Sme radi, keď akcia zaplatí samu seba. Fashion LIVE! nie je výnosný biznis, o to nám ani nikdy nešlo, prezrádza v rozhovore organizátorka Zora Husarčíková.
„V nultom ročníku mnohí pracovali bez nároku na honorár. Bol tak trochu punkáčsky. Zorganizovali sme ho za tri týždne. Dnes jeden ročník stojí medzi 90-tisíc až 120-tisíc eurami. Fashion LIVE! však nie je výnosný biznisprojekt. Sme radi, keď akcia zaplatí samu seba. Nerobíme to preto, aby sme sa na tom nabalili,“ hovorí Zora Husarčíková.
Zora je spoluorganizátorka najväčšieho módneho festivalu na Slovensku Fashion LIVE! a komunikačná a produkčná manažérka online concept predajnej platformy SOM Store, ktorá združuje slovenských a českých dizajnérov a predáva ich odevy či doplnky.
Stretli sme sa s ňou uprostred týždňa v backstagei počas vrcholiacich príprav a skúšok kostýmov renomovaných dizajnérov pred 9. ročníkom tohto dnes už etablovaného módneho podujatia. Ten sa uskutoční už tento víkend od 30. septembra do 2. októbra 2022 v Nivách.
V rozhovore sa dozvieš, koľko stojí zorganizovať jeden ročník, ako sa s odstupom času pozerá na zosmiešňovanie ich modelky a dcéry prezidentky Čaputovej poslancom Tarabom z minulého ročníka, prečo naposledy nepozvali kontroverznú influencerku Alex Wortex, čo si myslí o jej outfitoch, ktorý z ročníkov bol pre ňu najpamätnejší alebo ako sa v praxi odrazí hlavná téma tohto ročníka – svetlo.
Na čo nové sa tento rok môžu účastníci Fashion LIVE! tešiť?
V porovnaní s minulým rokom je určite veľkým lákadlom napríklad úplne nová a unikátna scéna, dva priestory alebo to, že máme o štyri autorské prehliadky viac, čiže dokopy 18 prehliadok za tri dni. Sme radi, že môžeme odprezentovať viac dizajnérov a mladé talenty a, samozrejme, aj slovenskú etablovanú špičku.
A na čo sa, naopak, tešíš najviac ty osobne ako organizátorka?
Ja osobne sa veľmi teším na nové tváre, ktoré sme tu ešte nemali. To je pre nás vždy veľmi príjemné prekvapenie. Vkladáme do nich dôveru a tešíme sa, čo nám predvedú. Tento rok sú medzi fresh menami napríklad Victor Varg, Orvo či súťaž Best Fashion Talent, kde sú traja veľmi talentovaní dizajnéri. Teším sa na mladú krv.
Tentoraz budú fungovať dva priestory simultánne. Aká je za tým myšlienka?
Organizačne je pre nás výhodné, aby sme ľudí po každej prehliadke vedeli presunúť do druhého priestoru, kde si môžu dať drink alebo porozprávať sa so známymi, s kamarátmi. Myslíme si, že logistika a priebeh celého eventu tak budú príjemnejšie aj pre účastníka. Môže si totiž užiť oboje bez toho, aby sa to navzájom prerušovalo.
Rozpočty sú rôzne, ale väčšinou sa pohybujeme medzi 90-tisíc až 120-tisíc eurami. Záleží to aj od toho, akú máme scénu, aká je tam technická náročnosť, a mnohých ďalších faktorov.
Hlavnou témou aktuálneho ročníka je svetlo. Čo to znamená v praxi? Ako bude vyzerať scéna?
Snažíme sa scénu zatiaľ veľmi neprezrádzať, aby mali návštevníci moment prekvapenia. Ale môžem prezradiť, že sme sa snažili prepojiť rozpohybovaný vizuál so scénou. Ten vytvoril 3D vizuálny umelec Robo Hruška. Scéna je vytemnená a návštevníci vchádzajú akoby do black boxu, kde ústredným prvkom je nad mólom levitujúca LED obrazovka, ktorá bude vytvárať svetelný oblak.
Mnohých zaujímajú aj technické záležitosti súvisiace s takou módnou udalosťou. Koľko napríklad stojí zorganizovať jeden ročník?
Rozpočty sú rôzne, ale väčšinou sa pohybujeme medzi 90-tisíc až 120-tisíc eurami. Závisí to aj od toho, akú máme scénu, aká je tam technická náročnosť, a mnohých ďalších faktorov.
A ako dlho to trvá?
Dohodovať partnerov a granty začíname hneď po tom, ako sa skončí predošlý ročník. Máme vyhodnocovacie stretnutia a už začíname riešiť nasledujúci ročník, čo by sme mohli zlepšiť a podoťahovať. Čo sa týka scény a dramaturgie, k tomu sa dostávame okolo marca a opencall pre dizajnérov spúšťame okolo mája až júna. Odvtedy sa to zintenzívňuje.
Je to každým rokom drahší a zdĺhavejší proces organizácie?
Vzhľadom na aktuálnu situáciu, ktorú tu máme, určite drahší. Ale zložitejší a zdĺhavejší nie, práveže si myslím, že kopec produkčných vecí sa nám darí vychytávať z roka na rok lepšie. Taktiež máme veľmi stabilný tím, ktorý je za tie roky perfektne zohratý, každý presne vie, čo má robiť. A navyše si to všetci vždy skvele užijeme.
Je Fashion LIVE! výnosný biznisový projekt?
Nie.
Pre nás je prioritou, aby sme dokázali každého, kto na projekte pracuje, zaplatiť. To biznisové hľadisko je tam veľmi minimálne. O tom to ani nikdy nebolo.
Koľko projekt dokáže zarobiť?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Koľko si na seba dokáže zarobiť jeden ročník podujatia.
- Prečo spočiatku niektorí pracovali bez nároku na honorár.
- Ako sa s odstupom času pozerá na zosmiešňovanie ich modelky a dcéry prezidentky Čaputovej poslancom Tarabom z minulého ročníka.
- Prečo naposledy nepozvali kontroverznú influencerku Alex Wortex.
- Čo si myslí o jej outfitoch.
- Ktorý z ročníkov bol pre ňu najpamätnejší.
- Čo si myslí o okolitých fashion weekoch v Prahe, vo Viedni či v Budapešti.