neobmedzene predlžovať. Na to, aby ste si víza udržali, musíte splniť ďalšie podmienky. Dôraz sa kladie na vytváranie pracovných príležitostí pre amerických občanov vo firme a na ekonomický rozvoj a finančný rast firmy. 


Sektory, v ktorých chcú Slováci podnikať, sú veľmi rôznorodé. Veľká časť hľadá príležitosť v IT, no nájdu sa aj biznisové nápady týkajúce sa ručnej výroby mydiel, založenia sťahovacej firmy či prevádzky food truckov. Väčšinou ide o menšie podnikanie. V agentúre sa však nájdu aj ambicióznejšie spoločnosti, ktoré majú miliónové tržby.


Jedným z klientov je napríklad spoločnosť Photoneo, etablovaný líder globálneho ranku v poskytovaní automatizačných riešení na báze 3D strojového videnia a umelej inteligencie, a tiež Rare Crew – firma, ktorá poskytuje softvérové riešenia na mieru. 


Ľudia si myslia, že na to, aby mohli podnikať v USA, potrebujú státisíce dolárov. Často hľadajú iba spôsob, ako sa do USA dostať, a myslia si, že musia preinvestovať naozaj obrovský balík. 


Podľa Slobodovej to nie je pravda. Budúcich podnikateľov sa snažia nasmerovať na to, aby povedali, čo je pre nich vášňou a čo chcú naozaj robiť. Na rozbehnutie firmy vám stačí už aj 20-tisíc eur, podľa toho, čomu sa chcete venovať. Nenáročné na vstupnú investíciu sú napríklad online služby. 


Ako získať podnikateľské víza/E-2 

Na získanie víz potrebuje mať záujemca financovanie zo Slovenska, ktoré je dohľadateľné. V praxi ide najčastejšie o úspory, no dá sa to riešiť aj darovacími zmluvami alebo založením nehnuteľnosti.  


Keď už v neskorších fázach podnikania žiada zahraničný biznismen o úver v americkej banke, ručí takzvaným osobným kreditom. Funguje to tak, že na social security number danej osoby sa robí história platieb a kreditných kariet. Ide o akýsi úverový register. 

 
Aj keď sú v Spojených štátoch k dispozícii rôzne právne formy podnikania, 99 % klientov Slobodovej firmy Ambiz na začiatku používa formu llc (limited liability company). Stojí medzi partnership (približne zodpovedá personálnej spoločnosti) a corporation (približne zodpovedá kapitálovej spoločnosti). Na Slovensku sa najviac podobá na eseročku. Veľkou výhodou je, že sa zdaňuje na úrovni majiteľa, teda v osobnom daňovom priznaní.

 
Ďalšia veľká výhoda tohto typu víz je, že investorom umožňuje zobrať si do USA aj rodinu a kľúčových zamestnancov. Manželka investora má nárok na pracovné povolenie a môže pracovať (alebo podnikať) v akomkoľvek odbore. Deti investora do 21 rokov majú nárok na štátne školy. Rovnaké výhody sa vzťahujú aj na kľúčových zamestnancov a ich rodiny. 

Veľa Slovákov túži po rozbehnutí food truck biznisu. Ilustračná fotografia.
Veľa Slovákov túži po rozbehnutí food truck biznisu. Ilustračná fotografia. Zdroj: Pexels/Artem Saranin


Radšej od základov ako kupovať cudziu firmu

Niekedy sa klienti snažia hľadať už existujúce firmy, ktoré sa v USA predávajú. Agentúra sa ich však snaží od toho odhovoriť. Dôvodov je hneď niekoľko. Fungujúce biznisy bývajú spravidla drahšie ako vstupná investícia do vlastnej spoločnosti. 

 
Znejú lákavo, pretože už majú svoje zázemie a klientelu, no Silvia Slobodová tvrdí, že vo výsledku ich to môže vyjsť oveľa drahšie. Slováci sú podľa nej od prírody dráči a dokážu veľakrát vybudovať podnik efektívnejšie a za zlomok ceny. 


„Máme na to úspešné príklady. Klienti nám po jednom alebo dvoch rokoch ďakujú za to, že sme im poradili, aby išli od nuly a radšej si to vybudovali sami. My Slováci sme neskutočne šikovní, sme dráči a zvyknutí robiť aj za troch ľudí. To sa v Amerike nevidí,“ dodáva Slobodová. 

 
Tvrdí, že vlastný biznis je cítiť pri každom rozhovore s potenciálnym zákazníkom. Keď napríklad vojdú do novej kaviarne, budú si vás pamätať, lebo ste tam od začiatku, a budú vám držať palce práve preto, že ste cudzinec. 


Na druhej strane pri zabehnutej prevádzke, ktorá sa predáva, je za tým vždy nejaký dôvod. Môže sa stať, že ten hlavný predávajúci radšej zatají. Nie je raritou, že po kúpe firmy vyskočia na nového majiteľa staré nesplatené dlhy. Keď sa v Ambize stalo, že klient kúpil existujúcu firmu, vždy to riešili vytvorením novej firmy, nie prepisom existujúcej. Takým spôsobom už klient nie je zodpovedný za dlhy. 


Za tie roky, čo Silvia Slobodová pôsobí v sprostredkovateľskom biznise, už dokáže odhadnúť, ktorý podnikateľ bude mať úspech. Občas však do života vstúpia iné okolnosti. Stane sa, že sa chce na Slovensko vrátiť partner alebo aj sám klient. Hovorí však, že ani tí svoju skúsenosť neľutujú. Splnili si svoj americký sen. 

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Archív Silvie Slobodovej
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Podnikanie
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac