4. decembra 2019, 13:00

Kto je Santa Claus a prečo začal deťom roznášať darčeky? Prezradí ti to nádherný animák Klaus od Netflixu (Recenzia)

Netflix vydal jeden z najlepších animákov roka a ty o tom pravdepodobne ani nevieš.

Klaus vyšiel na Netflixe ešte minulý mesiac, no akosi mu nikto z našich krajín nevenoval pozornosť. A to je trestuhodné. Popol na hlavu si musíme sypať aj my.

Režijný debut Sergia Pablosa je najčarovnejším vianočným filmom posledných rokov a jedným z najlepších, ak nie rovno najlepším klasickým animákom. Do našich kín sa však trestuhodne nedostal. Netflix si zabezpečil distribučné práva po celom svete. Ktovie, či by sme sa o snímke dozvedeli viac, keby prišla do kín, ale asi áno.

Klaus rozpráva origin story Santa Clausa (príbeh o tom, ako vlastne táto magická bytosť vznikla). Animák sa až na pár maličkostí a klasických animovaných ťahov ignorovania fyziky drží pri zemi a snaží sa rozpovedať citlivý, autentický a zábavný príbeh o tom, ako to celé začalo. V hlavnej role sa predstaví Jesper, syn bohatého podnikateľa, ktorý sa v živote o nič nemusel starať. Otec sa mu už ale rozhodne dať príučku, a tak ho vyšle na najsevernejšie miesto v krajine, kde musí zriadiť fungujúcu poštu a preposlať 6 000 listov.

Smeerensburg je však Bohom zabudnuté miesto, kde sú ľudia nevraživí a nefunguje tam takmer žiadna infraštruktúra. Môže za to vojna medzi dvomi klanmi. Konflikt kypriaci od nepamäti sa ale Jesper pokúsi ukončiť, aby sa z tohto miesta mohol dostať. Ak sa mu nepodarí doručiť 6 000 listov, otec ho vydedí. V procese si však Jesper uvedomí úplne iné hodnoty a divák sleduje jeho prerod na dobrosrdečného človeka.

V tom zohrávajú rolu aj podarené vedľajšie postavy, či už ide o tie detské (najmä Margu je úžasná), alebo dospelé. Samostatnou kapitolou je dobrosrdečný, no zlomený muž menom Klaus. Ten žije na samote obklopený stovkami, až tisíckami hračiek. A viac z deja vedieť nepotrebuješ. Pri jeho sledovaní si sám uvedomíš, aký očarujúci dokáže byť.

Nemusí byť pritom nutne úplne originálny či revolučný. Klaus sa spolieha na sympatické postavy, postupné budovanie deja, vizuálne gagy a geniálne fungujúcu vianočnú atmosféru, ktorou je film nasiaknutý do nitky. Funguje však aj ako tradičný animák s nejakým tým posolstvom. Má len hodinu a pol, ktorá ti rýchlo uletí a nudiť sa nestihneš ani na sekundu.

Okrem samotného deja, postáv a úžasného soundtracku ti padne do oka aj niečo dnes už netradičné. Klaus je animovaný v 2D, na čo v dnešnej dobe nie sme vôbec zvyknutí. Režisér sa ku klasickému štýlu rád vrátil, aj keď samotný animák rôzni distribútori a investori označili ako riskantný. Sergio Pablos si založil vlastné štúdio a v roku 2015 vypustili prvý teaser, cez ktorý hľadali distribútora. Podarilo sa im to až s Netflixom, ktorý film zafinancoval a ide tak o ich prvý originálny celovečerný animák. A hneď im pokojne môže vyhrať Oscara (minimálne tú nomináciu si zaslúži).

Klaus je vynikajúcim animákom do každého dňa, no ak si ho s rodinou či hocikým iným pozrieš v priateľskom duchu a období Vianoc, budeš nadšený. Ponúka originálny, tak trochu cynický pohľad na to, ako sa zrodil Santa Claus. Oplýva mnohými krásnymi momentmi, vtipnými scénami a postavami hodnými tvojich sympatií. Ku koncu dokáže byť aj emotívny, no a v konečnom dôsledku si neviem spomenúť na nič, čo by mi na ňom vadilo. Užil som si ho od začiatku do samého konca, a tak udeľujem osem a pol bodu z desiatich.