Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
19. apríla 2020, 15:13
Čas čítania 5:41
Martin Mičuda

Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste

Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA
TECH MERCEDES-BENZ
Uložiť Uložené

Do rúk sa nám dostalo novučičké GLS v mimoriadne atraktívnej výbave a konfigurácii.

Mercedes-Benz GL bol dlhé roky v podstate neohrozeným najväčším SUV z dielne nemeckej značky, ktorému sa darilo nielen u nás, ale najmä na ruskom, čínskom a americkom trhu. Za ostatné mesiace sme ale spoznali viacero zástupcov z radov konkurencie, ktoré začali okliešťovať dominantnosť najväčšieho medveďa.

Automobilka zo Stuttgartu tak najprv priniesla facelift druhej generácie s novým menom, no a minulý rok sme spoznali novú vlajkovú loď v úplne novom podaní. Nám sa novučičké GLS dostalo do rúk v mimoriadne atraktívnej výbave a konfigurácii, preto sme zisťovali, aké je vlastne najväčšie SUV na našom trhu.

Exteriér

Pri teste nového GLE si možno postrehol, že na margo exteriérového dizajnu sme boli tak trochu zdržanliví. A vlastne, doteraz si k nemu hľadáme cestu. Nová, v poradí 3. generácia GLS je však už trošku iný príbeh, najmä ak sme tentokrát svedkami podstatne atraktívnejšej konfigurácie – optický AMG Line (agresívnejšie nárazníky a vytiahnuté blatníky), biely lak (Designo s perleťovým efektom), Night paket (čierne detaily) a 21” disky.

Odporúčané
Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu 11. januára 2020, 13:48

GLS dokonca vôbec po prvýkrát môže obúvať až 23” disky, ktoré by vyzerali ešte lepšie, otázkou však je, do akej miery to ovplyvní komfort. Čo musíme ale určite spomenúť sú úchvatné Multibeam LED svetlomety, ktoré nielenže podľa nás vyzerajú oveľa lepšie ako v spomínanom GLE, no hlavne pre GLS sú štandardom.  

Ich kúzlo tkvie v až 224 svetelných diódach, ktoré dokážu v diaľkovom režime zaručiť rekordný, až 650-metrový dosvit, čo je úplný strop toho, čo momentálne dovoľujú európske normy. Inými slovami, lepšie a dôkladnejšie pracujúce predné adaptívne svetlá sa hľadajú veľmi ťažko. I keď pravdou je, že po dizajnovej stránke sú tie zadné LED-ky, ktorých grafiku v rámci SUV-čiek Mercedes postupne zjednotil, občas terčom kritiky.

Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Osobne oceňujeme to, že i keď GLS medzigeneračne citeľne narástlo de facto vo všetkých smeroch, vďaka oblejším a modernejším tvarom to v porovnaní s predchodcom nie je na prvý pohľad badať. Okrem toho, automobilka uvádza, že aerodynamický koeficient odporu vzduchu má hodnotu len 0,32, čo je na takýto autobus parádny výsledok a svoje ovocie to prinesie nielen formou úžasného ticha na palube.

 
Predovšetkým zozadu na nás nová generácia pôsobí tak trochu americkým robustným dojmom. A vlastne, s dĺžkou až 5,2 metra, čo je o necelých 8 centimetrov medzigeneračne viac, ide o vôbec najväčšie SUV na našom trhu. Teda, pokiaľ nerátame ultra-luxusný Rolls-Royce Cullinan.

Z veľkých koncoviek by ste emisie určite nenamerali, keďže sú zaslepené, prednosťou GLS-ka je ale predovšetkým kufor – ak je vyložený aj 3. rad sedadiel, batožinový priestor má úctyhodných 470 litrov, ak ale zložíte 3. aj 2. rad tak vznikne až 2 400 litrov, čo je neskutočné. Toto je ideálne festivalové auto pre mladého. Teda, keby nestalo vyše 110-tisíc €, všakže... 

Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Interiér

Stalo sa už zvykom, že práve interiér okamžite prezradí, o akú značku ide. Nenarážame tým teraz len na skutočnosť, že obdobný dizajn, detaily či technológie nenájdeme u iných značiek, ale i na fakt, že v Stuttgarte jednoducho vedia, ako verejnosť opantať interiérom a nepotrebujú na to ani napríklad svetlú kožu. Stačí, keď si začneš iba všímať jednotlivé detaily, ich dielenské vypracovanie, skladbu použitých materiálov alebo rozloženie prvkov.

Odporúčané
Vyskúšali sme 422-koňový Touareg V8 a nestačili sme sa čudovať. Toto je terénne monštrum! Vyskúšali sme 422-koňový Touareg V8 a nestačili sme sa čudovať. Toto je terénne monštrum! 22. marca 2020, 16:56

Ostatne, toto všetko je za posledné roky už akýmsi štandardom, v prípade nového GLS je ale cítiť, že ide o S-ko, medzi SUV-čkami s hviezdou v znaku. Ak sme si pri teste GLE všimli nejaké menšie nedostatky po stránke spracovania, tu to neplatí. 

Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA


Aj v GLS vládne mimoriadne moderne a hodnotne pôsobiaca atmosféra, s ktorou ide ruka v ruke niekoľkostranová príplatková výbava. Jej spoločným znakom je kvalita a dobre známy cit pre detail, a to či už ide o to, ako fungujú prítomné špičkové technológie alebo do akého obalu sú zabalené.

Celý ten wow efekt majú na starosti dve 12,3” obrazovky zaliate v lepenom skle, ktoré sú v GLS štandardne. S tým súvisí revolučný systém Mercedes-Benz User Experience, teda MBUX, ktorý je aj po pár rokoch stále to najlepšie na trhu. Samozrejme, do veľkej miery je to vec osobných preferencii, ale dovolíme si tvrdiť, že iba v Stuttgarte stále chápu, že autu sa nemá prispôsobiť vodič, ale vodičovi sa má prispôsobiť auto.

Narážame tým hlavne na ten obrovsky rozsah individualizácie, ktorý celý tento systém ponúka. Obzvlášť ak ide o budíky, kde si určite nájde tu ideálnu voľbu aj ten, kto žije v tom, že v roku 2020 by chcel analógové riešenie. 

Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Zásadným rozdielom GLS-ka od GLE-čka je však priestrannosť, a to si povedzme, že nové GLE je vo svojej triede azda najpriestrannejšie. GLS ale zachádza ešte ďalej. Áno, aj GLE vie byť 7-miestne, v 3. rade ale rozhodne nečakaj toľko priestoru ako v GLS, kde si takmer úplne komfortne sadne aj cca 180 centimetrov vysoká osoba.

Pravdou ale je, že v takej X7-čke od BMW je 3. rad sedadiel ešte o čosi komfortnejší (viac miesta, pohodlnejšie nastupovanie, vlastné panoramatické okno). 2. rad sedadiel je už ale iná pesnička – i keď sme mali k dispozícii klasickú verziu (nie vyhotovenie s dvomi osobitnými kreslami), komfort a priestor je úžasný. Navyše, aj zadné sedadlá sú plne elektricky ovládané, v pozdĺžnom smere v rozsahu až 10 centimetrov.

 

Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Motor & Jazda

Ak máme povedať pravdu, tak na tento test sme sa tešili najmä preto, lebo opäť sme sa mali možnosť stretnúť s novým radovým 2,9-litrovým naftovým šesťvalcom, ktorý v silnejšej verzii v ponuke značky dlhé roky chýbal. V rukách sa nám totiž neocitla dobre známa verzia 350d, ale 400d, čo je za nás jeden z najlepších motorov súčasnosti.

 
Na rovinu povieme, že za studena nás prekvapil trošku hrubší chod, ktorý sme pri testoch nového CLS či triedy S nepostrehli. A to sme čakali, že tu bude tou masou motor ešte viac odhlučnený. To sa ale bavíme fakt o detailoch, takže naďalej platí, že ten motor je doslova fantastický. 

 
V dvakrát preplňovanom 400d-čku sa teda bavíme o výkone 243 kW / 330 koni a 700 Nm. Za nás ide rozhodne o ten najlepší motor v GLS a hneď ti povieme prečo. V tejto konfigurácii auto váži cez 2,6 tony, takže 350d-čko by si asi zbytočne silil a s benzínovým osemvalcom to musí byť po stránke spotreby smrť. S GLS 400d je možné z dlhodobého pohľadu jazdiť so spotrebou okolo 8 l/100 kilometrov a zároveň si užívať nadštandardnú dynamiku.

Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Náš dlhodobý priemer bol síce na úrovni takmer 10 litrov, do tohto údaju ale počítame prevažne mestskú prevádzku, ako aj čas na fotenie a natáčanie, kedy zrovna nejde o klasické podmienky. Tak či onak, aj to je stále skutočne parádny výsledok v kontexte veľkosti, váhy a dynamiky. Ba čo viac, výrobca udáva papierovú spotrebu na úrovni 7,6 až 7,9 l/100 km, no a nám sa ju neraz pri pokojnej jazde podarilo aj podliezť. To sme za ostatné roky zažili len veľmi zriedkavo.


Veľkú zásluhu na tom má aj štandardne dodávaný 9-stupňovy automat, ktorý, dovolíme si tvrdiť, s naftovou 2,9-kou spolupracuje ešte lepšie ako s benzínovým šesťvalcom, ktorý sme mali v GLE. Akoby bol viac optimalizovaný na vyšší krútiaci moment a hlavne, vyzdvihnúť musíme aj takmer okamžitú reakciu na plynový pedál, čo je v súčasnosti skrz emisné normy stále vzácnejšie.

Prevodovka proste vie, že všetky tie newtonmetre má k dispozícii už od 1 200 ot./min, preto motor ani zbytočne nemusí vytáčať. Dáš podlahu, automat sa dá okamžite do pozoru, podradí o niekoľko stupňov a motor ťahá a ťahá. Na stovku sa tak z pokoja dostaneš len za 6,3 sekundy.

Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Najúžasnejšia vec na GLS-ku je úroveň odhlučnenia a to, ako ťa všetko odizoluje od reality. Vlastne, ani nevieme či to je tým, že sedíte tak vysoko alebo že GLS má dvojité okná. Avšak inak tomu nie je ani v X7-čke, no ani tam sme neboli až tak odstrihnutí od okolia. Inými slovami, ak nerátame Rolls-Royce, ešte sme nezažili auto, ktoré by tak skresľovalo reálnu rýchlosť – pri 90-ke máš pocit, že ideš tak 60 a na diaľnici pokiaľ človek nejde 160 km/h, akoby ani nebol na diaľnici. Niečo neopísateľné...

Za citeľný mínus oproti X7-čke považujeme absenciu riadenej zadnej nápravy. Opäť zopakujeme, že Mercedes-Benz vie brutálne vytočiť predné kolesá, preto v takom GLE nám riadená zadná náprava vyslovene nechýbala. Tu už ale áno – cítiť, ako vozíš za sebou zvyšok auta a najmä v rýchlych zákrutách nie je GLS až tak obratné, lebo zadok sa tak nevykrajuje, len ho vlečieš za sebou.


Čo sa samotného podvozku týka, to asi pri aute, ktoré má v názve písmeno S netreba veľmi o čom debatovať. Je naladený skôr plavne a teda, nie je tu taká istota ako pri X7-čke – na nerovnostiach sa vie na vzduchovom podvozku karoséria decentne zavlniť, inak ide ale o mimoriadne komfortné a pohodlné auto, ktoré dokáže bravúrne filtrovať nerovnosti bez buchotov náprav. 

Domov
Zdieľať
Diskusia