Dva obrovské viadukty a tunel sú pýchou slovenskej architektúry.
Priamo pod Kráľovou hoľou sa nachádzajú jedny z najkrajších technických pamiatok, akými sa Slovensko môže pýšiť. Dva mosty ako z iného sveta a k nim patriaci tunel ľudia poznajú pod názvom Telgártska slučka a mosty ako Chmarošský a Telgártsky viadukt. Cez všetky objekty prechádza železničná trať Červená skala – Margecany, vďaka čomu si môžeš stavby vychutnať priamo z nich. Mnoho ľudí si samotné stavby mýli a videlo ich len vďaka fotkám, kvôli čomu si myslí, že most je iba jeden. Sú dva.
Ešte v 30. rokoch bolo spojenie medzi východom a zvyškom Slovenska na nedostatočnej úrovni. Existovalo len jediné železničné spojenie z Košíc, čo automaticky podnietilo výstavbu ďalších železničných tratí. Medzi nimi bola aj trať z Červenej skaly do Margecian. Stavba však rozhodne nebola jednoduchá, všetkému predchádzalo dlhé plánovanie. Výstavba novej železnice sa delila na tri časti. Najskôr sa mala zrekonštruovať stanica Červená skala a vybudovať novostavba železnice z Červenej skaly do obce Mníšek nad Hnilcom neďaleko Rožňavy. Nasledujúca časť pozostávala z rekonštrukcie železnice zo spomínaného Mníška nad Hnilcom až do Gelnice, no a poslednú časť tvorila revitalizácia trate z Gelnice až do Margecian, kde bola prestavaná aj budova železničnej stanice.
Prestavať železnicu v okolí Telgártu však rozhodne nebolo jednoduché, v okolí je obrovské množstvo údolí, svahov, prudkých stúpaní a strání a vo finále sa rozhodlo, že bude najlepšie, keď železnica pôjde stále na rovnakej nadmorskej výške. Aspoň zhruba. Vznikli tak dva masívne viadukty, Telgártsky a Chmarošský viadukt a k tomu ešte aj Telgártsky tunel, známy tiež ako Tunel Kornela Stodolu. Dlhý je až 1239 metrov a z celej trate je najdlhším. Chmarošský viadukt je zas dlhý 113,6 metra, v najvyššom bode dosahuje 18 metrov.Celý "komplex" je dlhý až 2,3 kilometra.
Telgártsky viadukt
Samotná trať však ponúka omnoho viac, než tieto dva viadukty. Ak sa vydáš na cestu vlakom, prekonáš 9 tunelov, 281 mostov i mostíkov a 60 cestných nadjazdov či podjazdov. Celá trať sa stavala takmer šesť rokov, pričom pri jej výstavbe zomrelo takisto šesť ľudí.Čo sa týka nepríjemných udalostí, na tejto trati sa v roku 1935 rozhodlo štrajkovať až 6700 ľudí (štrajk skončil neúspešne).
Pri výstavbe tunela zasa tunelári narazili na tečúce piesky, na úpätí hory to zasa boli prudké bystriny. Pri hĺbení sa dokonca narazilo aj na jaskyňu, ktorá bola jednoducho zasypaná kameňmi. Najväčším problémom však boli podzemné vody, ktoré po narušení takmer zmietli celú výstavbu zo stola, nakoniec však boli vodné prúdy čiastočne usmernené. Telgártska slučka je pýchou slovenských železníc.
Chmarošský viadukt