Opatrenie sa dotkne všetkého tovaru okrem potravín, liekov a humanitárneho materiálu.
Najväčší svetový prepravca Maersk dnes oznámil, že dočasne prerušuje obchodnú aktivitu s Ruskom. Jeho zástupcovia to podľa portálu Business Insider zdôvodnili sankciami voči Rusku. Tento krok sa nemá dotknúť sektorov potravín, liekov a zdravotníckeho a humanitárneho materiálu.
Hovorca Maersku však zároveň potvrdil, že opatrenie sa bude týkať aj Ukrajiny, keďže aj v jej prístavoch a dopravných infraštruktúrach je ohrozená bezpečnosť a stabilita dodávok.
Global shipping giants ONE, Maersk, MSC, & Hapag-Lloyd have now suspended bookings to and from Russia. "Combined, those four carriers control about 47% of global container shipping" https://t.co/hOIRGWKGyO pic.twitter.com/aWW8wfZlVl
— Scott Lincicome (@scottlincicome) March 1, 2022
Maersk tvrdí, že začal pociťovať vplyv na dodávateľský reťazec vo forme zdržaní, zabavení tovaru zahraničnými autoritami a celkovej nepredvídateľnosti operácií. Dopravca za ostatný týždeň zachytil výrazné narušenie dynamiky obchodu s Ruskom a vo svojom utorkovom stanovisku píše: „V dôsledku nepredvídateľnosti dôsledkov na naše procesy a prispôsobenie sa sankčným zoznamom je zrejmé, že potrebujeme čas na zavedenie nových postupov a zváženie aktuálnych postupov vybavovania objednávok.“
Reakcia Maersku prišla po pondelkovom nariadení britskej vlády, ktorá zakázala akýkoľvek kontakt britských prístavov s ruskými loďami. Rozhodnutie bude mať za následok ďalšie narušenie ruského kontaktu so svetovou ekonomikou. Spojené štáty americké, Veľká Británia či Európska únia v ostatných dňoch ruskú ekonomiku zasiahli blokovaním transakcií ruských bánk prostredníctvom platformy SWIFT. Spojené štáty okrem toho zablokovali aj aktíva ruskej centrálnej banky v celkovej hodnote 630 miliárd dolárov.
Rozhodnutie Maersku, ako aj iných prepravných spoločností môže významne obmedziť ruské napojenie na svetový obchod. Rovnaké rozhodnutie tento týždeň oznámili aj spoločnosti Ocean Network Express (ONE), MSC a Hapag-Lloyd. Agentúra Bloomberg si všíma, že tieto 4 spoločnosti dohromady predstavujú až 47 % svetovej dopravnej kontajnerovej kapacity.