Naša diaľnica D1 je zdrojom nekonečných komplikácií.
Diaľnica z Bratislavy do Košíc mala byť podľa odvážnych plánov z minulosti postavená a otvorená už pred niekoľkými rokmi. Začala sa budovať už v roku 1972 a vodiči po nej mali jazdiť už v roku 2000, neskôr v roku 2010 a naposledy aj v roku 2017.
Žiadny z plánov sa nenaplnil a momentálne odhady hovoria o tom, že z Bratislavy do Košíc sa dostaneme najskôr v roku 2026 či 2027. V súčasnosti zažíva Národná diaľničná spoločnosť najväčšie problémy pri výstavbe tunela Višňové a na úseku medzi Turanmi a Hubovou.
Práve výstavba tunelu Višňové momentáne narazila na nepriechodnú prekážku. Zhotoviteľ tunela Salini Impregilo – Dúha pravidelne nestíhal dokončovať jednotlivé míľniky v pláne výstavby a od nového roku mal podľa reportáže televízie Markíza obmedziť pracovnú aktivitu na stavbe tunela na minimum. Malí dodávatelia nemajú zaplatené faktúry a Národná diaľničná spoločnosť zvažuje dve alternatívy.
Jednou z nich by bolo vypovedanie zmluvy na výstavbu diaľnice D1 od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu, ktorá má hodnotu 410 miliónov eur a nachádza sa tam aj tunel Višňové, a potenciálny nasledujúci súdny spor.
Zrejme by sa tak Slovensko zbavilo nezodpovedného zhotoviteľa, lenže tento krok by celú stavbu výrazne predĺžil. Súdny spor by mohol trvať aj päť rokov, výber nového zhotoviteľa aspoň rok, a tak by sa motoristi cez tunel Višňové Strečnu tak skoro nevyhli.
Ani druhá alternatíva nevyznieva ideálne, pretože by znamenala navyšovanie rozpočtu, ktorý bol na stavbu určený. Reportér Markízy Tomáš Velecký však upozorňuje, že výstavba tunela je financovaná z peňazí Európskej únie, a tak by bolo navyšovanie rozpočtu prakticky nemožné. Už teraz sme za zastavenú stavbu tunela pritom zaplatili cez 160 miliónov eur.
Vzájomný konflikt si obidve strany chcú vyriešiť. Od začiatku uplynulého týždňa pomáha nájsť kompromis medzinárodná komisia, pretože ani jedna strana si zatiaľ nevie priznať chybu. Národná diaľničná spoločnosť argumentuje problémami s projektovou dokumentáciou zhotoviteľa, ten vidí kameň úrazu v geologických podmienkach v tuneli, ktoré stavbu spomaľujú.