22. januára 2014, 19:46

Je magnet na Oscary, Špinavý trik, skutočne takým skvelým filmom? (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY DRÁMA KOMÉDIA

American Hustle v zahraničí fakt valcuje a dostal až 10 nominácií na Oscara. No je skutočne taký skvelý, ako sa o ňom hovorí? Komediálna dráma vsadila najmä na výkony hercov, ktorí sú viac než len kvalitní.

Tento týždeň bude na očakávané a sledované filmy skutočne nabitý. Najprv príde American Hustle (Špinavý trik), ktorého recenziu práve čítate, neskôr príde dráma 12 Years a Slave a nakoniec do kina zájdeme aj cez víkend, kedy checkneme Vejšku. Teraz ale späť k Oscarovému magnetu (až 10 nominácií, rovnako ako Gravity!), teda k American Hustle.

Úspech a kvalitné snímky sa Davidovi O. Russelovi nedajú uprieť, aspoň nie v posledných rokoch, kedy prišiel so snímkami ako Silver Linings Playbook (Terapia láskou) či Fighter. Tentokrát svoje skúsenosti s najlepšími hercami, s ktorými spolupracoval, využil pri komediálnej krimi snímke American Hustle, v ktorej sa nám predstavili Christian Bale, Jeremy Renner, Amy Adams, Jennifer Lawrence a Bradley Cooper, cameo si strihol aj Robert De Niro, čo spôsobilo vrelé osvieženie v trochu nudnom filme. Nie, že by som sa nebavil, no metráž, ktorá presahovala dve hodiny, bola jednoducho pridlhá a na konci som bol presvedčený, že by sa dala skrátiť.

Snáď najväčším plusom sú herecké výkony, ktoré za maskami a kulisami nezaostávajú ani o píď. Skvelý Bale, ktorý predviedol ďalšiu výbornú fyzickú premenu, úžasné boli hlavne jeho vlasy, ktoré si češe, resp. jebe do ofiny, či tučné brucho, keré bolo jednoducho sexy. Fakt nechápem, kam je tento chlapík až schopný zájsť pre svoju rolu. Celý film potiahol vlastne on, hoci si neviem predstaviť, že by sa vo filme nenachádzala Amy Adams, pôsobiaca neuveriteľne sexy a po tomto filme si na ňu určite dám pozor. Svoju postavu zahrala geniálne a nemám voči nej najmenšie výčitky (Zlatý glóbus úplne zaslúžený). To boli dvaja najväčší ťahúni, ale aj Renner s Cooperom podali skvelý výkon. No to, ako úchvatne zahrala svoju rolu Lawrence, sa nestáva často. Jej postava ma totiž nasierala po 90% času, kedy sa objavila pred kamerou. Nečudo, že má Irving (Bale) pri nej problémy so srdcom. Ako som už spomínal, ďalším veľkým plusom je zasadenie do 70. rokov, čomu sa skvele prispôsobili maskéri a kulisári, no vlastne celý štáb. Zo začiatku mi dokonca prišiel trochu smiešny aj Renner, ale časom som si na neho zvykol.

Teraz k zásadným mínusom. Na to, ako skvele boli postavy zahrané, nedokázal som sa zblížiť ani s jednou. Ku koncu mi bolo vlastne jedno, čo sa s nimi stane, čo je dosť blbé. Či sa podarilo vykresliť ich tak, ako by si to zaslúžili, je otázne. Rozhodne sa to podarilo pri ambicióznom agentovi FBI, Richiem DiMassovi (Bradley Cooper), ktorý si došliapne na prvotriedneho podvodníka Irvinga Rosenfielda (Christian Bale) a jeho priateľku, respektíve spolupracovníčku Sydney Prosserovou (Amy Adams). Svet mafiánov, politikov a zločincov obchodníkov je plný príležitostí a to sa rozhodne vo svoj prospech DiMasso využiť. Začne dvojicu vydierať a neskôr sa z odchytu pár podvodníčkov dostanú k zabásnutiu veľkých politikov či mafiánov so silnými menami. To je ale na týchto ľudí až príliš veľký kaliber. Ako sa s ním vysporiadali, zistíte už v kine.

Dráma Close ťa emočne rozloží na malé kúsky. Dojme aj tých najsilnejších (Recenzia) Dráma Close ťa emočne rozloží na malé kúsky. Dojme aj tých najsilnejších (Recenzia) 3. marca 2023, 17:00

Veľkým problémom filmu je, že je tak trochu prázdny. Možno som použil nevhodné slovo, no pár hodín či dní po prezretí si na film už budete pamätať len matne a nenájdete žiadnu chuť pozrieť si ho znova. Scenár síce nie je až taký zlý, koncept filmu mi ako taký nevadil, aj keď, ako som spomínal, keby bol natočený do hodiny a trištvrte, držal by pokope lepšie a utieklo by to o dosť rýchlejšie. Našťastie príde menší zvrat, ktorý pri monotónnom deji potešil. Ďalším plusom sú vtipné scény. Nie sú doslova vtipné, no mimika, pohyb hercov a pár ironických slov ma rozosmialo.

Po zhliadnutí filmu si však poviete, že zaradiť tento snímok do nejakého určitého žánru asi ani nejde. Dlhá metráž by sa dala pretrpieť, no takmer nulové zosobnenie s postavami a niekedy až pridlhé (aj keď málokedy slabšie) dialógy sú citeľným mínusom. Na druhej strane ma film celkom bavil (hlavne vďaka úžasným hercom a skrytému humoru), zasmial som sa a vizuálne bol veľmi podarený. De Nirove cameo bolo tiež super, takže mne osobne film vzhľadom na očakávania príjemne pretiekol. 7,5/10.