Cieľom Kódexu obchodného oddelenia a vzťahov so Zadávateľmi reklamy je definovať základné princípy obsahovej inzercie na REFRESHERi. Opisuje vzťahy medzi obchodným oddelením spoločnosti a redakciou, a tiež požiadavky na prácu so Zadávateľmi reklamy. Taktiež slúži ako vymedzenie pojmov, právomocí a povinností. Detailné definovanie je potrebné z charakteru inzercie na portáli a obchodného modelu spoločnosti, ale aj neznalosti niektorých Zadávateľov v oblasti bežných redakčných procesov u vydavateľov.
Definicia pojmov:
REFRESHER - prevádzkovateľ webového portálu refresher.sk a refresher.cz, vlastník a tvorca obsahu na profiloch sociálnych sietí portálu.
Zadávateľ reklamy - inzerent, alebo partner, ktorý spolupracuje s obchodným oddelením alebo produkciou s cieľom získať mediálny priestor na REFRESHERi.
1. Všeobecné princípy obchodného oddelenia
- Cieľom obchodných zástupcov je pochopiť potreby Zadávateľa reklamy a navrhnúť optimálne riešenie využitia schopností a kanálov Refresheru.
- Obchodný zástupca má povinnosť informovať Zadávateľa reklamy, ak jeho nápady, návrhy či vlastnosti zadaného textu, grafík, bannerov a iných reklamných materiálov nie sú optimálne pre cieľovú skupinu, ak tieto informácie alebo pocit nadobúda on, redakcia alebo produkčné oddelenie. V prípade, ak Zadávateľ reklamy prejaví nezáujem o tieto rady, alebo ich nerešpektuje, táto povinnosť nie je platná pre ďalšie spolupráce a výstupy, až do momentu, kým o radu, názor nepožiada Zadávateľ reklamy.
- Obchodné oddelenie sa snaží navrhnúť optimálne riešenie. V prípade, ak navrhnutý a pridelený rozpočet nedokážeme vyčerpať efektívne, túto informáciu oznámime Zadávateľovi reklamy.
- Cieľom obchodných spoluprác je dlhodobá spolupráca a vytváranie obsahu, produktov a služieb, ktoré by predstavovali win-win-win situáciu, boli by prínosom pre Zadávateľa reklamy, REFRESHER a jeho čitateľov.
2. Označovanie reklamy
- Každá reklama, reklamná spolupráca, alebo iná komerčná aktivita musí byť označená bez ohľadu na to, akým kanálom REFRESHERu bude publikovaná.
- „PR článok“ predstavuje označenie pre taký článok, pri ktorom Zadávateľ reklamy dodal texty a mal ich záujem uverejniť v nezmenenej podobe alebo zasahoval do výberu a úpravy témy či akejkoľvek časti publikovaného textu alebo grafík.
- „Sponzorovaný obsah“ predstavuje taký reklamný článok, pri ktorých zadávateľ reklamy dodal podklady, ale finálne spracovanie témy a textov nechal na redakcii REFRESHERu.
- Takéto články budú označené viditeľne na začiatku reklamného článku s označením „PR článok“ alebo „Sponzorovaný obsah“ aj s označením zadávateľa reklamy, aj vo výpisoch na hlavnej stránke portálu.
- PR články a Sponzorovaný obsah budú uverejnené pod neautorským redakčným profilom „Inzercia“.
- Obsah „V spolupráci“ predstavuje druh článku, ktorý má charakter bežného redakčného obsahu na REFRESHERi a teda môže byť uverejnený pod vlastným menom redaktora, a to aj napriek tomu, že je vytvorený v spolupráci so Zadávateľom reklamy. Pod bežným redakčným obsahom sa myslí téma, obsah alebo text, o ktorý by mal REFRESHER prirodzený záujem. Jediný možný zásah Zadávateľa reklamy do článkov označených V spolupráci môže byť dodanie informácii, nie ich formulovanie, výber, zvýrazňovanie alebo iná redakčná úprava. Zadávateľ reklamy teda môže definovať preňho dôležité informácie a fakty, ale je na rozhodnutí redakcie, či ich považuje za vhodné pre zahrnutie do bežného redakčného obsahu. V prípade nesprávne uvedených informácií má Zadávateľ reklamy právo informácie doplniť. Zadávateľ reklamy si je vedomý, že výsledkom takejto práce mediálny priestor dostane, ale nemá možnosť obsah priamo ovplyvniť a výsledkom môže byť negatívne ladený článok, ak bude odzrkadlovať objektívne negatívny zážitok jednotlivca alebo skupiny. Takýto text bude vždy označený „v spolupráci“ doplnený označením Zadávateľa reklamy.
- Teasingové reklamné články, pri ktorých si zadávateľ reklamy neželá informovať o tom, že je článok súčasťou inzercie, nesmú obsahovať akékoľvek reklamné prvky, odkazy na klientské aktivity, stránky, prvky, slogany, hashtagy a takýto článok musí byť výstupom REFRESHERu, nie Zadávateľa reklamy. Redakcia sa musí stotožniť s obsahom, téma a spracovanie sa musí hodiť do bežného redakčného obsahu REFRESHERu. Takéto teasingové články budú po oficiálnom začiatku kampane označené ako reklamné aj s uvedením Zadávateľa reklamy. Klient berie na vedomie, že ak si takýto článok objedná a kvôli charakteru finálnych podkladov a zadania obsah tohto bodu nebude možné splniť, tento výstup bude z mediálneho plánu odstránený.
- V prípade príspevkov na sociálnych sieťach budú využité natívne funkcie danej sociálnej siete označovania Zadávateľa reklamy. V prípade nedostupnej funkcie zvolí vhodné označenie produkčné oddelenie REFRESHERu.
3. Nezávislosť redakcie a ovplyvňovanie obsahu
- Redakcia sa riadi Etickým kódexom redakcie REFRESHERu a princípmi štandardnej novinárskej praxe, čo zabezpečuje objektívnosť a faktickosť výstupov.
- Obchodné oddelenie a vzťahy so zadávateľmi reklamy nemôžu ovplyvňovať redakčný obsah a zasahovať do redakčných procesov. Obchodné oddelenie je povinné informovať a prízvukovať túto informáciu Zadávateľom reklamy, ktorí by mali snahu ovplyvňovať nezávislosť redakcie.
- Zadávatelia reklamy rešpektujú nezávislosť redakcie. Pri záujme ovplyvniť redakčný obsah, napríklad v prípade negatívnej recenzie alebo informovania o negatívnych krokoch spoločnosti, berú na vedomie, že vzťah subjektu Zadávateľa reklamy s REFRESHERom je obchodný. Môžu komunikovať s obchodným oddelením, nakupujú mediálny priestor, ktorý môžu ovplyvniť v rámci vymedzených pravidiel, ale nemajú nárok ani možnosť vstupovať do činnosti redakcie.
- V prípade neprofesionálneho prístupu Zadávateľa reklamy uprednostňujeme nezávislosť redakcie nad vzťahom Zadávateľa reklamy.
4. Komunikácia Zadávateľov reklamy s redaktormi
- Redaktor REFRESHERu nemôže na priamo komunikovať s pracovníkmi marketingových, PR a reklamných agentúr a ďalších spoločností v sieti dodávateľov zadávateľov reklamy. Zadávatelia reklamy môžu komunikovať prostredníctvom ich priradenej kontaktnej osoby z obchodného oddelenia, alebo cez spoločné redakčné emailové adresy [email protected] a pridaním kópie mailu redaktora, prostredníctvom vedenia spoločnosti alebo šéfredaktora. Nemôže prebiehať komunikácia medzi redaktorom a Zadávateľom reklamy bez dohľadu obchodného oddelenia a vedenia redakcie.
- Redakcia nepredáva inzerciu a nemôže brať províziu z predaja. Záujemcov o inzerciu môžu prepojiť na obchodné oddelenie spoločnosti.
5. Práca s podkladmi a výstupmi
- Zadávateľ reklamy je povinný zaslať kompletné podklady na realizáciu jednotlivých výstupov 4 pracovné dni pred dohodnutým dátumom uverejnenia inzercie. V prípade, ak sa jedná o natívnu reklamu a je nutná produkcia zo strany REFRESHERu, je nutné dohodnúť detaily výstupu aspoň 14 dní vopred.
- Zadávateľ reklamy berie na vedomie, že ak podklady dodá neskôr alebo ich zmení v akomkoľvek rozsahu, dátum uverejnenia reklamného článku sa môže posunúť o 4 pracovné dni, v prípade natívnej reklamy o 14 dní.
- Pravidlá dodávania podkladov zabezpečujú kvalitu výstupov a procesov v REFRESHERi. Naším cieľom je dodávať kvalitné a dobre spracované výstupy a súčasne rešpektovať voľný čas aj vedľašie aktivity našich zamestnancov a partnerov.
- Zadávateľ reklamy má nárok na 2 kolá spätnej väzby a zapracovanie pripomienok, ktoré vznikli zavinením Zadávateľa reklamy. Kolom spätnej väzby sa považuje súhrn pripomienok a požiadaviek na zapracovanie medzi zaslaním novej verzie zo strany REFRESHERu. Po ďalšom kole pripomienok bude účtovaných 20% z celkovej ceny jednotlivého výstupu.
- V prípade, že zadávateľ reklamy zmení zadanie, zmení akúkoľvek obsahovú časť článku alebo iného výstupu, ktorého téma bola navrhnutá alebo pripravená REFRESHERom, stráca akúkoľvek predchádzajúcu garanciu na dosiahnutie výsledkov.
- V prípade podkladov, ktoré nekorešpondujú s hodnotami značky a spoločnosti, formou, štýlom komunikácie REFRESHERu si vyhradzujeme právo výstup nezverejniť. Zadávatelia reklamy musia rešpektovať určitú úroveň konzistentnosti komunikácie.
- V prípade, ak sa uverejnenie dohodnutého výstupu posúva z dôvodu nedodania podkladov alebo iných dôvodov, ktoré sú na strane Zadávateľa reklamy, Zadávateľ reklamy berie na vedomie, že exaktný termín uverejnenia môže byť ovplyvnený inými rezerváciami a môže sa posunúť o 48 hodín neskôr, ako požaduje, alebo úplne zrušiť v prípade rezervácie s exkluzivitou komunikácie určitého segmentu v požadovanom čase uverejnenia výstupu.
- V prípade záujmu o platenú propagáciu na Facebooku je suma na propagáciu nad rámec ceny mediálneho priestoru a cena za nastavenie reklamy je uverejnená v aktuálnom cenníku. Klient bude pri platenej spolupráci označený cez natívnu funkciu označovania platených spoluprác na Facebooku. Na strane Zadávateľa reklamy, alebo jeho klienta, je nutné povoliť túto funkcionalitu a možnosť označiť platenú spoluprácu zo strany REFRESHERu. Pokiaľ zo strany Zadávateľa reklamy nie je sprístupnená možnosť označiť platenú spoluprácu zo strany REFRESHERu, platená propagácia nebude nastavená.
6. Reportovanie
- Zadávateľ reklamy dostane za každú kampaň a jednotlivé výstupy report výsledkov.
- Ak má Zadávateľ reklamy špecifické požiadavky na reportovanie, je nutné, aby túto skutočnosť oznámil pri plánovaní kampane.
- Reporty sa zasielajú do 14 kalendárnych dní od ukončenia kampane trvajúcej menej ako rok, do 60 kalendárnych dní po ukončení ročnej spolupráce. V prípade, ak kampaň prebieha počas viacerých mesiacov, report výsledkov sa zasiela za každý mesiac, do 15. dňa po mesiaci, ktorý reportujeme.
- Slovné zhodnotenie, porovnanie s predchádzajúcimi kampaňami Zadávateľa reklamy, benchmarking s podobným obsahom, heatmapy alebo špeciálne merania nie sú štandardne súčasťou reportu.
- Špecifické požiadavky na reporty, napríklad: Reportovanie v skoršom termíne alebo Frekventovanejšie reportovanie, Čiastkové reportovanie alebo Reportovani špecifických dát nie sú súčasťou bežne objednanej služby a je nutné oznámiť vopred so špecificky dohodnutými podmienkami.
- Štandardne reportované dáta:
Reklamné články
Čítanosť (podľa CMS REFRESHER)Priemerný čas čitateľa strávený na článkuReach na Facebooku (v prípade zdieľania na Facebooku)Screenshot zdieľania na FacebookuInstagram story
Počet prehraní a dosahInstagram post
ZásahPočet zobrazeníInterakcie (lajky a komentáre)Video
Prehratia (podľa YouTube)Dopozeranosť videa (na vyžiadanie)Display reklama
Celkové impresieCelkové preklikyCTRVideoreklama
Celkové impresieCelkové preklikyMiera dopozerania
7. Zakázaný reklamný obsah
- Recenzie
Redakcia nemôže zverejniť reklamný text klienta, ktorý vyzerá ako redakčný obsah a má vizuálnych charakter ako výsledkom práce redakcie, ak inzerent zasiahol do textu, alebo podstaty článku. Medzi takéto texty zapadajú primárne recenzie a spotrebiteľské zážitky. Ak klient nechá 100% produkcie a prístupu k recenzii na REFRESHER, recenzia je možná v prípade, ak to redakcia schváli. Zadávateľ reklamy nemá právo meniť akýkoľvek obsah ani formu takejto recenzie. - Tabakové výrobky
Spadajú sem akékoľvek tabakové výrobky. - Homeopatiká a liečivá s vedecky nepodloženými účinkami
Spadajú sem liečivá alebo látky určené na liečenie s vedecky nepodloženými účinkami. - Rozhovory
Obsah, ktorý vizuálne a štruktúrou kopíruje redakčné rozhovory. Citáty, otázky a odpovede môžu byť použité v bežnom PR článku alebo natívnom článku (sponzorovaný obsah), ale obsah by nemal byť zameniteľný za redakčný rozhovor a to aj v prípade jasne označenej inzercie. Výnimku predstavuje obsah V spolupráci (podľa bodu 2.6).
lang_PAGE_ETHICAL_CODE_73 4.11.2020.