X
9. marca 2021, 10:30
Čas čítania 2:43

Recenzia: Raya and the Last Dragon

FILMY A SERIÁLY RAYA AND THE LAST DRAGON

Najnovší animák od spoločnosti Disney je jedným z najlepších, aké tento rok uvidíš.

Štúdio Disney vydalo na svojej streamovacej platforme Disney+ ďalší veľký animák, ktorý mal pôvodne zamieriť výhradne do kín. Raya and the Last Dragon (Raya a posledný drak) je fantasy príbeh o fiktívnej krajine Kumandra. Tá prosperovala aj vďaka drakom, ktorí ju ochraňovali. Keď však všetci draci skameneli a obetovali sa, aby zničili tajomnú hrozbu Druun, krajina sa rozpadla.

Druun je magická entita, ktorá sa po kontakte s ľuďmi rozdvojí a dotyčného premení na kameň. Poslední draci sa obetovali, aby vyrobili silný magický drahokam s ich silou, ktorý mal Druun zničiť. Drahokam bolo to jediné, čo po drakoch ostalo. Ľudia medzi sebou začali bojovať, aby ho získali. Nakoniec sa preto Kumandra rozdelila na päť častí.

Tomáš Roller: Jeden vývojár nahodil Crysis 2 na torrenty a nepremenoval ho. Spôsobil tak revolúciu v hernom priemysle (Rozhovor) Tomáš Roller: Jeden vývojár nahodil Crysis 2 na torrenty a nepremenoval ho. Spôsobil tak revolúciu v hernom priemysle (Rozhovor) 7. marca 2021, 14:30

O päťsto rokov neskôr sa Rayin otec rozhodne, že je načase prestať bojovať a spoločne odznova vybudovať Kumandru v mieri. Ľudia z krajiny Fang však zneužijú jeho dôveru, zradia ho a spôsobia návrat Druunu. Hlavná hrdinka Raya trávi nasledujúce roky tým, že sa snaží obnoviť svoju krajinu a zachrániť všetkých, ktorí skameneli po kontakte s Druunom. S tým jej môže pomôcť iba Sisu, posledný drak, ktorý vraj niekde odpočíva po tom, čo vytvoril onen drahokam ako ochranu pre ľudí.

Len čo sa Sisu (hlas jej prepožičala Awkwafina) objaví na obrazovke, vyčarí ti úsmev na tvári. Ide o najlepšiu disneyovskú postavu za posledných pár rokov (alebo jednu z najlepších). Sisu sa dokáže zmeniť na človeka. Je však jedno, v akej je podobe. V oboch prípadoch je nesmierne zlatá, sympatická a nepochybne sa dostane do srdca väčšiny divákov.

Aj Sisu má však chybu. Prešlo päťsto rokov a svet sa zmenil. Lepšie povedané, ľudia sa zmenili. Netreba im dôverovať a každý sa musí pozerať za seba, či mu niekto do chrbta nevrazí dýku. Na to draci neboli zvyknutí a práve to je kľúčom k vyriešeniu všetkých problémov. Raya nesie veľmi pekné posolstvo, ktoré sa môže dotknúť ako detí, tak aj tínedžerov a dospelých.

Raya and the Last Dragon
Zdroj: The Walt Disney Company

Snaží sa prostredníctvom svojho pokazeného sveta vniesť trochu pozitivity a nádeje aj do toho nášho. Je to síce len posolstvo, ktoré toho reálne asi veľa nezmení, no ako téma animáka to funguje náramne.

Disney a Pixar nás po Frozen 2 ohúria trojicou originálnych animákov. O čom bude Soul, Onward či exotická Raya? Disney a Pixar nás po Frozen 2 ohúria trojicou originálnych animákov. O čom bude Soul, Onward či exotická Raya? 25. augusta 2019, 16:13

Páčili sa nám aj všetky postavy. Dej je zo začiatku predvídateľný, no ku koncu už dokáže diváka sem-tam prekvapiť, čo je pri animákoch veľkým plusom. Problém sme trochu mali so štruktúrou filmu. Raya miestami pripomína videohru. Pri každej úlohe bojuje s minibosom alebo bosom, získa nového spoločníka a aj nejakú tú schopnosť pre draka. Stane sa to zakaždým a dlho neprichádza nič, čo by tento koncept oživilo.

My si to nevšimneme, ale na internete sú nadšení aj diváci z južných častí Ázie. Snímka si z tamojších krajín, kultúry a príbehov berie inšpiráciu. Nakoniec, Raya je prvou juhoázijskou disneyovskou princeznou. Ľudia sú z kvality reprezentácie a autenticity v snímke nadšení, čo je tiež veľké plus.

Pochvalu si zaslúžia aj herci. Kelly Marie Tranová nahovorila hlavnú postavu Rayu (podobne ako Sisu aj Rayu si okamžite zamiluješ). Tranovú môžeš poznať ako nešťastnú postavu Rose Ticovú z nových dielov Star Wars. Herečka si za rolu vyslúžila nechutné odkazy a nenávisť od celého internetu. Je úžasné vidieť ju hrdo stáť v ďalšej disneyovskej role, v ktorej pre zmenu ohúri. Ešte viac sa nám páčila Awkwafina, ktorá má leví podiel na charizme Sisu.

Raya and the Last Dragon
Zdroj: The Walt Disney Company

Snímka má nádhernú animáciu, skvelé bojové scény a za samostatné vypočutie stojí aj soundtrack. Animáku sa dá toho vyčítať len málo. Rozhodne ide o jednu z najlepších disneyovských rozprávok za posledné roky. Raya má čo povedať všetkým vekovým kategóriám. Chýbala nám akurát nejaká pamätná scéna, niečo, čo by naplno využívalo možnosti animovanej tvorby.

Raya and the Last Dragon je skvelý animák s úžasnými postavami, ktorý na konci dokáže vyvolať aj emócie, a preto mu udeľujeme osem bodov z desiatich. Skvelo sa naň pozerá a má len málo negatív, ktoré sú aj tak silno prebíjané pozitívami. Je škoda, že sme si animák nemohli pozrieť v kinách. Na druhej strane pozerať ho so slovenským dabingom by bolo vzhľadom na nesmierne kvalitnú prácu originálnych hercov trestom z pekla.

P. S.: Čata opíc s malým dievčatkom na nás vôbec nefungovala. Až príliš vykrádali film Tučniaky z Madagaskaru, akurát sa nám nezdali ani vtipní.

0/10