Nad filmovým štúdiom sa sťahujú mračná. Ako to vyzerá s jeho budúcnosťou?
To, že štúdiu Sony Pictures sa už dlhodobo nedarí nie je žiadnym tajomstvom. Nejde iba o finančné neúspechy filmových projektov, ale často stroskotáva aj prijatie od samotných divákov. Príkladom je aj The Amazing Spider-Man, ktorého fanúšikovia jednoducho nedokázali stráviť a všetko nakoniec vyvrcholilo „prepožičaním“ postavy späť priamo do Marvelu a jeho MCU. Sony, respektíve jeho spoločnosť Columbia, však momentálne asi najviac páli finančná strata za posledný rok, ktorá sa vyšplhala až na 719 miliónov amerických dolárov. Ako je to vôbec možné? Nuž, keď postavíte priemerné snímky, ako Money Monster či Inferno s Tomom Hankson v hlavnej úlohe (snáď ste si nemysleli, že z takého zložitého príbehu sa dá vytvoriť životaschopný scenár s podobnou atmosférou) proti tak nesmierne divácky úspešným projektom, ako sú Mimoni a Rogue One: A Star Wars Story, niet pochýb, kto vyhrá.
Sony si jednoducho zvolilo zlé dátumy premiér, ktoré sa kryli s veľkými blockbustermi, takže keď už mali ako tak schopný projekt, akým boli napríklad The Passengers s hviezdnym hereckým obsadením Chrisa Pratta A Jennifer Lawrence, boli schopní ho bez mihnutia oka postaviť proti takému projektu, akým bol prvý spin-off zo sveta Star Wars, jednej z najpopulárnejších filmových sérií vôbec. Pokiaľ si spomínate na náš starší článok o tom, koľko v skutočnosti zarobia filmy (pokiaľ nie, odporúčame vám si ho prečítať po kliknutí na tento odkaz), tak si istotne spomeniete na náš jednoduchý príklad - ak mal film rozpočet 100 miliónov dolárov a zarobil v Box Office 200 miliónov, zoberieme si približne 2/3 tržieb (približne 1/3 ide kinám), takže máme 130 miliónov, od ktorých musíme odpočítať rozpočet a náklady na propagáciu a reklamu (50-60 miliónov dolárov, niekedy sa však táto suma vyšplhá až za hranicu 100 miliónov) a vyjde nám, že snímka je v mínuse. Prekvapení?
Teraz si už asi viete predstaviť, ako je možné, že Sony/Columbia vykazuje stratu 720 miliónov. To všetko vyvrcholilo v to, že v januári sa Sony rozhodlo odpísať zo svojej filmovej divízie jednu miliardu dolárov. Aby toho nebolo málo, tak pred pár mesiacmi sa začalo šuškať, že vedenie spoločnosti uvažuje nad predajom nielen filmovej, ale aj televíznej divízie. Už trištvrte roka tak na projekty putuje omnoho menej peňazí než kedysi, čo ale niekedy vôbec nemusí byť na škodu. Dôkazom je animák Sausage Party, ktorého oficiálny rozpočet bol 19 miliónov a celosvetové tržby atakovali hranicu 150 miliónov (zisk štúdia v tomto prípade mohol činiť nejakých tých 30-50 miliónov dolárov).
A čo môže Sony zachrániť tento rok? Nuž, veľa toho nie je. Na jednu stranu nás aspoň nečaká žiadny remake/reboot/sequel/spin-off legendárnych Ghostbusters, no aj tak to nevyzerá veľmi ružovo. V kinách sa momentálne snažia Šmolkovia so svojím príbehom o stratenej dedinke získať tých najmenších divákov. To sa im ešte celkom darí, čo nemôžeme povedať o R-kovom prequeli k Venomovi sci-fi thrilleri s názvom Life. Ten totiž oficiálne stál 58 miliónov a celosvetovo sa mu do dnešného dňa podarilo zarobiť iba 73 (ak započítame aj zisky z predaja nosičov či televíznych práv, Sony bude aj tak rátať so stratou niekoľkých desiatok miliónov).
Pri pohľade do budúcna to vyzerá ružovo iba s novým Spider-Manom s podtitulom Homecoming, pochybnosti zase vyvoláva The Emoji Movie, čo sa ale nedá ani len porovnať s pochybnosťami okolo fantasy podľa kníh od Stephena King s názvom The Dark Tower. Temný príbeh premiéruje už 4. augusta a v hlavných úlohách uvidíme Idrisa Elbu a Matthewa McConaugheyho. Problémom ale je, že do dnešného dňa sme okrem jedného plagátu nevideli žiadne iné ukážky. To by sa síce malo v najbližších dňoch zmeniť, no stagnujúci marketing pri tak očakávanom filme vyvoláva skutočné rozpaky na všetkých frontoch.
O tom, ako to celé so Sony dopadne vás budeme určite informovať (bez pochýb vám prinesieme recenzie všetkých troch vyššie spomenutých filmov a pozorne budeme sledovať aj ich vývoj tržieb v našom Box Office), jedno je však isté. So štúdiom to nevyzerá bohvieako dobre a vyhliadky do budúcna sú, povedzme znepokojivé. Predaj získaných práv a zrušenie filmovej divízie je tak ešte reálnejšie. Diskusia je vaša.