Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Pondelok 6. 4. 2020 meniny má Irena

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Refresher - Rozhovory
1
Viktor Kniš
23. február 2020, 9:25
Čas čítania: 11:54

VOĽBY 2020: Zuzana Čaputová: Je koho voliť, musíme sa vzdať ilúzie, že strany kopírujú náš mentálny a hodnotový svet (Odomknuté)

So Zuzanou Čaputovou sme sa porozprávali o extrémizme, jej súkromnom živote aj o tom, čo ju ako hlavu štátu najviac zaskočilo.

Viktor Kniš
23. február 2020, 9:25
Čas čítania: 11:54
VOĽBY 2020: Zuzana Čaputová: Je koho voliť, musíme sa vzdať ilúzie, že strany kopírujú náš mentálny a hodnotový svet (Odomknuté)
Zdroj: REFRESHER
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Slovenská prezidentka Zuzana Čaputová je presvedčená o tom, že v parlamentných voľbách je koho voliť. Apeluje na to, že vo väčšine prípadov sa musíme vzdať ilúzie, že aj nám najbližšia kandidujúca strana absolútne kopíruje náš mentálny a hodnotový svet. Nárast extrémizmu v krajine sa vníma veľmi negatívne a ako riešenie vidí lepšie vzdelanie a učenie detí kritickému mysleniu. „Ťažko sa mi na to pozerá, úprimne. Som z toho rozčarovaná a smutná, nie je to problém iba na Slovensku,“ komentuje nárast neznášanlivosti. 

 

V rozhovore pre Refresher v Prezidentskom paláci hlava štátu prezradila, čo vníma ako doteraz najťažšie úlohy vo funkcii, ako sa vyrovnáva s nenávisťou, prečo si nemôže dovoliť ísť na spontánnu dovolenku a ako sa pozerá na problematiku Slovákov v zahraničí. 

 

V tomto článku si prečítaš:
  • Čo bolo pre prezidentku Zuzanu Čaputovú vo funkcii najťažšie
  • Či sa s dcérami baví o politike
  • Čo hovorí prezidentka na veľký záujem o voľbu zo zahraničia
  • ČI sa môže zo dňa na deň zbaliť a odísť na dovolenku

 

 

Toto je náš druhý rozhovor, prvý bol tesne po vašom zvolení. Ako sa zatiaľ cítite v úlohe prezidentky Slovenskej republiky?

Je to veľká zmena, pracovná aj osobná. Je to veľká miera zodpovednosti, iná, než čokoľvek predtým človek mohol robiť, je to nové v tomto zmysle. Ale, samozrejme, ten polrok, ktorý mám za sebou bol nesmierne intenzívny a zrejme som už prešla asi väčšinou všetkých ceremónií a úkonov, ktoré ako prezidentka budem v zvyšnom čase vykonávať. Stále mi to dáva zmysel, samozrejme, teraz je to obdobie aj výkon môjho mandátu poznačený predvolebným obdobím.

 

Tak ako hovoríte, o chvíľu nás čakajú parlamentné voľby, čo hovoríte na fakt, že stále je veľa ľudí, ktorí tvrdia, že nechcú voliť, pretože nemajú koho?

Ja do tejto kategórie nepatrím. Ja si myslím, že máme koho voliť. Keď si pozriem kandidátky jednotlivých strán, tak v mnohých z nich sú ľudia, ktorí sú buď noví, alebo aj ľudia, ktorí už v politike boli a mám dôvod si ich vážiť, či už pre ich odbornosť, alebo ľudské kvality.

 

Takže si naozaj myslím, že je z čoho vyberať, je koho zvoliť. Samozrejme, musíme sa asi vzdať ilúzie, že jednotlivá strana, ktorá je síce pestrá z hľadiska zloženia ľudí, absolútne kopíruje náš mentálny a hodnotový svet, je potrebné hľadať čo najväčšie stotožnenie s ľuďmi, ktorých si idem vybrať, ale absolútnu zhodu by asi bolo iluzórne očakávať. 

 

„Nie som zástancom prístupu, že všetko je zlé. Je to moja osobná skúsenosť, že aj v inštitúciách, o ktorých sa teraz veľa hovorí, či už sú to súdy, polícia alebo prokuratúra, je stále veľké množstvo kvalitných ľudí,“ hovorí Zuzana Čaputová.

 

Zuzana Čaputová: K ľudskosti patrí aj zraniteľnosť, občas podstupujem tortúru nenávistných útokov (Rozhovor)
Zdroj: REFRESHER

 

Vy máte doma aj dospievajúce dcéry. Bavíte sa s nimi o politike? 

Určite, nedá sa tomu vyhnúť, aj keď, ja som rada, keď prídem domov a politiku riešiť až tak veľmi nemusím. Je ale prirodzené, že ich to zaujíma, takže je to predmetom našich debát.

 

A sú prvovoličky?

Staršia bude prvovolička, budú to jej prvé voľby. 

 

Pýtam sa aj preto, že prednedávnom sme boli robiť reportáž na gymnáziu Jura Hronca v Bratislave. Študenti vidia značné nedostatky v platoch učiteľov a chcú lepšie zdravotníctvo, súhlasíte s nimi? 

Súhlasím. Sú to jedny  z priorít, ktoré vychádzajú dlhodobo aj v prieskumoch verejnej mienky, čiže aj mimo kategórie mladých ľudí. Na prvom mieste sa dlhodobo umiestňuje problém so spravodlivosťou, hneď za ním je potom otázka zdravotníctva, vzdelávania a podobne. 

 

Podľa čoho by sa podľa vás mali rozhodovať prvovoliči, ktorí sa až tak nezaujímajú o politiku a nevedia, odkiaľ čerpať informácie? Aby nenaleteli hoaxom a dezinformáciám.

Môžem povedať, ako sa rozhodujem ja, možno to niekoho inšpiruje. Pre mňa je veľmi dôležité, ak mám osobné poznanie s niekým, to je najjednoduchšie, že sa vieme niekoho dôverou naviazať. Možno majú v svojom okolí niekoho, kto kandiduje. Alebo potom vychádzať čo najviac z vlastnej skúsenosti, to znamená – tí ľudia teraz komunikujú prostredníctvom médií alebo prostredníctvom osobných stretnutí. Viem, že mnohé strany jazdia po Slovensku, je možné sa s politikmi stretnúť, porozprávať sa s nimi a myslím, že osobná skúsenosť a vlastný názor sú nenahraditeľné.

 

Pokiaľ ide o dezinformácie, to je obrovská výzva nielen na Slovensku. ale širšie. Myslím, že sme trochu zanedbali výchovu ku kritickému mysleniu. Je veľmi dôležité vnímať, kto mi informáciu prináša, aký je zdroj tej informácie a čo najviac sa priblížiť k autenticite zdroja. To znamená slovám, ktoré ten človek priamo povedal a rozlíšiť, či ide o interpretáciu slov, alebo to vychádza z jeho úst. 

 

 

V minulom rozhovore sme sa bavili tak trochu lifestyleovo, dokonca aj o hudbe. Poznáte nejakého interpreta, možno rapového, ktorý sa venuje v textoch politike? 

NAČÍTAŤ ČLÁNOK BEZPLATNE
Predplať si REFRESHER+ a získaj ďalšie výhody

Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 807 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.

VYSKÚŠAŤ BEZPLATNE
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Upozorníme ťa 2 dni pred prvou platbou
Prvý týždeň 0 €, potom 2.99 € mesačne
S REFRESHER+ môžeš získať tieto benefity
VIAC

Úplne sa rapu úprimne nevenujem, ale samozrejme, že registrujem raperov, ako sú Lyrik, Vec, alebo Tono S. a myslím, že všetci títo sa venujú aj spoločenským témam. 

 

Tu je jedna ukážku, skladba Pil C – Peroxid 3. „Ťažký je život v krajine na ktorú z výšky pozerajú Tatry, ľudia sú ľahostajní, arogantní, inštitúcie to majú na háku, hlavne, že každý mesiac na konte každému zapípajú platy,“ spieva sa v skladbe, ktorá má aktuálne na YouTube cez 800-tisíc pozretí. Určite súvisí aj so situáciou na Slovensku, s kauzami a s korupciou. Aké sú podľa vás reálne možnosti zmeniť krajinu tak, aby sa zmenil aj pohľad ľudí na ňu?

Nie je to jednoduché, súhlasím s tým, že to, čo sa v našej krajine odhaľuje v poslednej dobe, sú nesmierne vážne a nesmierne kritické veci. Je dôvod žiadať zmenu a podieľať sa na nej, to je absolútne bezpochyby. Nie som zástancom prístupu, že všetko je zlé. Je to moja osobná skúsenosť, že aj v inštitúciách, o ktorých sa teraz veľa hovorí, či už sú to súdy, polícia alebo prokuratúra, je stále veľké množstvo kvalitných ľudí. Nepaušalizujme, to považujem za veľmi, veľmi dôležité.

 

A pokiaľ ide o to, či je možné zmenu urobiť, ono je to také zacyklené v tom zmysle, že ak to nevzdáme, tak to možné je. A hlavne, ak to nevzdá mladá generácia. Vy ste práve generácia, ktorá za pár rokov prevezme vedenie tejto krajiny. My budeme na dôchodku a vy budete štát riadiť. A pokiaľ sa mladá generácia nebude o dianie v spoločnosti zaujímať, pokiaľ bude ignorovať voľby, to sa potom ukáže aj v tom ďalšom vývoji. Je nesmierne dôležité aspoň raz za štyri roky využiť šancu a prísť voliť. Alebo sa zúčastňovať na správe vecí verejných inými spôsobmi. 

 

„Ťažko sa mi na to pozerá, úprimne. Som z toho rozčarovaná a smutná, nie je to problém iba na Slovensku. Častokrát je to predmetom našich debát aj na medzinárodnej pôde...,“ komentuje hlava štátu nárast extrémizmu.

 

Zuzana Čaputová: K ľudskosti patrí aj zraniteľnosť, občas podstupujem tortúru nenávistných útokov (Rozhovor)
Zdroj: TASR/AP

 

Ako sa vám ako prezidentke Slovenskej republiky pozerá na fakt, že v krajine dochádza k nárastu popularity extrémistov?

Ťažko sa mi na to pozerá, úprimne. Som z toho rozčarovaná a smutná, nie je to problém iba na Slovensku. Častokrát je to predmetom našich debát aj na medzinárodnej pôde s iným prezidentmi, pretože je to jav, ktorému čelíme takmer všetky krajiny. O príčinách sa vedú obrovské polemiky. Príčina nie je iba jedna. Či je to zanedbanie vzdelávania – na Slovensku možno by pomohlo zvýšiť prístup k mladej generácii, ktorá by bola rovnocenným partnerom na debatu. Veľa sa teraz hovorí o potrebe kritického myslenia, ale nie som si istá, či v deťoch to kritické myslenie najskôr ako keby nevypneme alebo neušliapeme tým, že ich nútime memorovať a nie rozmýšľať o tom, čo sa majú učiť.

 

A ten dialóg, ktorý potom môže byť z hľadiska perspektívy veľmi užitočný na to, aby sa deti naučili kritický myslieť, možno zadusíme vo veľmi skorom štádiu. Možno ešte jeden veľmi dobrý príklad – moja mladšia dcéra, keď ešte chodila na základnú školu, mala okrem iného za úlohu práve to, aby sa učila kriticky myslieť tak, že mali vymýšľať falošné správy. Veľmi s tou témou pracovali, a to nie spôsobom, že o tom niekto prednášal, ale že to priamo tvorili, identifikovali. Aj toto môže byť užitočný príspevok k tomu, ako mladú generáciu viesť k rozlišovaniu, samozrejme aj k hodnotám a poznaniu histórie, čo veľmi úzko súvisí s nárastom fašizmu. 

 

Jedna z vašich dcér chce ísť študovať do zahraničia? 

Veľmi o tom často hovorí, áno.

 

Veľa ľudí nám odišlo zo zahraničia, avšak je pozitívnym faktom, že v týchto parlamentných voľbách zaznamenávame vysoký záujem o voľbu zo zahraničia. Čomu to pripisujete? 

Ja som sa s tým záujmom stretla aj po mojom zvolení, lebo vždy, keď som v nejakej krajine, tak sa stretávam aj so Slovákmi, ktorí tam žijú. A mnohí z nich si sťažovali, alebo ma skôr žiadali, aby som prispela k zmene, aby aj v iných voľbách mohli voliť zo zahraničia, nielen v parlamentných. Lebo napríklad v prezidentských to možné nie je. Dúfam a verím, že väčšina zo Slovákov je v zahraničí len dočasne a potom sa vrátia. Myslím si, že nestrácajú kontakt s krajinou, nestrácajú záujem o Slovensko, a to je nesmierne dôležité. Evidentne čelia inej životnej skúsenosti v zahraničí, vidia, že na Slovensku sú veci, ktoré je vhodné zmeniť a chcú sa tej zmeny prostredníctvom volieb zúčastniť. 

 

Takže je podľa vás veľmi dôležité, aby sa títo voliči zúčastnili. 

Určite áno. Všetko sú to občania Slovenskej republiky. Ak chceme vytvoriť predpoklady na to, aby sme ich motivovali k návratu po tom, ako načerpajú skúsenosti a vedomosti v zahraničí, tak ten kontakt prostredníctvom volieb je dôležitý. Majú stále pocit, že sa zúčastňujú na Slovensku, že tu vlastne istým spôsobom spolurozhodujú o jeho ďalšom vývoji.

 

„Som na Instagrame, občas sa mi podarí pozrieť, sledujem aj Refresher,“ hovorí prezidentka.

 

V predošlom rozhovore sme sa bavili aj o vašich očakávaniach a možno aj obavách, vtedy ste nám vraveli o strate súkromia. Čo bola doposiaľ najťažšia úloha, ktorú ste museli riešiť v úrade? 

Úprimne nemám v pamäti jeden jediný moment, alebo jedinú úlohu, ktorá bola najťažšia. Samozrejme, sfunkčnenie Ústavného súdu a vymenovanie zvyšných sudcov bola spoločensky veľmi sledovaná, očakávaná a nesmierne dôležitá vec, ale nechcem povedať, že menej dôležité je rozhodovanie o milostiach. Tých žiadosti prichádza nesmierne veľa a naozaj sa snažíme veľmi poctivo zvažovať všetky dopady a rozhodnutia. Sú to individuálne príbehy.

 

Boli to aj všetky kroky v zahraničnej politike, pretože do toho priestoru som vstúpila ako neznámy človek a bolo treba si vybudovať isté meno, istú hodnotovú identitu v zahraničí. Asi nepoviem iba jednu jedinú vec. Takisto vetovacie právomoci voči zákonom, to sú všetko dôležité momenty, kedy si zodpovednosť uvedomujem veľmi silno.

 

 

A je niečo také, čo ste vôbec nečakali, že by ste museli ako prezidentka robiť?

Priznám sa, že keď som vstupovala do kampane, tak som mala pomerne konkrétnu predstavu o okruhu právomoci ako právnička. Vedela som si to nejakým spôsobom predstaviť a zároveň som si ale nerobila predstavu o tom, ako sa tie právomoci z hľadiska foriem napĺňajú. Takže, jasné, že keď sú to rôzne ceremónie alebo akty, to sú veci, ktoré sú pre mňa nové, ale sú iba naplnením tej konkrétnej právomoci, o ktorej som predstavu mala. Takže úplne, že by mal prekvapilo, že "aha, aj toto budem robiť a nerátala som s tým" – to skôr nie, iba ta forma je iná, ale tú som si skôr ani nepredstavovala. 

 

Niet pochýb o tom, že nielen na sociálnych sieťach vám stúpa popularita. Čo hovoríte na fakt, že si vás – poviem to tak slangovo – ľudia idú?

Ja si to, samozrejme, veľmi vážim. Ja si vážim každú priazeň, ale zároveň, okrem priazne vnímam aj tú druhú stránku, pretože, sú aj ľudia, ktorí – opäť slangovo povedané – ma nemusia, prípadne som pre nich hrozba až nebezpečenstvo, čo ma úplne prekvapuje s mojim nastavením. Čiže vidím obidva tieto póly a snažím sa byť od oboch týchto pólov nezávislá a ísť po podstate toho, prečo som sa pre výkon mandátu rozhodla. Ale, samozrejme, zároveň platí, že je to služba a je to služba pre ľudí a ak ľudia považujú moju službu za dobrú, férovú a profesionálnu, tak ma to nesmierne teší a veľmi si to vážim. 

 

Zuzana Čaputová: K ľudskosti patrí aj zraniteľnosť, občas podstupujem tortúru nenávistných útokov (Rozhovor)
Zdroj: Zuzana Čaputová/Facebook

 

Také to hejtovanie, alebo šírenie nenávisti, ono to patrí aj k predvolebnej kampani. Čo hovoríte na to, keď sa to teraz deje? 

Je to obrovský problém a ja to vnímam nielen v predvolebnom období. Teraz tá miera, samozrejme, narastá a mňa prekvapuje to, že keď chodím v rámci výjazdov po Slovensku a rozprávam sa s inými profesiami – lekármi, hasičmi, záchranármi, a keď sa ich spýtam, že čo je najväčší problém, tak oni nehovoria o tom, že chýba nám ďalšia sanitka, alebo personál. Aj na takýchto pozíciách povedia, že problémom je nenávisť medzi ľuďmi. Oni sami sú objektom nenávistných prejavov a ja mám pocit, že je to choroba doby. Jeden deň majú ľudia rešpekt k odbornosti, majú pocit, že sú múdrejší než lekár, špecialista alebo záchranár a odborníci v iných oblastiach.

 

Samozrejme, politici sú ďaleko väčším terčom, pretože máme javiskovú pozíciu. Ale ja si myslím, že táto deštruktívna nálada a nenávisť, ktorá sa legitimizuje z pozície napríklad niektorých ústavných činiteľov je nebezpečná pre fungovanie krajiny. Ja sa k tomuto tónu a tomuto spôsobu komunikácie nikdy nepridám. A to nielen kvôli tomu, že to nepatrí k mojej povahe, ale aj kvôli tomu, že si myslím, že to škodí – škodí spoločnosti, škodí demokracii, škodí co výsledku Slovensku.

 

„Teším sa, že sa k tomu vrátim, je to nevyhnutná kompenzácia tej záťaže, ktorá je prirodzene v práci,“ komentuje Zuzana Čaputová svoje obľúbené voľnočasové aktivity ako plávanie alebo prechádzky. 

 

Dá sa voči tomu podľa vás obrniť? Filtrovať tieto hejty.

Učím sa to. Do istej miery je to tak, že sú útoky, ktoré sú primitívne, bez argumentácie, ktoré ma obídu, ako keď zafúka vietor a netrafí sa to do mňa, nezadrie, pretože to je úroveň, ktorá nie je hodná povšimnutia. Sú zároveň útoky, ktoré sú tak nenávistné, že som si ich doteraz nevedela ani predstaviť a je prirodzené, že sa ma niektoré z tých vyjadrení ľudsky dotknú.

 

Áno, môžeme si vybrať cestu, že sa obrníme, aby sa nás veci nedotýkali, ale ja si myslím, že takýto múr spôsobí to, že z nás nebude cítiť emóciu a tomu sa chcem vyhnúť. K ľudskosti patrí aj zraniteľnosť, takže podstupujem občas túto tortúru občas. Ale samozrejme, je to manažovateľné tým, že sa vôbec nemusím zaujímať o niektoré vyjadrenia a niektoré veci je lepšie aj nevedieť. 

 

Vtedy si treba prečítať tie dobré správy, ktoré vám určite tiež prichádzajú. Váš Instagram má asi na starosti tím ľudí, ale určite máte prístup k obsahu. Viete o správach, ktoré vám chodia – tie milé? 

Samozrejme, niektoré si stihnem pozrieť aj ja, niektoré nie, o niektorých ma informujú kolegovia. Je to naozaj na škále od útokov po veľmi milé povzbudenia.

 

Sledujete aj vy nejakú osobnosť na Instagrame? 

Som na Instagrame, občas sa mi podarí pozrieť, mám aj Refresher na Instagrame napríklad.

 

Sa tešíme.

Takže občas vidím, čo zdieľajú alebo publikujú ľudia, ktorých si vážim, ktorí sú zaujímaví profesne. Je to taká predselekcia informácii. 

 

Ako prvá ženská prezidentka máte pocit, že máme v politike málo žien?

Áno, myslím, že tie čísla nepustia. Naozaj, žien v politike na Slovensku nie je veľa, ja však dúfam, že sa to bude postupne meniť. Neznamená to, že to kritérium treba implantovať nasilu. Pokiaľ má ísť do politiky žena len z dôvodu, že je žena, to asi úplne nestačí. Ale bolo by super, keby čím ďalej, tým viac žien, ktoré majú chuť vstúpiť do verejného života a majú odbornosť v nejakej oblasti, aby do politiky išli. Myslím si, že spestrenie ženským prístupom je zdravé. 

 

Boli by ste spokojná s tým, keby vaše dcéry chceli ísť do politiky?

Ja by som bola spokojná s tým, keby sa im podarilo nájsť profesiu, ktorá ich bude vyjadrovať, ktorá bude rozvíjať ich talenty a ktorá ich bude baviť, to je najdôležitejšie. Či to bude politika, uvidíme, ale bude super, keď budú v tej profesii šťastné. 

 

Máte ako hlava štátu čas na šport alebo hobby? 

Toto je oblasť, ktorú obzvlášť v zime zanedbávam, lebo v lete sa dá toho robiť trochu viac. Veľmi rada plávam, prechádzky a podobné aktivity, to je super, ale úprimne sa priznám, že som to v poslednom období zanedbala. Teším sa, že sa k tomu vrátim, je to nevyhnutná kompenzácia tej záťaže, ktorá je prirodzene v práci. 

 

 

Možno taká dobrá dovolenka. Ako hlava štátu môžete ísť hocikedy na dovolenku? 

Veľká miera improvizácie v mojom živote je už skôr minulosťou. Pokiaľ ide o dovolenky, tak úplne, lebo samozrejme, že tím ľudí musí vyrozumieť iný štát, do ktorého cestujem a oni to zabezpečujú z hľadiska bezpečnosti a protokolu. Takže nie je to tak, že zajtra sa rozhodnem, že cestujem do zahraničia. Okrem toho blízkeho zahraničia, že na jeden deň, to sa asi dá, napriek tomu, že treba všetko toto vybaviť. Ale áno, veľká miera improvizácie sa už nedá, pretože na každý môj krok sú naviazané od ochranky až po ďalšie súvislosti. 

 

Zuzana Čaputová: K ľudskosti patrí aj zraniteľnosť, občas podstupujem tortúru nenávistných útokov (Rozhovor)
Zdroj: Zuzana Čaputová/Facebook
 

 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Welin/REFRESHER Tagy: rozhovor, zuzana čaputová
Pridaj sa k tým, ktorí nás podporili. Predplať si R+ VIAC
Ohodnoť článok
15
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Najčítanejšie
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.