Vláda s projektom súhlasí, odklepla už aj návrh na financovanie.
Cesta vlakom z Bratislavy do Prahy sa dnes aj bez meškaní vyšplhá na nekonečné 4 hodiny. Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal v živom prenose na Facebooku potvrdil, že by sa to už o pár rokov mohlo zmeniť.
Môže za to dokument, ktorým sa členské štáty V4 zaviazali preskúmať možnosti takejto trate na trase Budapešť – Bratislava – Brno – Praha/Varšava. Dokument podpísali už v roku 2018, no štúdia doposiaľ dokončená nebola. Až doteraz.
Andrej Doležal potvrdil, že Slovensko sa bude podieľať na vytváraní tejto železničnej siete. Slovenská vláda totiž na rokovaní odsúhlasila jej financovanie. „Včerajší súhlas vlády je pozitívnym signálom pre V4, že to myslíme vážne. Ak by sme teraz na ten vlak nenastúpili, hlásia sa Slovinsko a Rakúsko s inými koridormi a hrozí, že nás rýchlotrať obíde,“ upozorňuje Doležal.
Plánovaná trať by sa mala začínať v stanici Budapešť-Kelenföld, odkiaľ zamieri na západ do Györu. Tam sa rozdelí na západnú vetvu smerom do Viedne a východnú smerom do Brna, ktorá pôjde aj cez Bratislavu. V Brne sa trať opäť rozdvojí, tentoraz na pražskú a varšavskú vetvu.
Cesta z maďarskej do českej metropoly by mala trvať približne dve hodiny, do tej poľskej, prirodzene, o niečo viac. Riaditeľ slovenských železníc Miroslav Havrila pre Hospodárske noviny prezradil, že trať by mala byť stavaná až na rýchlosť 500 km/h. Je však možné, že úsek Bratislava – Brno bude obmedzený len na 200 km/h.