Ich doménou sú náramkové hodinky. Vyvážajú do Česka, Rumunska, Poľska a Maďarska. So zakladateľom Timestore sme sa rozprávali o ďalšej expanzii, o začiatkoch, prečo by bolo riskantné pridať do e-shopu ďalší druh tovaru aj aký majú plán na kritické časy.
Vášňou Andreja Chudého je e-commerce. V podnikaní stavia na čísla, skúsenosti a fakty. Obchod s hodinkami založil pred viac než jedenástimi rokmi a postupne k nim pridal aj slnečné okuliare, šperky a kabelky.
Rozprávali sme sa s ním o začiatkoch, ďalšej expanzii, o tom, prečo by bolo riskantné pridať do e-shopu ďalší druh tovaru, aj akú majú stratégiu na kritické časy.
Na ekonomickej podstránke Refresheru Disrupter ťa pozývame nahliadnuť do podnikania zaujímavých slovenských firiem. Ak sa ti naša práca páči, môžeš ju podporiť tým, že sa pridáš do klubu Refresher+. Získaš aj prístup ku všetkým prémiovým článkom.
Najprv ste chceli podnikať s parfumami. Prečo ste sa nakoniec rozhodli pre hodinky?
Parfumy sa nám zdali ako veľmi zaujímavý artikel z pohľadu balenia a bariéra na vstup na trh bola relatívne malá. Potom nás odradila ekonomická analýza. Museli by sme ich predávať vo veľkom, aby nám to vytvorilo nejaký zaujímavý zisk.
Potom sme na webovom trhovisku úplnou náhodou našli na predaj asi štvormesačný e-shop s hodinkami. Majiteľ navrhol dizajn a nalial doň prvotnú investíciu, no potom ho už veľmi nerozvíjal. Narazili sme na perspektívny projekt, ktorý bol úplne na začiatku svojej cesty. Išlo o český e-shop, popri ktorom sme hneď otvorili aj jeho slovenský náprotivok.

Takže to bolo viac o ekonomickom rozhodnutí a menej o vašich osobných preferenciách?
Mojou srdcovkou je e-commerce. Ale sortiment e-shopu už bol čisto o pragmatických rozhodnutiach. Potrebovali sme niečo, čo bude malé, skladné, s dobrou maržou, bude vytvárať len minimálne problémy s reklamáciou a nebude náročné z hľadiska technických špecifikácií. Predaj hodiniek má naozaj veľmi veľa výhod. Ich najväčšou nevýhodou je, že nie sú spotrebným tovarom. Aj parfumy majú vyššiu obrátkovosť.
Ako sa po rokoch podnikania zmenil váš vzťah k hodinkám?
Predtým som vôbec nenosil hodinky. Teraz občas nosím klasické modely. Beriem ich ako módny doplnok. Páni nemajú veľa možností, ako ozdobiť svoj outfit. Najbližšie mám k dizajnu značky Citizen, ale nemám jeden vysnívaný kus.
Paradoxne, väčšina luxusných značiek sa mi vôbec nepáči. Nevedel by som si napríklad vybrať z ponuky Rolexu. Možno je to tým, že dlhodobo pracujem so stredným cenovým segmentom hodiniek. Dnes mám na ruke zhodou náhod športové hodinky, ktoré sú najmä funkčné.
Kto a ako vyberá nový tovar do e-shopu?
Historicky už máme odsledované, ktoré edície a značky sa najviac predávajú. Vnímame, ktorá značka je silná v ktorom type dizajnu. Keď dve firmy vyrobia takmer navlas rovnaké hodinky, je jasné, že to bude fungovať iba jednej z nich. Keby napríklad Casio chcelo napodobniť Daniela Wellingtona, neprešlo by im to.
Pri nákupoch sa môžeme inšpirovať aj trendmi zo zahraničia, ktoré k nám prídu o čosi neskôr. Oproti USA sme spravidla pozadu aj dva alebo tri mesiace. Pozeráme sa na zahraničné porovnávače tovarov, napríklad Amazon, a sledujeme, ako sa darí novinkám z hľadiska popularity.
Keďže sme v piatich krajinách, nepozeráme sa na to, čo sa páči konkrétne Slovákom. Snažíme sa mať nadhľad. Keby sme fungovali len v rámci Československa, niektoré značky by sme nemohli zaradiť vôbec.
Ktoré to sú?
Napríklad Seiko alebo Orient. To sú značky, ktoré na domácom trhu veľmi nerezonujú, ale majú úspech v Rumunsku, Poľsku aj Maďarsku. Aj klasika ako Fossil ide na Slovensku veľmi slabo.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ktoré značky hodiniek Čechov a Slovákov najviac zaujímajú.
- Čo je už teraz out a bolo to veľkým hitom.
- Ako vie e-shop rýchlo vyrásť v Maďarsku.
- Ako sa Timestore pripravuje na ekonomickú krízu.