Recenzia: Dokument o Attilovi Véghovi je povinnosťou pre každého milovníka MMA

Do kín prišiel film o slovenskom bojovníkovi. Ako sa vám páčil?

Ondřej Jarůšek
8. február 2020, 16:59
Čas čítania: 3:57

2

Zajisté není domácího fanouška MMA, který by neznal jméno Attily Végha. Slovenský bojovník má za sebou vskutku obdivuhodnou životní cestu a jeho sportovní kariéra je lemována jak vzestupy na vrchol, tak i pády na dno. Právě to a řadu dalších zajímavostí zachycuje nový dokumentární film Attila, který se po prvotním uvedení do kin na Slovensku stal okamžitě hitem. Před pár dny měl snímek premiéru i v České republice a my si ji samozřejmě nemohli nechat ujít. Jak se nám tedy film líbil?

Za vznikem filmu jako hlavní tvůrce stojí Petr Větrovský, bývalý generální ředitel klubu 1. FK Příbram a zakladatel firmy VDN promo, se kterým jsme si o filmu povídali v nedávném rozhovoru. Ten pro Attilu Végha původně točil pouze medailonek, kterým chtěl slovenského bojovníka lépe představit české veřejnosti při příležitosti akce s boxerem Tysonem Furym v Praze, kde právě Attila figuroval jako hlavní host. Prvotně malý projekt se však nakonec rozrostl až do plnohodnotného dokumentu, který nyní dobývá sály kin napříč dvěma republikami.

Nikdy se nebil na ulici

Snímek tě nejdříve provede dětstvím a úplnými sportovními začátky slovenského šampiona. Ten byl dle slov rodičů jako dítě neobvykle živý, a tak se jej rozhodli přihlásit do sportu. Ze začátku však na první pohled dojmem nadaného jedince nepůsobil a kvůli trochu oplácané figuře a načervenalým tvářím si později vysloužil přezdívku „Pumukli“ (podle stejnojmenné televizní postavičky). A ta mu zůstala dodnes.

Netrvalo však příliš dlouho a mladý Attila začal sbírat v kempo karate jednu trofej za druhou. Společně se svým kamarádem Ivanem Buchingerem, dnes již také slavným bojovníkem, se následně podle videí na YouTube začali učit základy MMA, ve kterém nakonec oba dosáhli velký úspěchů. Nicméně navzdory výhrám v kleci nebo ringu se Attila Végh nikdy nerval na ulici, z toho se mu podle Petra Větrovského dělá zle. Film tak mimo jiné pomáhá úspěšně bořit mýtus o bojovnících jakožto násilnických povahách, jak je někteří lidé ve společnosti ještě i dnes bohužel vnímají.

NAČÍTAŤ ČLÁNOK BEZPLATNE
Predplať si REFRESHER+ a získaj ďalšie výhody

Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 1349 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.

VIAC O PREDPLATNOM
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Už od 1.99 € mesačne
S REFRESHER+ môžeš získať tieto benefity
VIAC

Dokumentární filmu o Attilu Véghovi je povinností pro každého milovníka MMA (Recenze)
Zdroj: Bohemia MP/Attila

Kluk z vesnice, který dobyl Ameriku

Kromě peripetií spojených s odchodem z práce a sháněním sponzorů, jež by pomohli zajistit zápasovou přípravu, se divákovi naskytne pohled na první zápasy, ve kterých Attila Végh bojoval před zraky jen pár desítek lidí, až po přestup do velkých organizací, kde poprvé zažil, jaké je to bojovat v zaplněných velkých arénách. Obyčejný chlapec z Gabčíkova, malé dědiny na Slovensku, se pomalu začal stávat hvězdou v evropském a později i světovém měříku.

Emotivní je zejména Attilovo vyprávění o přestupu do americké organizace Bellator. Po příjezdu do světoznámého tréninkového gymu American Top Team najednou Végh stál bok po boku se zápasníky, které do té doby znal pouze z obrázků, videí a her na PlayStation. Jeho hrdinové trénovali pod jednou střechou jako on a poté, co mu hlavní trenér řekl, že z něj bude šampión, se Attila dle vlastních slov rozplakal.

A měl pravdu. Attila Végh si v Americe díky skvělým výkonům postupně vybudoval jméno a po čtyřech výhrách dostal šanci bojovat o titul. Stalo se tak 28. února (február) 2013, kdy se Attilovi postavil ve své první obhajobě titulu tehdejší šampion polotěžké váhy Christian M'Pumbu. V zápase se Véghovi dařilo jasně dominovat, a tak si zajistil jednoznačnou výhru na body. Stal se šampionem jedné z největších světových organizací a dokázal tak něco, co ještě žádný Slovák před ním.

Zdroj: Oktagon MMA

Tvrdý pád a návrat na vrchol

Pak ale začal postupný pád ke dnu. Po sérii proher v Americe, Polsku a Rusku visela kariéra Attily Végha na vlásku, v tu chvíli však přišlo „záchranné lano“ v podobě nabídka od domácí organizace Oktagon MMA. Svůj první zápas pod její hlavičkou na pražské Štvanici proti těžkému soupeři i přes zánět středního ucha vyhrál a jeho hvězda začala opět žhnout.

Po zbytek filmu se můžeš těšit na zákulisní záběry z přípravy na jednotlivé zápasy, které vedly až k samotnému zápasu století s českým bijcem Karlosem „Terminátorem“ Vémolou. Z pohledu samotného Attily Végha, ale i jeho nejbližších uvidíš, čím vším si bojovník v té době procházel, ať už se jednalo o radost z výher, nebo hořké zklamání po prohraném zápasu s Virgilem Zwickerem.

Jsou to právě komentáře lidí, kteří jsou Attilovi nejblíže, co pomáhá dotvářet autentickou a místy poměrně intimní atmosféru filmu. Kromě rodičů, bratra a manželky ti film představí i nejbližší týmové kolegy, kterými jsou jmenovitě Matúš Mečár, Edo Gerek a Ilja Škondrič. Ti za Attilou pochopitelně stáli i při výhře v zápase století, který se nesmazatelným písmem zapsal do dějin domácí MMA scény. A sledovat na velkém plátně rozbouřenou O2 arénu a Attilovu radost poté, co Karlose knockoutoval po dvou minutách, je silný zážitek, který se neomrzí.

Zdroj: Bohemia MP/Attila

Šampion, otec, vzor

Nad rámec sportovních úspěchů však s filmem nahlédneš i pod pokličku šampionova osobního života. Konkrétně film zachycuje například pocity, které Attila se svojí manželkou prožíval, když se dozvěděli, že budou mít potomka, a samozřejmě nechybí ani následná návštěva porodnice a bezprostřední momenty těsně poté, co se Attilovi narodil syn.

Pro budoucí generace se Attila Végh stal vzorem, v jehož šlépějích se třeba vydá další obyčejný chlapec z malé vesnice, který se jednou rovněž stane světovým šampionem. I to je právě jedno z poselství filmu, který se snaží poukázat na to, že díky tvrdé dřině a odhodlání může každý dosáhnout velkých úspěchů.

Doporučujeme

Pokud jsi četl Attilovu knihu Cesta k titulu, je možné, že většinu informací ohledně začátků slovenského bojovníka už budeš znát. Pořád se však jedná o velmi zdařilý dokument, na kterém je obdivuhodné zejména to, že početl jeho autorů by se dal doslova spočítat na prstech jedné ruky. O režii a scénář se postaral již zmíněný Petr Větrovský, kameru obstaral Dominik Besler, střih zastřešil Martin Dlugolinský a pod zvuk se podepsal Viktor Krivosudský. Za velice skromných podmínek tak vzniklo velmi povedené dílo.

Dokumentu by dle mého názoru prospěla o něco kratší stopáž, která dosahuje více než 120 minut. Zkrácení by filmu pomohlo a nabral by větší spád a dynamiku. Z hudební vložky bych také vystřihl skladbu Primetime od Majka Spirita, která závěru filmu spíše škodí – to je však věc vkusu, tedy čistě subjektivní názor. I tak však doporučujeme se na dokument zajít podívat a vychutnat si výjimečnou cestu tohoto výjimečného bojovníka na vlastní oči. 8/10

Náhľadový obrázok: Oktagon MMA Tagy: MMA, Attila, recenze, attila vegh
Pridaj sa k tým, ktorí nás podporili. Predplať si R+ VIAC
9