Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
21. novembra 2021, 20:17
Čas čítania 5:56
Adrián Lukáč

F1: Katar plný iskier v réžii Hamiltona. Red Bull zaostáva a Horner nepotrebuje bozkávať zadok Wolffovi

F1: Katar plný iskier v réžii Hamiltona. Red Bull zaostáva a Horner nepotrebuje bozkávať zadok Wolffovi
Zdroj: Getty Images/Mark Thompson
ŠPORT FORMULA 1
Uložiť Uložené
Články o športe ti prináša Fortuna. Zaregistruj sa a vyber si svoj bonus!chcem bonus

Hamilton so svojím Mercedesom nedal Verstappenovmu Red Bullu šancu, ale hlavnou hviezdou nedele sa stal veterán Alonso.

Hamilton vo svojom monoposte nemal konkurenciu, vyhral suverénnym spôsobom a Red Bull má vážny problém zistiť, ako mohol Brit odrazu tak zrýchliť, keď ešte v USA mu bol Verstappen vyrovnaným súperom. Bottas s Pérezom opäť sklamali a 40-ročný Fernando Alonso im ukázal, ako na to.

Ostrá tlačovka a jasný favorit pred víkendom

Po predstavení Mercedesu a Lewisa Hamiltona z Brazílie bol favorit na tento víkend jasný. Katarský víkend sa konal opäť v tradičnom formáte, no piatok viac ako voľné tréningy pútala pozornosť tlačovka, na ktorej sa stretli šéfovia Mercedesu a Red Bullu Toto Wolff s Christianom Hornerom.

f1
Zdroj: Getty Images/Mark Thompson

Hlavnou témou týždňa aj samotnej tlačovky boli zadné krídla Mercedesu, respektíve ich spodná lišta, na ktorú sa upierajú zraky inžinierov z Red Bullu už druhý víkend po sebe. Podľa nich sa táto lišta na strieborných šípoch prehýba, čím porušuje predpísané limity, no keďže ju zakrýva vrchná lišta, z pohľadu zadnej kamery na aute to nie je vidieť.

Horner upozornil na šmuhy, ktoré sa na bočniciach zadného krídla Mercedesu objavili, a podľa jeho názoru ich spôsobila prehýbajúca sa spodná lišta. Wolff to odbil slovami, že na ich krídle nie je nič nelegálne. Bude ešte zaujímavé sledovať, ako sa táto téma do konca sezóny vyvinie.

V rámci tlačovky sa rozoberala aj téma rešpektu medzi šéfmi Red Bullu a Mercedesu, keďže ich vzťahy sa zdajú čoraz vyostrenejšie, na čo Horner reagoval slovami, že je rozdiel medzi vzájomným vzťahom a rešpektom. Šéf Red Bullu však dodal: „Nepotrebujem s Totom ísť na večeru. Nepotrebujem mu bozkávať jeho r*ť alebo niečo podobné. Je tu niekoľko iných šéfov tímov, ktorí by mohli.“

V kvalifikácii Hamilton potvrdil predpoklady a Pérez zlyhal

Piatkové tréningy tradične nepriniesli veľa zaujímavých momentov, tímy sa skôr snažili nazbierať čo najviac dát, keďže na katarskom okruhu Losail sa formula 1 ešte nejazdila. Na treťom tréningu sa už Mercedesy mierne utrhli, keď prvý Bottas zajazdil o 7 stotín rýchlejšie kolo ako jeho tímový kolega a Red Bull Maxa Verstappena nechal za sebou o 0,34 sekundy. Prekvapením tréningov bol Pierre Gasly, ktorý na všetkých troch tréningoch zdolal Péreza.

Kvalifikáciu vyhral Lewis Hamilton s náskokom 0,455 sekundy pred druhým Verstappenom, čo je doteraz najväčší kvalifikačný náskok v aktuálnej sezóne. Tretie miesto obsadil Valtteri Bottas nasledovaný Pierrom Gaslym, ktorý potvrdil výbornú formu z tréningov.

Absolútnym prepadákom bol Sergio Pérez, ktorý sa na svojom Red Bulle nielenže neprebojoval do Q3 ani na softoch, pričom Verstappen to dokázal na mediumkách, ale bol aj porazený oboma monopostmi sesterského tímu AlphaTauri.

Komisári sa opäť vyznamenali. Verstappen + 5 miest, Bottas + 3 miesta

Okamžite po kvalifikácii sa vynorili podozrenia, že viacerí piloti vo svojich záverečných pokusoch v Q3 nedodržali pravidlá týkajúce sa žltých vlajok, keď Pierre Gasly dostal defekt a vliekol sa po trati. Štandardne sa za takýto prehrešok udeľuje penalizácia v podobe straty miest na štarte. Pred komisárov boli nakoniec predvolaní Verstappen, Bottas a Sainz, no až na nedeľu, takže scenár vo veci chaotického rozhodovania o trestoch na poslednú chvíľu z minulého týždňa bol opäť na svete.

Po vypočutí trojice pilotov komisári dospeli k záveru, že Verstappena potrestajú stratou 5 miest na štarte za nerešpektovanie dvojitej žltej vlajky, Bottasa stratou 3 miest za nerešpektovanie žltej vlajky a Sainz ostane bez trestu, keďže mal len minimum času na spozorovanie vlajok, a keď zbadal pomalého Gaslyho, spomalil. Treba dodať, že tresty boli udelené férovo, no oznámiť ich menej ako dve hodiny pred štartom Veľkej ceny je opäť fraška. 

Štartový rošt sa nám teda mierne premiešal a vyzeral nasledujúco:

Hamilton rozhodol už na štarte, skvelá limitácia škôd od Verstappena a Alonso s trochou šťastia na pódiu

Vynikajúci Verstappen a veľmi slabý Bottas na štarte

Hamilton si štart postrážil a od prvej zákruty sa začal zvyšku poľa vzďaľovať. Ešte lepší štart mal Max Verstappen, ktorý už v druhej zákrute mohol byť tretí, no tam ho Alonso mierne vytlačil z trate, a tak sa zaradil „len“ na štvrté miesto. Dlho však na ňom nezostal. Pierre Gasly sa pred Verstappenom podľa očakávaní veľmi nebránil a už v treťom kole sa líder šampionátu dostal cez neho. O dve kolá neskôr si poradil aj s Alonsom a bol druhý, no na Hamiltona už strácal viac ako 4 sekundy.

Opačný scenár prežíval druhý potrestaný kvalifikačný hriešnik Valtteri Bottas. Fín sa po štarte prepadol zo šiesteho na jedenáste miesto. Naopak, dvojka Red Bullu Pérez sa posunul dopredu na deviatu priečku.

Pérez napravuje kvalifikáciu, Bottasa dokončil Mercedes

Vedúca dvojica odskočila tretiemu Alonsovi a poradie sa na dlhší čas viac-menej stabilizovalo. O najzaujímavejšie momenty sa staral Sergio Pérez, ktorý sa dral dopredu a predvádzal pekné predbiehacie manévre.

Do prvých zastávok v boxoch si Hamilton vybudoval 9-sekundový náskok, a tak nič zaujímavé na čele nepriniesli ani pit stopy. Prekvapením bolo ponechanie Bottasa na trati po tom, čo Pérez prezul. Vo Valtteriho vysielačke sa opäť ozval sám Toto Wolff a oznámil mu, že Red Bull ide na dve zastávky a v hre je tretie miesto, hoci Pérez sa už medzičasom dostal až pred Alonsa na virtuálne tretie miesto.

No Mercedes sa s Bottasom prepočítal, nechal ho na ojazdenej stredne tvrdej zmesi krúžiť, až kým v 33. kole nedostal defekt a bolo po pretekoch. Hoci sa mu podarilo dostať naspäť do boxov, prepadol sa na trinástu pozíciu a pre poškodenie auta, ktoré utrpel počas jazdy s defektom, bol neskôr nútený z pretekov odstúpiť.

Red Bull a defekty darovali Alonsovi tretie miesto

V 41. kole povolal Red Bull do boxov oboch svojich pilotov. S Verstappenom nemali čo stratiť, ale zastavením Péreza sa dobrovoľne vzdali istej tretej pozície v prospech Fernanda Alonsa. Mexičan sa na trať vrátil až na siedmej priečke a čakala ho neľahká úloha prekonať Strolla, Ocona, Norrisa a nakoniec dobehnúť a predbehnúť Španiela na tretej priečke.

Tempo Péreza na čerstvých mediumkách bolo dobré, so Strollom si poradil pomerne rýchlo a s Oconom zviedol krásny súboj, z ktorého takisto vyšiel ako víťaz. Norris mu to uľahčil, keď sa vybral na svoju druhú zastávku v boxoch a stíhacia jazda za tretím miestom sa začala. Mexičan potreboval stiahnuť 15 sekúnd za 10 kôl.

Víkend plný iskier, defekty Williamsov a virtuálny safety car na záver

Aby iskier lietajúcich spod monopostov nebolo za víkend málo, v 51. kole dostal defekt George Russell a o kolo neskôr narazil na životnosť svojich pneumatík aj jeho tímový kolega z Williamsu. Smolou pre Latifiho bolo, že defekt dostal na cieľovej rovinke a do boxov to mal jedno celé kolo, a tak monopost odstavil na bezpečnom mieste pri trati.

Fernando Alonso sa právom začínal obávať, či ho nepostihne rovnaký osud ako Williamsy, a navyše sa zozadu blížil Sergio Pérez, ktorý na Španiela strácal už len 7 sekúnd. Nakoniec sa vedenie pretekov rozhodlo zapnúť virtuálny safety car, kým nebude Latifiho monopost odprataný, čo využil Verstappen na prezutie na najmäkšiu zmes, hoci najrýchlejšie kolo držal práve on.

Virtuálny safety car skončil chvíľu po tom, čo Lewis Hamilton vstúpil do záverečného kola a piloti už len dokrúžili do cieľa. Teda až na Verstappena, ktorý ešte zlepšil svoje najrýchlejšie kolo a uchmatol si extra bod, a Péreza, ktorý stiahol Alonsov náskok pod 3 sekundy. Na pódium to však nestačilo, a tak sa z tretieho miesta aj vďaka stratégii Red Bullu a virtuálnemu safety caru po dlhých rokoch tešil Fernando Alonso a s ním väčšina fanúšikov F1.

Pred záverečnou dvojicou pretekov je všetko otvorené

Hamilton stiahol stratu na šampionáte jazdcov už len na 8 bodov a pred záverečnou dvojicou pretekov, ktoré by mali jeho silnému motoru vyhovovať viac ako Red Bullu, je favoritom na zisk rekordného ôsmeho titulu.

Túto sezónu sme sa však už veľakrát presvedčili, že stať sa môže všetko a predpoklady sa nie vždy naplnia, a tak nie je nič stratené ani pre Verstappena. Rovnako tak pre jeho tím v pohári konštruktérov, keďže v ňom stráca na Mercedes už len 5 bodov.

Anketa:
Kto sa na konci sezóny bude radovať z titulu?
Max Verstappen
Lewis Hamilton
Max Verstappen
56 %
112 Hlasov
Lewis Hamilton
44 %
89 Hlasov
Domov
Zdieľať
Diskusia