Pre doručovacie spoločnosti je predvianočné obdobie náporom, keď sa objem doručených zásielok zvyšuje v priemere o 50 %.
Spoločnosť DPD na Slovensku prepraví milióny balíkov ročne. Predvianočné obdobie je pre doručovacie spoločnosti hlavnou sezónou, keď sa nárast prepravených balíkov výrazne zvýši. Vytvára to aj väčší tlak na kuriérov, ktorí majú každý deň presnú trasu, ktorú musia prejsť.
„Nefunguje to tak, že ak mu okamžite nezdvihnem telefón, o minútu musí byť na ďalšej adrese. Kuriér však nemôže čakať pred domom na zákazníka 10 minút. Lebo ak ich je 60, je to zrazu 600 minút, ktoré by strávil len čakaním,“ hovorí v rozhovore generálny riaditeľ DPD Peter Pavuk.
Začína sa predvianočné obdobie, ktoré sa spája aj so zvýšeným počtom odoslaných zásielok. Aký veľký je dopyt v porovnaní so zvyškom roka?
Nápor sa začína každoročne nákupným sviatkom Black Friday a trvá až do Vianoc. Počas pandémie bol nárast enormnejší ako tento rok, ale v zásade sa pohybuje niekde okolo 50 % nárastu. Je citeľné, že ľudia pre vysokú infláciu viac zvažujú svoje nákupy.
Prijímate na toto obdobie aj nových zamestnancov?
Máme časť kmeňových zamestnancov a nejakých pracovníkov najímame na sezónu. Ide zhruba o 60 % nárast. Čo sa týka kuriérov, fungujeme cez partnerstvá. To znamená, že kuriér nie je priamo zamestnancom DPD, ale naši partneri dopravcovia, ktorí pre nás pracujú, si zabezpečujú dostatočný počet kuriérov.
V rámci DPD fungujeme rovnako vo všetkých krajinách a všade na sezónu zvyšujeme počty kuriérov.
Na druhej strane musím povedať, že práca kuriéra je v lete menej časovo náročná. Počet balíkov je menší, no Slovensko je stále rovnako veľké. Kuriér sa tak zo svojho rajónu vracia na konci dňa skôr, ako je to počas aktuálnej sezóny.
Zaznamenali ste zvýšený počet záujemcov, ktorí by si chceli privyrobiť pred Vianocami ako kuriéri skrz vysokú infláciu?
Nie je to až také, ako to bolo po minulé roky v dôsledku pandémie. Hotelieri, čašníci alebo taxikári sa nemohli venovať svojej práci. Počty zásielok v tom období narástli, a tak sme hľadali spôsoby spolupráce s nimi.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Či sa zvýšil v súvislosti s infláciou záujem o prácu kuriéra.
- Ako majú kuriéri nastavené normy, aby neboli v predvianočnom období preťažení.
- Koľko balíkov denne doručí kuriér.
Odkedy chce spoločnosť DPD fungovať ako uhlíkovo neutrálna.
Čím zákazníci komplikujú kuriérom prácu.