16. júla 2016, 9:44
Tomáš Blahuta

Vesmírne okienko: Astronómovia objavili nové teleso na okraji slnečnej sústavy a sonda JUNO posiela prvý záber

TECH NASA VESMÍR

Rýchly prehľad najzaujímavejších vecí z diania v okolí Zeme.

Ak si niekto myslí, že v našej slnečnej sústave už nie je nič zaujímavé, je na veľkom omyle. Stále o nej vieme podstatne menej informácií ako by sme chceli a vždy nás dokáže prekvapiť. Inak tomu nebolo ani teraz, keď sa vedcom podarilo objaviť doposiaľ neznáme teliesko obiehajúce okolo Slnka vo vzdialenosti 120-krát väčšej ako naša Zem a 2-krát viac ako Pluto. Podľa oficiálnych výpočtov má veľkosť asi ako polovica Spojeného kráľovstva (t.j. 700 kilometrov - čo síce nie je veľmi veľa, ale zároveň ani veľmi málo). Nakoľko je od Slnka priveľmi ďaleko, tak tamojší svet vyzerá určite veľmi chladne a pusto. Jeden obeh okolo našej najbližšej hviezdy jej trvá až 70 pozemských rokov.

Obežná dráha RR245:

Zdroj: Canada-France-Hawaii Telescope

Jej objavenie nie je úplne novinkou, nakoľko dané teleso bolo pozorovaná už dlhšie, avšak výskumníci si mysleli, že sa nachádza až mimo našej slnečnej sústavy. Opak bol však pravdou a tak je už šiestou oficiálnou trpasličou planétkou nachádzajúcej sa v našej sústave. Jej momentálny názov je RR245 a počas najbližších mesiacov bude astronómami ostro sledovaná.

Objav:

Zdroj: Canada-France-Hawaii Telescope

Druhá správa sa opäť týka najväčšej planéty v slnečnej sústave. Aktuálnu situáciu okolo nej sme vám podrobnejšie vysvetlili v predchádzajúcom článku, takže ak ešte poriadne neviete o čo ide, klikajte sem. Sonda JUNO a Jupiter sú  si dnešných dňoch "blízkymi kamarátmi", a preto už na Zem začínajú prichádzať prvé snímky. Zatiaľ máme k dispozícii iba menej kvalitné kúsky, nakoľko prvé fotografie s vysokým rozlíšením by mala verejnosť uvidieť niekedy až okolo 27. augusta. Za všetkým stojí prístroj JunoCam nachádzajúci sa na vesmírnej sonde.

Zdroj: NASA

Počas celej svojej misie JUNO obletí Jupiter až 37-krát a najbližšie sa bude nachádzať k povrchu iba 4 100 kilometrov.