8. marca 2020, 11:22
Čas čítania 2:30

Recenzia: Vpred od Pixaru

Recenzia: Vpred od Pixaru
FILMY A SERIÁLY FILMY 2020 ONWARD

Oplatí sa na animák Vpred/Onward zájsť do kina?

Animované štúdio Pixar (Toy Story, Hľadá sa Nemo, Inside Out...) sa zaviazalo, že po Rodinke úžasných 2, Toy Story 4 a Hľadá sa Dory skončí s pokračovaniami a sústredí sa na nové, originálne príbehy. Tento víkend sa do kín dostalo Onward/Vpred, v lete nás čaká Soul/Duša, no a do konca roka 2022 uvidíme ďalšie 3 pixarovky. My sa dnes zameriame na Vpred a odpovieme ti na otázku, či by si ho mal vidieť v kine.

Vpred sa odohráva vo fantasy svete plnom elfov, kentaurov, víl a čarodejníkov. My sa presunieme do budúcnosti, kedy mágiu nahradili technológie a zo sveta takmer úplne vymizla. Hlavnými postavami sú elfskí bratia Ian a Barley. Žijú spoločne so svojou matkou a jej priateľom, o otca kvôli chorobe prišli ešte predtým, ako sa narodil mladší syn Ian. Barley na neho má zase len pár spomienok.

Recenzia: Vpred je na pomery Pixaru sklamaním, no animák má úžasný záver so silným posolstvom o strate
Zdroj: Pixar/Disney

Vďaka kúzlu, ktoré im otec posmrtne zveril, ho budú môcť na 24 hodín priviesť späť medzi živých. Otec sa chcel presvedčiť, že z jeho synov vyrástli elfovia, na ktorých môže byť hrdý. Kúzlo sa však pokazí a chlapci privedú do sveta len otcove nohy. Začína sa tak šialená dobrodružná cesta v snahe nájsť poklad, vďaka ktorému kúzlo dokončia a konečne stretnú svojho otca.

Snímka je tak tradičným road tripom so záchranou milovanej osoby. Na tejto ceste sa chlapci zblížia, viac sa jeden druhému otvoria a dospejú. Nejde teda o žiadnu originálnu príbehovú kostru. Z priemernosti to teda malo vytiahnuť spracovanie. Lenže ani to nebolo svetoborné.

Z typologického hľadiska sme sa s týmito postavami stretli nespočetne veľakrát v iných animákoch. Nezaujmú, neprirastú k srdcu a nie sú ničím originálne. Aj prekážky, ktorým musia čeliť, sú klišoidné. Obohrané sú aj variácie na vnútorných „démonov“ postáv, ktoré sa rozhodnú čeliť svojmu strachu. Do žánru neprinášajú nič nové a náročnejšiemu divákovi v kine zážitok nezlepšia.

Zdroj: Pixar/Disney

Veľa nového dupľom neuvidíš v prípade, ak si videl trailery. Hravo si z nich poskladáš 80 % filmu vrátane hlavných bodov príbehu. Tvorcovia nevyzradili jedine poslednú tretinu filmu. Okrem nej a trailerov však vo filme nenájdeš takmer žiadne vedľajšie dejové línie či postavy, ktorými by film dokázal v kinách potešiť a prekvapiť. Príbehová kostra je veľmi lineárna, takže sa tvorcovia nevenujú ničomu ďalšiemu. Našťastie je Vpred dlhé len niečo vyše hodiny a pol, takže sa nudiť nestihneš.

Snímka mohla priniesť veľa magických momentov vďaka fantasy svetu, v ktorom sa odohráva. Tieto prvky sú však nevyužité a celý svet pôsobí úplne ľudsky. Jediným rozdielom je výzor postáv, ktoré majú dlhšie uši alebo krídla. Nemôžem sa zbaviť pocitu, že fantasy zložka je nesmierne chudobná a tvorcovia sa mali s týmto svetom plným neobmedzených možností vyhrať viac. Sčasti to môžu zvaliť na fakt, že mágia sa zo sveta vytratila, ale nemusela sa aj z filmu. Ten je síce čarovnejší každým ďalším krokom našich hrdinov, no vo finále to nestačí.

Zdroj: Pixar/Disney

Sklamaním je aj humorná zložka. Pixarovky boli vždy plné humoru, vizuálnych gagov a originálnych vtipov. Aj preto som bol prekvapený, že Vpred nie je vôbec vtipné. Zasmial som sa len dvakrát. Väčšina pokusov o vtipy bola evidentne zameraná na mladšie publikum. To zase možno nedocenilo nádherný koniec.

Úprimne, nebyť neho, neveril by som, že ide o animák od Pixaru. Záverečná pointa o strate niekoho tak dôležitého ako rodiča, je veľmi silná. Nečakal som, že sa tvorcovia vyberú týmto smerom. Záver rozhodne vynahrádza mierne sklamanie z priebehu filmy a posúva jeho príbeh a pointu celkom iným a nádherným smerom.

Onward/Vpred je pre mňa sklamaním. Z hľadiska animákov ako takých ide o nadpriemerný kúsok, ktorý poteší mladších aj starších divákov. Ide však o animák od legendárneho Pixaru, takže sme čakali vyššiu kvalitu. Zachraňuje ho až prekvapivý a emotívny záver, no v zásade platí, že ide o jeden z najmenej výrazných animákov od Pixaru. Aj preto udeľujem silnejších šesť a pol bodu z desiatich.

0/10