Čo vlastne znamená slovo mixtape a aký bol jeho vývin v posledných dvoch dekádach?
Pojem mixtape je v slovenskom rape používaný prakticky od úplných začiatkov, kedy sa takýmto spůsobom interpreti dokázali veľmi jednoducho chrániť pred napadnutím za nerešpektovanie autorských práv na hudobné produkcie.
Hádky v komentároch o tom, čo je a čo nie je mixtape sprevádzajú stovky nahratých skladieb na YouTube, avšak vymedziť jednoznačnú definíciu nedokáže žiadny z nich. Preto sa o to pokúsime zase my.
V minulosti bol prístup k akejkoľvek zahraničnej hudbe omnoho náročnejší, no domácim raperom výrazne uľahčoval možnosť tvoriť, a tak bolo dôvodom hlavne svojvoľné využívanie hudobných podkladov či kratších časti skladieb bez komerčných zámerov, a teda aj bez hrozby napadnutia. Aj keď v skutočnosti ochranné zväzy v tom čase pravdepodobne veľkú moc a hlavne dosah na detské izby nemali.
Mixtape Antivirus od H16 obsahujúci množstvo dovtedy nevydanej hudby,
remixov alebo skladieb zo spoluprác s ostatnými interpretmi
So stúpajúcim záujmom domácich aj zahraničných vydavateľstiev a prvou vidinou zisku už výraz mixtape znamenal aj zostavovanie kompilácií z už hotových skladieb viacerých interpretov, poprípade ich variant s pozmeneným inštrumentálom. Prakticky bez akéhokoľvek tvorivého zásahu tak vznikalo množstvo nosičov.
Takýmito boli napríklad staré mixtejpy DJ Kappu alebo DJ Logica (Yzomandias) spred desiatich rokov, ktoré predchádzali ich dnes už legendárnym projektom ako Hra sa začína alebo Shine Like Diamonds.
Ak sa teda niekto chcel stať rýchlokvaseným DJom, resp. producentom, stačilo vybrať kvalitnejšie existujúce veci a zoradiť ich na nosič. Áno, dnes to už znie pravdepodobne veľmi jednoducho a komicky, no predstavte si, že nebol rýchly internet, YouTube, Soundcloud a ani streamovacie služby. Prístup k hudobným kanálom v televízii nemal ani zďaleka každý a kazety si nekúpil v každom obchode.
Postupom času sa však menil nielen prístup a zámer autorov, ale aj samotná definícia slova mixtape. Na medzizastávke v rokoch 2000-2010 išlo primárne o využívanie cudzích beatov pre začínajúcich raperov bez možnosti ukázať svoje schopnosti do vlastnej hudby. Zohnať totiž beatmakera, ktorý vie, čo robí, nebolo vôbec jednoduché a dôkazom je napríklad príbeh vzniku Kontrafaktu na Váhu (To je taká rieka tuto v Piešťanoch).
Dnes už autorské práva vyrieši slovo remix. V prípade, že chce domáci interpret svojim fanúšikom ukázať, že dokáže okoňovať zahraničnú produkciu, nemusí sa báť, že porušuje práva a pôvodnému autorovi sa aspoň dostane o niečo viac proma. Príkladom sú Rytmusove remixy na Started from the bottom od Drakea alebo Rockstar od Post Maloneho.
Remixuje sa, samozrejme, aj v rámci domácej scény. Interpreti si tak navzájom dávajú props a "vylepšujú" skladby o ďalšie slohy, menia beaty, texty a jednoduchým spôsobom tak demonštrujú svoju produktivitu a kreativitu. Z času na čas sa objavia aj naozaj pozoruhodné skladby zahrňujúce neuveriteľné množstvo mien.
Do módy sa však (hlavne v zahraničí) vracia aj kľúčové slovo mixtape, avšak s výrazne odlišným významom. V skutočnosti je už rozdiel s tradičným pojmom album len minimálny a týka sa v prvom rade taktiky, nie spôsobu/procesu vzniku. Cieľom môže byť napríklad aj získanie zaujímavého major dealu a snaha dostať sa pod exkluzívne vydavateľstvo, poprípade dodržiavanie podmienok zmlúv každého z nich, pretože tie veľmi radi zvyknú zahraničným interpretom diktovať počet vydaných albumov a skladieb.
Viaceré relevantné zahraničné zdroje sa však zhodujú na tom, že najvýraznejší rozdiel je najmä v tom, či je hudobný projekt dostupný zadarmo alebo ide o komerčnú nahrávku určenú k tomu, aby sa s ostatnými predbiehala v rebríčkoch Billboardu a Spotify, resp. Apple Music a naháňala tak zisk skutočnými predajmi a počtom prehratí.
Mixtape je teda v roku 2018 hudobným počinom, ktorý sa v skutočnosti nákladmi a tvorivým procesom od oficiálneho albumu často líši len minimálne. Interpreti týmto označením dávajú najavo, že mixtape ešte nemáme brať až tak vážne a kriticky, navnadzujú nás ním na niečo väčšie. Možno však ide aj o fenomén doby spôsobený enormným nárastom mladých raperov. Za všetkých spomenieme Tekashiho Day69, XXXtentacionove Revenge alebo štvoricu Lil Peepovych projektov Lil Peep Part One, Live Forever, Crybaby, Hellboy.
Všetci traja sú dôkazom, že je oveľa múdrejšie zapracovať na kratšom a údernejšom počine s minimálnym počtom skladieb a maximálnym počtom bangrov, resp. inovatívnych trackov, ktoré musia byť v prvom rade ľahko zapamätateľné.
Počtom svojich mixtejpov však suverénne kraľujú americkí trapoví interpreti ako Gucci Mane, Future, Chief Keef alebo Young Thug, ktorí sú schopní vydať hudobný projekt každých niekoľko mesiacov. Gucci Mane ich hneď niekoľko vydal dokonca počas toho, ako bol za mrežami.
A presne takéto mixtejpy sa na prvý pohľad od plnohodnotného albumu nelíšia vôbec, Ide v podstate o kompiláciu "šuflíkových" skladieb, ktorých má každý interpret nespočetne veľa. Väčšina hudobníkov ich však drží pod zámkom.
Young Thugov mixtape Slime Season 2 z roku 2015
Pojem mixtape teda môžeme definovať rôzne. Pohľadov na túto záležitosť je hneď niekoľko a je potrebné určiť ten, podľa ktorého chceme na problematiku nazerať. Od požičaných hudieb úspešnejších kolegov cez vlastné kompilácie až po nie až tak plnohodnotný projekt.