Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
1. októbra 2020, 14:30
Čas čítania 8:36
Dominik Vetrák

Recenzia: Remake Mafie je technický nepodarok, ktorý však okúzli príbehom a skvelými cutscénami

TECH
Uložiť Uložené

Pozreli sme sa na zúbok remaku legendárnej Mafie.

Málokto z nás nebol z ohlásenia prerábky pôvodnej Mafie prekvapený. Všetci sme čakali len remastery a porty všetkých troch dielov, no 2K Games a Hangar 13 nás potešili a legendárnu hru kompletne prerobili. Mnohí sa automaticky obávali jej kvality. Rozhodnú sa tvorcovia vytvoriť remake verný originálu, alebo sa od neho výrazne odklonia? Predsa len, hra spred 18 rokov v niektorých aspektoch nezostarla úplne najlepšie.

Hangar 13 sa nakoniec rozhodol vytvoriť takmer identický remake. Bohužiaľ pre mňa a nových hráčov, no našťastie pre fanúšikov originálu. Po dohraní hry som si hovoril, že mi tu a tam chýbala nejaká hláška či dialóg z originálu, no nahradili ich iné, častokrát lepšie scény a rozhovory. Na kultové hlášky sa viaže hlavne naša nostalgia, takže je normálne, keď niekomu chýbajú. 

Odporúčané
Vyskúšali sme xCloud, hranie AAA hier na mobile. Microsoft a ich Game Pass sú videoherným Netflixom Vyskúšali sme xCloud, hranie AAA hier na mobile. Microsoft a ich Game Pass sú videoherným Netflixom 28. septembra 2020, 15:37

Ja som však dúfal, že sa toho v remaku zmení viac. Niektoré dizajnérske rozhodnutia boli limitované vtedajším hardwarom a celkovou úrovňou technológií a videherného priemyslu. Bolo by teda vhodné, keby sa k nim v remaku pristúpilo inak. Najväčší problém som mal asi s epizodickým rozprávaním príbehu, ktorý ma vytrhával z deja.

Tvorcovia mali možnosť príbeh hry vyrozprávať ucelenejším spôsobom a vyplniť prázdne miesta či rovno celé roky, ktoré v origináli preskočili (dej sa odohráva počas 10 rokov). Niektoré dejové udalosti a rozhodnutia postáv sú absolútne nelogické a uponáhľané. Veľmi by im prospelo, keby sa zmenili, alebo keby scenár dodal postavám lepšie motivácie pre ich činy.

Mohli sme sa dočkať ďalších misií, príbehových scén a nahliadnuť hlbšie do vzťahu postáv a gangov. Napríklad aj vojna medzi Salierim a Morellom je stále nedotiahnutá. Vôbec by som sa nehneval, keby sme sa dočkali nejakých flashbackov či dokonca hrania za inú postavu v minulosti, aby nám tak tvorcovia ukázali, čo predchádzalo tomu, že sa rozhádali. 

Recenzia: Mafia Remake
Zdroj: 2K Czech/Hangar 13/2K Games

Príbeh Mafie je úžasný a emotívny, no zďaleka nie dokonalý. Remake mohol byť pokojne o 10 hodín dlhší. Túžil som, aby sa zameral na ďalšie postavy, aby viac rozobral vzťahy a kamarátstvo medzi Tommym, Pauliem a Samom. Aby im príbeh dal komplexnejšiu identitu.

Tvorcovia tak ale neurobili a všetky zmeny či príbehové a dialógové rozšírenia prakticky len kĺžu po povrchu. Fanúšikovia pôvodnej Mafie, ktorí nechceli zmeniť ani len farbu na semaforoch, budú jasať. Vývojári očividne vyrobili remake práve pre nich. 

Ťažko povedať, či to urobili pre fanúšikov a zo strachu pred kritikou a bojkotom, ak by hru poriadne pozmenili, alebo to bolo skôr pre obmedzený rozpočet. Pravdepodobne to bude rozpočtom. Žiadne nové misie, len minimum pridaného dialógu a príbehových momentov a takmer identický priebeh hrou.

 

Keby hra dostatočne rozvinula dej, charakterizáciu postáv a mafiánsky svet, jej vývoj by trval možno aj o dva roky dlhšie. Aj na niektorých technických aspektoch je však vidieť, že na to nebol čas ani financie. Hra vo väčšine scén vyzerá úžasne a na mesto Lost Heaven sa krásne pozerá obzvlášť v daždi.

Kvalita textúr a celkový vizuál je nadpriemerný obzvlášť v pohybe. Skús sa však s Tommym zastaviť, zapozeraj sa na prírodu, skaly či modely tvárí a všimneš si, že detaily rýchlo miznú.

Recenzia: Mafia Remake
Zdroj: 2K Czech/Hangar 13/2K Games

Cítiť to najmä mimo mesta a hlavných misií, kde sa úroveň grafického spracovania znižuje. Často sa stane, že modely budov, postáv a áut doskakujú priamo pred tebou a hra ich nestíha načítavať včas. Počas môjho recenzovania ma sprevádzalo aj niekoľko bugov. Zažil som pár neškodných chybičiek, ale aj pár takých, kvôli ktorým som mal chuť hodiť ovládač o stenu.

Až trikrát sa mi stalo, že ma hra namiesto posledného checkpointu hodila dozadu o 2 či 3 misie. Dvakrát sa mi to stalo po smrti a raz, keď som klikol na nahranie hry po poslednom kontrolnom bode. Odrazu som ale začínal hru o dve kapitoly dozadu. Niekoľkokrát som tak opakoval tie isté misie, čo ma privádzalo do zúfalstva.

Nebyť toho, že hru recenzujem, vykašlem sa na dohranie a koniec hry si pozriem na Youtube. Nepamätám si, kedy naposledy som mal s hrou takéto technické problémy. Raz sa mi stalo, že v cutscéne kompletne vypadol zvuk, no a pochváliť nemôžem ani načítavacie časy. Pri klasickej obtiažnosti som umieral celkom často (alebo som často opakoval legendárne preteky), no zakaždým som na načítanie musel čakať nesmierne dlho. 

Recenzia: Mafia Remake
Zdroj: 2K Czech/Hangar 13/2K Games

Je až prekvapivé, aký kontrast ponúka technické a grafické spracovanie tejto hry. Miestami ťa dokáže ohúriť (najmä v cutscénach), inokedy si zase hovoríš, že textúry pochádzajú z generácie konzol PS3/Xbox 360. Poteší detail, keď rádio stráca signál pri prechode v tuneli, no naopak sa cítiš v minulosti, keď sa postava začne hýbať a dotýkať sa okolitého prostredia a predmetov.

Animácie postáv vrátane Tommyho sú počas gameplayu zastaralé a neprirodzené. Akoby som hral nejakú 10-ročnú hru, keď postava nedokáže reagovať na fyzický dotyk s okolitým prostredím a predmetmi. Otváranie dverí na aute, v budove či akákoľvek interakcia s lekárničkami a inými predmetmi doslova udiera do očí.

Animácie totiž nie sú plynulé, naopak, sú trhané a postavy „skáču“ v priestore. Poznáš to zo starých hier, keď sa postava napríklad vrátila spred skrinky o niekoľko centimetrov dozadu, aby ju mohla otvoriť. Alebo sa neprirodzeným, až strojovitým pohybom presunie z miesta na miesto, aby učinila nejaký fyzický úkon.

Veľakrát sa mi navyše zdalo, že sa skopírovali Lincolnove animácie z Mafie 3 a nasadili sa na Tommyho telo. A to, samozrejme, vôbec nefunguje a nevyzerá prirodzene.

Recenzia: Mafia Remake
Zdroj: 2K Czech/Hangar 13/2K Games

Osobne mi to príde tak, že tvorcovia jednoducho nemali dostatok času a prostriedkov na to, aby hru z technickej stránky doladili. Je očividné, že vývojári sú talentovaní a keď môžu, dokážu vytvoriť kvalitné textúry a aspekty hry, ktoré obstoja aj v súčasnom merítku veľkých AAA hier. Zdá sa však, že takmer v ničom nedostali dostatok zdrojov na to, aby svoj talent potvrdili. Hra sa tak na ceste za plnohodnotným a kvalitným remakom zastavila niekde na pol ceste. 

Mierne zastaralo pôsobia aj niektoré prvky hrateľnosti, ako napríklad pästné súboje či samotná streľba. Hru som hral na klasickej obtiažnosti a často som mal dojem, že je absolútne nevyvážená. Niektoré misie prejdeš na prvý pokus, bez akýchkoľvek problémov či potreby lekárničky, no a niektoré ťa zase dokážu zabaviť aj na polhodinu či hodinu plnú frustrácie. 

Čo sa strieľania týka, vývojári sľúbili, že Tommymu to na rozdiel od Vita a Lincolna pôjde ťažšie. To dáva zmysel, keďže Tommy je šofér taxíku a oni boli vojaci. Problém však máme so samotnými zbraňami. Zabíjanie nepriateľov je napríklad s Tommy gunom príliš náročné. Ak im strieľaš do tela, niekedy znesú aj viac ako pol zásobníka. Našťastie, jediná rana do hlavy zabije každého.

Recenzia: Mafia Remake
Zdroj: 2K Czech/Hangar 13/2K Games

Aj preto je streľba s ručnými zbraňami asi najefektívnejšia. Rozhodne je to zábavnejšie ako súboje na blízko s päsťami či inými predmetmi. Ak na teba niekto útočí s bejzbalkou, môžeš do neho našiť aj 4 náboje. Ani to s ním nepohne a ešte ťa zabije. 

Venovať by sme sa mali asi aj legendárnym pretekom. Strávil som pri nich asi hodinu a pol. AI súperov je tragická, keď do seba a do teba narážajú a do zákrut idú fakt zbytočne pomaly (obzvlášť prvá zákruta po štarte je nesmierne chaotická a musíš sa jednoducho spoliehať na náhodu).

Celkovú náročnosť a kvalitu pretekov ale hodnotím pozitívne. Túto misiu som ako dieťa v originále nikdy bez cheatov neprešiel, takže som si to už ako dospelý vynahradil v remaku. Neužil som si ale naopak jazdu na motorke. Remake síce pridal motorky, no jazdil som na nich len raz a aj to vtedy, keď si to vyžadovala misia.

Za celú dobu hrania som ich na ulici navyše videl len tri razy, a aj to som plnil misiu, takže som nemohol vystúpiť a vyskúšať si ich. Jazdí sa na nich ale príšerne a vôbec to nie je zábava. Motorky sú tak nevyužité rovnako ako mesto. Vývojári si dali naozaj záležať a Lost Heaven je prekrásne mesto. Či už svojím výtvarným štýlom a dizajnom alebo grafickým spracovaním.

Recenzia: Mafia Remake
Zdroj: 2K Czech/Hangar 13/2K Games

Počas jazdy autom zažiješ skvelú dobovú atmosféru, no aj v tomto prípade sa nájde kritika. Tvorcovia mohli zmeniť dizajn mapy a umiestniť Salieriho bar do stredu mapy (rovnako sa vyjadril aj tvorca originálu Daniel Vávra). Misie ťa totiž zavedú len na vybrané miesta a môže sa tak stať, že väčšinu mesta po dohraní hry vôbec neuvidíš. A to je škoda, pretože sa je na čo pozerať. 

Veľkým plusom je tak voľná jazda. Po skončení príbehu sa môžeš naplno ponoriť do atmosféry Lost Heaven spoločne s kvalitným rádio vysielaním a úžasným jazdným modelom. Ten sa v remaku podaril na jednotku, takže si jazdenie autom užiješ do sýta.

Otravovať ťa môžu akurát tak policajti. Tí ma vôbec neohúrili, keď len rozdávajú pokuty, ktorých môžeš vyplatiť aj milión. Tommy má totiž bezodné vrecká plné peňazí, a tak je podplácanie policajtov úplne zbytočnou mechanikou, ktorá do hry nič nepridáva. Navyše im ujdeš absolútne jednoducho.

Recenzia: Mafia Remake
Zdroj: 2K Czech/Hangar 13/2K Games

Naopak, len hráča obmedzuje v užívaní si rýchlej jazdy. Od toho máš k dispozícii obmedzovač, ktorý ti nedovolí prekročiť rýchlosť. Ide o nostalgickú maličkosť, vďaka ktorej som si zaspomínal práve na originál, keď som niečo také robil naposledy. 

Nostalgicky pôsobí aj celý príbeh. Ako som už spomínal, veľmi sa nezmenil. Vymenili a upravili sa niektoré dialógy a postavy dostali o čosi viac priestoru. Stále je to však rovnaká Mafia o gangsterskom živote a zlých rozhodnutiach. Keby som ten príbeh chcel zažiť znova, zapol by som si pôvodnú hru. Bohužiaľ, moje prosby o prehĺbenie a rozšírenie deja vyslyšané neboli.

Mafia je ako samostatná hra a remake kvalitným dielom s príbehom, ktorý sa ťa dotkne a určite pohltí aj nových hráčov. Bol tu však potenciál stať sa nezabudnuteľným, emotívnym a poriadne napínavým mafiánskym príbehom s brilantne napísanými postavami. Takto remake neprekračuje hranice jednotky, čo je rozhodne škoda. 

S kvalitou cutscén a voice actingu (hlasu postáv) by sa jej to mohlo podariť. Cutscény režíroval v remaku Tomáš Hřebíček, ktorý pracoval ešte na origináli. Láska k materiálu je tu stále cítiť a poteší aj fakt, že rovnako k tomu pristúpili herci. Ich výkony vo všetkých rolách sú skvelé. Podaril sa hlavne Tommy s hlasom Andrewa Bongiorna. Cutscény sú zrejme najlepším aspektom celej hry.

Recenzia: Mafia Remake
Zdroj: 2K Czech/Hangar 13/2K Games

Vyskúšal som aj český dabing, no veľmi mi k hre nesedel. Je príjemné počuť hlas Mareka Vašuta v príbehu Tommyho Angela a český dabing rozhodne nie je zlý. Ak si však príbeh a postavy chceš užiť v čo najväčšej kvalite, siahni po anglickom znení s českými titulkami.

Aspoň ťa nebude vyrušovať nepresné otváranie úst a samotné slová postáv. Takzvaný lip syncing na český dabing nesedí a postavy tak rozprávajú aj vo chvíli, kedy majú ústa už zatvorené.

Posledným aspektom, ktorému by som sa chcel venovať, je hudba. Každý miluje ústredný motív Mafie, no v remaku plnohodnotne odznie asi iba raz, čo ma dosť mrzelo. Soundtrack je celkovo na vysokej úrovni, či už sa to týka rytmických zvukov pri strieľaní alebo hudby v rádiu. Chýba však hneď niekoľko skvelých skladieb z pôvodnej hry, či už zo soundtracku alebo licencovanej hudby v rádiách. Soundtrack je teda o poznanie slabší a menej výraznejší. 

Recenzia: Mafia Remake
Zdroj: 2K Czech/Hangar 13/2K Games

Mafia: Definitive Edition by sa v prvom rade mala volať Mafia: Remake. Tvorcovia si dali záležať, aby legendárny príbeh hodnoverne prerobili. Bohužiaľ, zjavne nemali dostatočné množstvo prostriedkov, aby niektoré herné mechanizmy zmodernizovali a dotiahli technickú stránku k dokonalosti.

Príbeh dokáže stále očariť a zamiluješ si aj postavy, aj keď je pravda, že mohli byť komplexnejšie spracované. Bohužiaľ, príbeh a dej sa takmer vôbec nerozšírili, a tak trpia rovnakými chybami ako pred 18 rokmi. Zároveň to však znamená, že sa môžu pochváliť rovnakými pozitívami, a že ich vôbec nie je málo. 

Hranie som si nadmieru užil aj napriek viacerým chybám a nedostatkom. Návrat do Lost Heaven bol nostalgickým a náročným zážitkom. Rozhodne každému odporúčam skúsiť si klasickú obtiažnosť, keďže až vtedy sa naplno prejavujú krásy aj nostalgické neduhy legendárnej Mafie. 

Recenzia: Mafia Remake
Zdroj: 2K Czech/Hangar 13/2K Games

Vzhľadom na technické nedostatky, zastaralé herné mechanizmy a niektoré dejové nezrovnalosti a nelogické správanie postáv v príbehu udeľujem s privretými očami sedem bodov z desiatich. 

Dlho som rozmýšľal, či udelím šesť alebo sedem bodov, no pocitovo som to stále cítil na zábavnú hru s nádherným mestom a skvelým príbehom. Množstvo chýb a nedostatkov, ktoré by som si subjektívne želal pozmeniť, to nezmenia. A nakoniec, stále je to Mafia, takže tých sedem bodov z desiatich je zaslúžených. Ak chceš odpovedať na otázku, či stojí za kúpu, tak určite áno. Neváhaj a do „novej“ Mafie investuj, už len kvôli tým hereckým výkonom a cutscénam.

Remake Mafie mohol byť jednou z najlepších hier roka s poriadne emotívnym a prepracovaným príbehom a podsvetím. Takto je len zábavným remakom skvelého originálu, ktorý nemá čím uraziť a poteší ako nových, tak aj starých hráčov. Ak od neho čakáš remake skvelého originálu v novom grafickom kabáte, pokojne si k hodnoteniu pripočítaj ďalší bod.

PS: Veľmi som dúfal, že za prestrelenie gúm na tom žltom v aute v 4. misii dostanem trofej. Ako v origináli, tak aj v remaku je jeho následné prenasledovanie a naháňanie jednoduchšie. Niečo v znení: „Starého psa novým trikom nenaučíš“ by bolo nesmierne nostalgické (a dalo by sa to aplikovať na ďalšie triky z pôvodnej hry).

Priemerné hodnotenie čitateľov
Tvoje hodnotenie
Aké hodnotenie by si dal ty?
Zobraziť výsledky
Skryť výsledky
0/10
Domov
Zdieľať
Diskusia