Chodili sme ponúkať šperky predajcom, ktorí nás odbíjali. Tí istí nás o 8 rokov neskôr sami oslovili a stali sme sa ich najpredávanejšou značkou.
Pri pohľade na nádherné šperky od Petry Toth musí byť každému jasné, že miluje svoju prácu. A podľa svojich slov aj miluje život, ktorý ju už od malička viedol k tomu, aby venovala svoj čas tomu, čo ju baví. Bolo to umenie. To sa s ňou drží dodnes. Okrem toho sa jej narodila dcérka, ktorej venovala kolekciu krásnych šperkov s názvom Mileva. Má na svojom konte mnoho úspechov, známu kolekciu pančúch s Beponom, korunky krásy pre víťazku Miss Universe a mnoho ďalšieho. V rozhovore nám okrem iného prezradila o svojich projektoch ale i plánoch do budúcnosti.
Si mama na plný úväzok, všestranná umelkyňa a talentovaná šperkárka - ktoré zo všetkých týchto prívlastkov považuješ za ten najdôležitejší a prečo?
V súčasnosti, keďže mám dvojročnú dcéru Milevu, som v prvom rade mama na plný úväzok a niekde popri tom vo svojom voľnom čase pracujem na zveľaďovaní značky Petra Toth. Mám úžasné kolegyne, ktoré mi pomáhajú, takže sa teraz môžem venovať len príjemným činnostiam ako je materstvo a dizajn.
Podľa vlastných slov ťa šperky fascinovali od detstva. Ako si si k nim našla cestu?
Bola som veľmi temperamentné dieťa, ak ma chcela moja maminka na chvíľu zabaviť dala predomňa svoju šperkovnicu. Vedela som pri nej presedieť v tichosti hodiny, skúmala som ako sú šperky vyrobené, rozoberala som ich, spájala a vytvárala nové. Obdivujem jej trpezlivosť, pretože spätne vidím, že som jej veľkú časť šperkov poničila.
V ktorom bode tvojho života nastal zlom a začala si sa venovať dizajnu naplno?
Hneď po skončení gymnázia som sa rozhodla venovať sa šperkom profesionálne. Vedela som, že nechcem robiť nič iné. Hľadala som možnosti ako preraziť a ako sa dostať do povedomia. Študovala som marketing zahraničných šperkárskych značiek, ale aj marketing svetovo úspešných firiem. Učila som sa nové technológie výroby a neustále na sebe pracovala.
Aké boli tvoje začiatky?
Veľmi ťažké, pred trinástimi rokmi bola na Slovensku doba, že ľudia kupovali len zahraničné zvučné značky. Mnohokrát sme chodili ponúkať šperky predajcom a tí nás odbíjali so slovami, že máme pekné šperky, ale žiaľ nemajú pre nás miesto, pretože nie sme značka. Tí istí predajcovia nás o 8 rokov neskôr sami oslovili a stali sme sa ich najpredávanejšou značkou spomedzi celého sortimentu.
Čo je podľa teba dôležité pri budovaní “osobnej značky”?
Rozpoznateľnosť. Ak ľudia uvidia vaše produkty musia vedieť, že sú iné – špecifické a ak sa vám podarí, že pomenujú autora, tak si môžete povedať, že sa vám podarilo vybudovať si značku. A samozrejme príbeh, ten váš osobitný, nie umelý pretože ľudia vedia, že sa ich snažíte oklamať. Mnoho ľudí si prečíta poučky v marketingových knihách, alebo odkopírujú cudzí príbeh, len zmenia meno a čudujú sa, že prečo sa im nedarí.
Jedno z tvojich naznámejších diel je kolekcia šperkov Mileva. Vedela by si čitateľkám priblížiť, prečo je tak výnimočná?
Kolekciu Mileva som tvorila počas tehotenstva, chcela som vytvoriť kolekciu šperkov, ktorú venujem svojej dcére. Po vizuálnej stránke som po prvý krát použila povrchovú úpravu šperkov galvanického pokovenia vo farbe ružového zlata a súčasne som kombinovala matné povrchy s leskom. Starí Slovania síce používali na výrobu šperkov striebro, avšak mojim zámerom nie je tvorba šperkov v prvoplánovej rustikálnej forme, ale naopak aby niesli v sebe ducha modernej doby a boli súčasne fashion.
Technologicky sú šperky vyrobené zložitým procesom odlievania metódou „strateného vosku“ zo zliatiny mosadze a následne ručne osádzané červeným českým kryštálom. Čo sa týka zdroja inšpirácie k tejto kolekcii, tak to má v skutočnosti zaujímavý príbeh. V ateliéri mám množstvo fotiek pôvodných ľudových krojov, stúh, výšiviek ktoré pre mňa slúžia ako zdroj inšpirácie. V prvých mesiacoch tehotenstva som mala rozpracovaných niekoľko návrhov s motívom srdca, ale v tom čase som ešte nemala konkrétnu predstavu, v akom duchu sa bude celá kolekcia niesť. Nikdy nezabudnem na ten deň, ako som sedela v ateliéri a práve v momente, keď som držala v ruke fotku s tradičnou výšivkou z Čataja som pocítila prvé pohyby môjho dieťaťa v brušku. Ten moment bol tak neuveriteľne dojímavý a symbolický, že som nemohla siahnuť po inom „zdroji“.
“Človek bez úcty k tradícii je ako strom bez koreňov, najmenší nápor ho ľahko vytrhne z podstaty”. Ako si buduješ a udržiavaš lásku k našim tradíciám?
Túto lásku vôbec netreba udržiavať. Ak niečo milujete nikdy to neprestanete milovať. Slovenský folklór je neuveriteľne bohatý. Neustále študujem kroje. Cestujem po Slovensku a hľadám nové inšpirácie. Zaznamenávam, fotografujem a učím sa nové informácie o našich bohatých dejinách.
Ako sa na nápad prinášať tradície do moderného sveta pozerajú ľudia?
Ja sa programovo venujem inšpirácii folklórom už skoro 10 rokov. V dobe, kedy som vytvorila prvú folklórom inšpirovanú kolekciu, to bolo aj pre Slovákov niečo nové výnimočné a pre niektorých až priam exotické. Dnes je slovenský folklór na vzostupe a máme len pozitívne reakcie. Je veľmi tenká hranica medzi tým, aby produkt inšpirovaný ľudovým vzorom vyzeral moderne a nie archaicky. Záleží mi na tom, aby boli moje produkty nositeľné súčasnej móde.
Jeden z tvojich úspechov - tvorba koruniek pre Miss Universe Slovensko. Splnený sen? Ako si sa k tomu dostala a ako prebiehal návrh?
So Silviou Lakatošovou Chovancovou som spolupracovala na Miss Universe už niekoľko ročníkov. Poskytovala som šperky na fotenia a na finále Miss Universe. Silvia ma oslovila či by som neskúsila vytvoriť korunku a dala mi absolútne voľnú ruku pri tvorbe. Vytvorila som korunku, ktorá bola iná ako svetové korunky. Dostala som priestor ozdobiť najkrajšiu Slovenku korunkou a myslím, že nie je nič vhodnejšie ako korunovať ju práve korunkou inšpirovanou našim folklórom.
Ďalší rozmer tvojej práce - vôňa. Ako vznikol nápad potešiť svojím umeleckým citom ďalší zmysel, čuch?
Čím ďalej, tým viac ľudí sa zaujíma nie len o moju tvorbu, ale aj o môj životný štýl a moje predstavy o živote, ktoré im dávajú silu ísť ďalej a nevzdávať sa. Viete, v prvom rade je to z môjho pohľadu veľká zodpovednosť, byť pre ľudí príkladom a snažiť sa svojou vlastnou osobnosťou a tvorbou načrtnúť smer na čom vlastne v živote v skutočnosti záleží. Je to poslanie. A tento fakt bol aj jedným z dôvodov, aby som predstavila v rámci kolekcie Mileva aj svoje vlastné parfémy, ktoré charakterizujú môj pohľad na život aj inými zmyslami ako len zrakom. Ich intenzita vôní je okúzľujúca, doslova priťahujú pozornosť. Vo vášnivej a neskutočne vzrušujúcej „Light Ruby“ prevládajú tóny jazmínu, vanilky, cédru v rafinovanej kombinácii s ihličím, zázvoru a koňaku, ktoré doslova odrážajú môj slovenský temperament. Kým na druhej strane milovaná „Rose Gold“ prináša výnimočnú sviežosť a nevinnosť, v ktorej dominujú nežné tóny ruží, orgovánu, konvaliniek, či levandule. Skrátka šperky a parfémy z kolekcie Mileva sa hodia každej žene, ktorá v sebe cíti moc zmeniť svoj vlastný osud, tak ako aj ja.
Spolupráca BEPON a Petra Toth je známa mnohým ženám, vyšperkované pančušky boli a sú naozaj unikátne. Vedela by si si podobnú spoluprácu predstaviť znova? Ako prebiehala?
Vedela, samozrejme. Keď za mnou prišla Kristína, ktorá vtedy pracovala na marketingu v Bepone s ponukou navrhnúť pre Bepon kolekciu pančúch tak ma veľmi potešila, totižto pred pár rokmi som chcela vytvoriť vlastnú kolekciu, ale nenašla som slovenského výrobcu, ktorý by bol schopný zrealizovať moje predstavy. Pančuchy pre Bepon sa vyrábali v Taliansku a od prvotného návrhu som bola pri celom procese výroby. Niektoré dizajny sa museli modifikovať možnosťami výroby, a ku koncu som komunikovala s výrobcom výlučne ja. Vytvorila som dizajn pančúch, obalov, marketing, výklady. Dievčatá z Beponu mi dali voľnú ruku a ja som za to veľmi vďačná. Myslím, že spravili dobre, pretože kolekcia sa vypredala do 2 mesiacov.
Ako vyzerá tvoj pracovný deň? Myslíš, že by si mohla niečo zmeniť, aby si bola produktívnejšia?
Želala by som si byť produktívnejšia. Ale v súčasnosti to nie je možné a ja som sa naučila byť trpezlivá a pokorná k tomu čo sa mi podarilo doposiaľ vytvoriť. Každá mama, vie, že byť s dieťaťom 24 hodín denne a zároveň pracovať ,nie je vždy najjednoduchšie. Navyše práca mi neutečie, ale hodiny a dni strávené bez mojej dcéry mi už nikto nikdy nevráti.
Kde hľadáš inšpiráciu?
S inšpiráciou som nikdy nemala najmenší problém. V súčasnosti mám rozpracovaných 5 kolekcií, ktoré postupne realizujem. Téma folklóru sa podľa mňa nikdy nedá vyčerpať. Záleží potom už len na mojom aktuálnom rozpoložení, akým smerom pôjdem. Každá z mojich kolekcií odráža moje aktuálne nastavenie, tak sa nechajte prekvapiť aká bude ta ďalšia. Už na nej intenzívne pracujem.
V práci precízna, kreatívna a inovatívna. Aká je Petra Toth doma, keď sa môže venovať rodine? :)
Doma som flegmatická, pokojná a trochu introvert. Mám rada chvíle keď som len sama so svojou rodinou. Snažím sa byť dobrou mamou pre svoju dcéru a chcem, aby bola na mňa časom hrdá a aby som jej bola príkladom.
Čo je pre teba najväčší relax?
Dizajn, keď tvorím musím byť v absolútnom pokoji a musím byť sama. Tie chvíle keď tvorím ma nabíjajú energiou. Žiaľ popri všetkých povinnostiach mi nezostáva na samotnú tvorbu toľko času koľko by som chcela, ale vždy keď tvorím, tak si užívam každú minútu.
Nejaká vízia, ako by si chcela ešte zvládnuť do konca rok 2017? Môžeš zanechať čitateľkám aj nejaký odkaz, potešia sa.
Pravdupovediac sme už takmer naplnili plán na rok 2017. Našim klientkám prinesieme nové farebné verzie najúspešnejších šperkov z kolekcie Mileva. A už intenzívne pracujeme na novej kolekcii. Môj odkaz pre čitateľky je - snívajte a nikdy neprestaňte pracovať na svojich snoch. Tak budete vždy na správnej ceste, ktorá vás bude napĺňať.
Petre ďakujeme za krásny rozhovor. Ďalšiu prácu si môžete pozrieť priamo na jej webe.