Foley je unikátna umelecká disciplína zaoberajúca sa reprodukciou zvukou na filmové plátna.
Foley je vo filmárskom priemysle veľmi známa disciplína. Ide o reprodukciu každodenných zvukov na filmové plátna, aby filmy vyzerali prirodzenejšie a zvuková stopa bola kvalitnejšia. Najlepších Foley umelcov spoznáš jednoducho tak, že ani nezistíš, či tam boli zvuky pridávané niekde v štúdiu. Už si sa určite stihol zamyslieť nad tým, ako je možné, že zvukové efekty zostanú pri zmene dabingu nedotknuté. Je to práve vďaka týmto ľuďom, ktorí pridávajú zvukové efekty v postprodukcii, a tak sú schopní do rôznych krajín dodať samostatne stopy efektov a hlasov.
Priekopníkom a vynálezcom metódy bol Jack Donovan Foley, ktorý začal v roku 1914 pracovať pre Universal. Stál pri prechode z nemých filmov na ozvučené, a preto sa jeho technika stala nevyhnutnou. Zvukári ešte nedokázali zachytiť viac než len dialóg, no v tej chvíli tam bol Foley. Ten pridal svojimi efektmi v štúdiu snímke "šmrnc" a vo svojej práci pokračoval až do roku 1967, keď zomrel. Základné postupy z jeho éry sa používajú dodnes.
Práca týchto ľudí je nedocenená, a málokedy môžeme vidieť, že by zbierali veľké ocenenia. No po zhliadnutí kratšieho dokumentu nižšie pochopíš, akú dôležitú a zaujímavú rolu v kreatívnom procese hrajú. Skrz video ťa budú sprevádzať "zvukoví umelci", ako Gary Hecker (300, Divoký Django), Dawn Lunsford (The Hunger Games, Transformers) a Alicia Stevenson (The Hunger Games, X-Men, Transformers).
Samotní "foley umelci" hovoria o tom, že vyberať zvuky z knižnice nie je príliš originálne. Tieto efekty už boli často použité pri iných filmoch a niekedy jednoducho nemôžeš nájsť zvuk perfektne zapadajúci do atmosféry filmu. Alebo si vieš predstaviť, že by päťročné dievčatko "klopkalo" v topánkach ako Hulk?