hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Rozhovory

Ivan Mikloš: Hlavný dôvod koaličnej krízy sa volá Igor Matovič. Nie je u neho na prvom mieste krajina, ale on sám (Rozhovor)

Najväčšie zlyhanie Igora Matoviča vidím v tom, že je hlavným generátorom konfliktov, hovorí v rozhovore pre REFRESHER bývalý trojnásobný minister.

Vladimíra Púpavová
26. 3. 2021 9:30 Čas čítania: 15:28
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Ivan Mikloš: Hlavný dôvod koaličnej krízy sa volá Igor Matovič. Nie je u neho na prvom mieste krajina, ale on sám (Rozhovor)
Zdroj: Archív Ivana Mikloša
Rozhovory
2
Vladimíra Púpavová
26. 3. 2021 9:30
Čas čítania: 15:28

Ivan Mikloš: Hlavný dôvod koaličnej krízy sa volá Igor Matovič. Nie je u neho na prvom mieste krajina, ale on sám (Rozhovor)

Najväčšie zlyhanie Igora Matoviča vidím v tom, že je hlavným generátorom konfliktov, hovorí v rozhovore pre REFRESHER bývalý trojnásobný minister.

Vladimíra Púpavová
26. marec 2021, 9:30
Čas čítania: 15:28
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Ivan Mikloš: Hlavný dôvod koaličnej krízy sa volá Igor Matovič. Nie je u neho na prvom mieste krajina, ale on sám (Rozhovor)
Zdroj: Archív Ivana Mikloša
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

 „Práve v tom vidím najväčšie zlyhanie Igora Matoviča. Namiesto toho, aby bol obrusovateľom hrán a zjednotiteľom, ktorý konflikty tlmí a hľadá východisko, je ich hlavným generátorom. Pandémia je dobrou ilustráciou toho, prečo nemá predseda vlády žiaden rezort. Minister zdravotníctva zdôrazňuje zdravotné súvislosti, minister hospodárstva zase ekonomické. Premiér má tento prirodzený konflikt rôznych pohľadov moderovať,“ hovorí v rozhovore pre REFRESHER Ivan Mikloš, ktorý je bývalým trojnásobným ministrom a podpredsedom vlády. 

 

V tomto článku si prečítaš:
  • V čom je príčina toho, že vláda Igora Matoviča zlyháva. 
  • Prečo sa vláde nedaria zásadné reformy.
  • Prečo Matovič pri Sputniku nekalkuloval. 
  • V čom Igor Matovič podrazil nohy vlastnému ministrovi Ivanovi Korčokovi. 
  • Aký je rozdiel medzi Igorom Matovičom a Mikulášom Dzurindom. 
  • Aké riziká skrývajú miliardy z plánu obnovy. 
  • Či by sa mali regulovať sociálne siete. 

 

Ako problém vidí aj alibistický postoj strany Igora Matoviča a jeho ministrov. „Zachytil som, že z 53 poslancov OĽaNO prejavili nespokojnosť asi dvaja. Za Matovičom vídavam stáť jeho ministrov, ktorí súhlasia so všetkým, čo robí, predvádza a hovorí. Oni to všetko svojím súhlasom legitimizujú a umožňujú mu v tom pokračovať. U niektorých, napríklad u Eduarda Hegera, je to tichý súhlas. U iných, ako napríklad u ministra Jaroslava Naďa, je to veľmi hlasný súhlas. Niekedy až taký, že sa človek čuduje,“ opisuje Ivan Mikloš, ktorý fungoval v štyroch rôznych koalíciách. 

 

Podľa Ivana Mikloša v kauze Sputnik V Igor Matovič „naskočil Putinovi na jeho propagandistickú zbraň“.

 

Za vážnejší medzinárodný lapsus považuje inú situáciu. 

 

„Matovič podrazil svojho ministra zahraničných vecí, ktorý ho za to kritizoval, a postavil sa na stranu maďarského ministra zahraničia Pétra Szijjártóa. Szijjártó pritom rokovaním s poslancom za OĽaNO Györgym Gyimesim v Komárne porušil všetky protokolárne diplomatické pravidlá. Matovič sa teda verejne postavil proti svojmu vlastnému ministrovi v záležitosti, kde mal Ivan Korčok stopercentnú pravdu a ochraňoval slovenské záujmy,“ tvrdí Ivan Mikloš vo veľkom rozhovore pre REFRESHER.

 

 

V týchto dňoch vrcholí vládna kríza. Ako ju vnímate?Je to veľmi nešťastné. Zlé by to bolo aj za normálnych okolností, súčasná situácia však vzhľadom na pandémiu nie je normálna. Škodí to krajine a ľuďom a aj v dôsledku toho sú jej náklady vrátane ľudských obetí vyššie, ako by museli byť. Príčin koaličnej krízy je viac, ale som presvedčený, že tá hlavná spočíva v osobe predsedu vlády. Hovorím to aj na základe toho, že som pôsobil vo viacerých koaličných vládach ako ich člen a radil som viacerým ministrom alebo premiérom. Hlavný dôvod sa volá Igor Matovič.


Čo je jeho najväčšou slabinou?Na začiatku jeho vládnutia som napísal článok o tom, že dúfam, že Igor Matovič nebude mikromanažér. Ako som už povedal, bol som pri viacerých vládach a práve mikromanažment bol hlavnou príčinou zlyhaní viacerých z nich a toho, že premiéri nedokázali presadiť reformy. Keď ste v pozícii premiéra, ste zodpovedný za všetko. Vaša kapacita je však objektívne obmedzená. Ak nerozlišujete a začnete riešiť čiastkové problémy, nemôžete riešiť zásadné, strategické veci, ktoré môžete a musíte riešiť iba vy. Predseda vlády musí riešiť predovšetkým najdôležitejšie strategické problémy krajiny, ale aj koalície. Jednou z povinností premiéra koaličnej vlády je udržiavať jej jednotu a akcieschopnosť.

Ivan Mikloš.
Ivan Mikloš. Zdroj: Archív Ivana Mikloša

To však nie je jednoduchá úloha, keď sú vo vláde štyri rôzne strany. Je to mimoriadne ťažké, pretože koaličné strany sú síce spojencami a partnermi, ktorí sa zjednotili na spoločnom programe, ale zároveň sú konkurentmi. Súťažia o toho istého voliča. Navzájom sú si dokonca ešte väčšími konkurentmi ako vo vzťahu k opozičným stranám, pretože tie im väčšinou nie sú programovo také blízke a neoslovujú tých istých voličov. Predseda vlády býva väčšinou aj predsedom najsilnejšej koaličnej strany a musí obhajovať jej záujmy. Zároveň však nesie najväčšiu mieru zodpovednosti za krajinu. A krajine pomôže len vtedy, ak udrží spomínanú jednotu a akcieschopnosť vlády.
 
Práve v tom vidím najväčšie zlyhanie Igora Matoviča. Namiesto toho, aby bol obrusovateľom hrán a zjednotiteľom, ktorý konflikty tlmí a hľadá východisko, je ich hlavným generátorom. Pandémia je dobrou ilustráciou toho, prečo nemá predseda vlády žiaden rezort. Minister zdravotníctva zdôrazňuje zdravotné súvislosti, minister hospodárstva zase ekonomické. Premiér má tento prirodzený konflikt rôznych pohľadov moderovať.

Nesmie sa pridať na jednu stranu a bojovať za ňu, ale musí hľadať rozumný kompromis. Matovič však vystupuje ako jeden z aktérov konfliktov. Nie je to len jeho vzťah s Richardom Sulíkom, ktorý tiež nie je jednoduchá osobnosť a určite nie je bez viny na ich vzájomných konfliktoch. Napriek tomu jednoznačne vidím zásadný problém v osobe Igora Matoviča.

 

Môže byť príčinou aj to, že má v koalícii okrem ultrakonzervatívcov aj liberálov, a to dokonca vo vlastnej strane? Vlády Mikuláša Dzurindu mali ešte rôznorodejšie zloženie, napriek tomu boli názorovo konzistentnejšie. Prečo?Rozdiel medzi Dzurindom a Matovičom je aj v tom, že Dzurinda si partnerov nevyberal. V koalícii muselo byť aj konzervatívne a kresťanské KDH aj liberálne ANO Pavla Ruska, pretože inak sa koalícia zložiť nedala. Igor Matovič si však všetkých tých veľmi rozdielnych ľudí na svoju kandidátku vybral sám vrátane tých ultrakonzervatívnych, ktorí sa pri niektorých hlasovaniach neváhajú spojiť s fašistami.

 

Mikuláš Dzurinda nám v SDKÚ vždy zdôrazňoval, že na prvom mieste musia byť záujmy krajiny, potom politickej strany a až potom osobné záujmy. To je aj rozdiel medzi štátnikmi a politikmi. Kým štátnici myslia na budúce generácie, teda na krajinu, politici myslia na budúce voľby. Ide im predovšetkým o úspech ich strany. Ak vedú vládu politici, často si kupujú popularitu ako Robert Fico. Rozdávajú trináste dôchodky, stropujú vek odchodu do dôchodku, rozhadzujú peniaze a zadlžujú krajinu.


Ktorý z nich je Igor Matovič?

Vyskúšaj predplatné
za 2,99
a čítaj všetko bez obmedzení
PRIDAJ SA K PREDPLATITEĽOM UŽ MÁM PREDPLATNÉ: PRIHLÁSIŤ SA
alebo Odomkni článok cez SMS
Dočítaj článok do konca za SMS v hodnote 3,50€. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 96365 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj bez obmedzení celý mesiac. Stačí poslať SMS (za 5€). Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • V čom je príčina toho, že vláda Igora Matoviča zlyháva.
  • Prečo sa vláde nedaria zásadné reformy.
  • Prečo Matovič pri Sputniku nekalkuloval.
  • V čom Igor Matovič podrazil nohy vlastnému ministrovi Ivanovi Korčokovi.
  • Aký je rozdiel medzi Igorom Matovičom a Mikulášom Dzurindom.
  • Aké riziká skrývajú miliardy z plánu obnovy.
  • Či by sa mali regulovať sociálne siete.

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Archív Ivana Mikloša
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Rozhovory
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Dostávaj upozornenia na aktuálne udalosti, ako je táto. Zapnúť upozornenia
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac