25. jún 2011, 14:15

Recenzia: Wiley - 100% Publishing

Recenzia na nový Wileyho album 100% Publishing.

dzonko
25. jún 2011, 14:15

0
Pôvodne som písal iba tip na album, no keď som si tento článok po sebe prečítal, zdalo sa mi to už ako niečo, čo by mohlo ašpirovať na titul recenzia. Apropó, prvá hudobná na Refresheri. Dúfam, že v tomto trende budeme pokračovať. Poďme však už k dnešnému UK releasu.

Recenzia: Wiley - 100% Publishing

Krstný otec grimu, kráľ grimu, pionier žánru alebo dokonca G.O.A.T.?. Aj takéto prívlastky dostáva Wiley, jedna z najkľúčovejších postáv UK scény a snáď najvplyvnejší MC, ktorý grime ako taký pomohol definovať a zároveň rozšíriť. Tento týždeň vvydal svoje siedme LP 100% Publishing a my by sme ťa naň radi upozornili. Album mal vyjsť 4. júla, ale Wiley sa rozhodol už pre 20. jún - príjemná to zmena po odkladaní release datov, na ktoré sme obvykle zvyknutí.

Eskiboy bol vždy ku svojim fans viac ako štedrý a zhruba pred dvoma mesiacmi spravil (ne)čakaný krok - uverejnil všetky inštrumentálky z albumu na stiahnutie. Úprimne, totálne ma tie tracky rozsekali a bolo mi jasné, že toto nebude mať s albumom See Clear Now nič spoločné. Očakávania boli veľké aj kvôli tomu, že po komerčnom úspechu sa vrátil pod label Big Dada a zarytí fans dúfali, že v dobe, keď začala väčšina grime MCs robiť pop, Wiley vráti hru ku svojím koreňom (to sa mu sčasti podarilo už na albume Race Against Time z roku 2009). Bonusovým ťahákom mal byť fakt, že Wiley si celý album odprodukoval, nahral a zmastroval sám. Ako teda znie hotový produkt?

Recenzia: Wiley - 100% Publishing

Slovo grime v angličtine znamená hnus, špinu, pľuvanec… Taký bol aj grime kedysi - striktná hardcorová paľba, ktorá vám spravila v ušiach riadny bordel. Časy začiatku milénia a pirátskych rádií sú už však fuč, takže nikto nemôže čakať, že zakladateľ Roll Deep Crew bude z nostalgie znieť ako na tejpoch Tunel Vision. Avšak s radosťou konštatujem, že napriek zopár radio friendly skladbám je 100% Publishing stále viac grimová než popová doska. Wiley ako zástupca "staršej generácie" udržal tento žáner nažive aj v roku 2011 a to čo z neho mohol priniesť aj priniesol. A nebol by to Wiley, keby ešte niečo nepridal navyše. 100% Publishing má svoje grimové momenty, ktoré väčšinou striedajú experimenty, či troška mäkkšie a pomalé veci, track Talk About Life sa napr. blíži k r'n'b. Keďže je album odprodukovaný samotným Wileym, veľmi dobre vedel namiešať beaty tak, aby vystúpilo do popredia jeho frázovanie a flow.

East London legenda má už niečo cez 30, čo odzrkadluje aj jeho lyriku. Najviac to počuť na "uvedomelejších" skladbách ako Your Intuition alebo Up There, vyjadruje sa aj na margo úpadku hudobného biznisu a scény. Wiley je však stále autorita a tento svoj status rád a často na trackoch zdôrazňuje. Reprezent je skrátka vec, čo k nemu bude vždy patriť. V ďalších trackoch ako To Be Continued sa iba textovo zabáva a najväčším úletom albumu musí byť Boom Boom Da Na, kde vysamploval klasickú cirkusovú melódiu českého skladateľa Juliusa Fučíka. Jeden z najsilnejších momentov je pre mňa Wise Man And His Words. Textovo, hudobne, náladou aj atmosférou. Všetko do seba skvele zapadá a takto namiešaný track vždy ocením.

Resumé? Pre mňa jeden z tých lepších releasov tohto roka v ktorom cítim stále progres, aj keď Wiley si nemusí už nič dokazovať. Odporúčam ho každému, koho zaujíma UK scéna a každému, kto chce do uší dostať nejaké nové tunes. Wiley je kráľ a moja suseda má zase o zábavu postarané.
1