Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 30. 10. 2020 meniny má Šimon, Simona

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Strava
0
Simon K.
Dangerousmissk
26. december 2015, 12:33
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Slnečný vitamín D - väčšina ľudí ho má nedostatok, robí nás šťastnejších a patrí medzi najlepšie doplnky výživy

Najmä v zimnom období sa oplatí ho mať doma a pomáha v rámci mnohých zdravotných hľadísk.

Simon K.
Dangerousmissk
26. december 2015, 12:33
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Keď povieme suplementy, mnohým naskočia na myseľ zrovna tie, ktorých účinky sú minimálne až žiadne. Na druhej strane sú tu však doplnky výživy, ktoré sa oplatia a ich význam z dlhodobého hľadiska nemožno popierať. Nie tak dávno sme si povedali čo-to o zinku, minerále, ktorý má spojenie napríklad aj s testosterónom a dnes budeme pokračovať slnečným vitamínom D.

 

Slnečný vitamín D - väčšina ľudí ho má nedostatok, robí nás šťastnejších a patrí medzi najlepšie doplnky výživy

 

Máš v zimnom období pocit, akoby ťa opúšťala energia a cítiš sa oveľa lepšie v lete, keď je vonku teplo a žiaria na teba slnečné lúče? Tu už sa blížime k tomu, prečo sme v úvode spomenuli slovo slnečný.

Vitamín D v podstate ani nie je vitamín. Je to hormón, ktorý sa vytvára v našej koži ako výsledok slnečného žiarenia. Je jedným z 24 mikronutrientov potrebných na prežitie a najlepším zdrojom vitamínu D je, ako už asi tušíš, slnko. Bežne sa však nachádza aj vo vajíčkach, rybách (najmä losos, mečúň, pstruh, makrela, ale i ďalšie), mliečnych výrobkoch a zastúpenie má aj v potravinách ako huby, tofu či kaviár.

 

Suplementovať vitamín D sa však oplatí každému človeku, pretože väčšina ľudí nie je pod slnečnými lúčmi prevažnú časť roka (kedy si telo produkuje vitamín D z cholesterolu samé) a práve naopak, pracujú niekde v interiéri a na Slovensku si ho užijeme naozaj len počas pár mesiacov. Jeho dopĺňanie má viacero pozitívnych účinkov na naše telo - zvyšuje imunitu, stará sa o naše kosti a robí nás šťastnejších. Áno, naozaj. Nižšie hodnoty vitamínu D v tele sú podľa štúdií spojené s väčším množstvom depresívnych symptómov, čo bolo prvýkrát zaznamenané ešte v roku 1979. Ďalej znižuje risk rakoviny hrubého čreva, má pozitívny vplyv na ochranu pred srdcovými chorobami, cukrovkou a taktiež znižuje risk sklerózy. Ľudia s nedostatkom vitamínu D môžu tiež oceniť zvýšenie hladín testosterónu po začatí pravidelnej suplementácie.

 

Slnečný vitamín D - väčšina ľudí ho má nedostatok, robí nás šťastnejších a patrí medzi najlepšie doplnky výživy

Ako ho dávkovať a kedy

S tým dávkovaním je to trošku zložitejšie. Odporúčanou dávkou je 400-800IU vitamínu D denne, ale žiaľ, pre dospelých je táto dávka nedostačujúca a odporúča sa prijímať aspoň 2000IU každý deň (1000 až 2000IU je minimálne efektívne množstvo). Odporúčaná bezpečná dávka na každý deň je stanovená na 4000IU. Keďže však existuje aj toxicita vitamínom D, dávky by v žiadnom prípade nemali presahovať za bežných okolností 10000IU. Orientovať sa môžeme aj podľa hmotnosti človeka, a to 20-80IU/kg denne (pre 80kg človeka by to bolo 1600, maximálne 6400IU, ale keďže veľa vitamín D suplementov obsahuje 5000IU, to bude asi také naše stále optimálne maximum. Ako suplementácia sa odporúča vitamín D3, nie vitamín D2, keďže D3-ka je viac efektívna pre naše telo.

 

A kedy? Je to v podstate jedno, ale maj na pamäti, že by si ho mal prijať s jedlom obsahujúcim tuky - buď s klasickým jedlom alebo so samotným rybím olejom či kokosovým olejom. Maličká kontroverzia nastáva, či ho suplementovať navečer, keďže niektoré neoficiálne správy hovoria, že by mohol narušiť spánok. Ak pociťuješ, že to sedí aj na teba, daj si ho v skoršej časti dňa.

 

Slnečný vitamín D - väčšina ľudí ho má nedostatok, robí nás šťastnejších a patrí medzi najlepšie doplnky výživy

Tipy a zaujímavosti

Dopĺňanie vitamínu D má dobrý synergický efekt s vápnikom (pre zdravie kostí) a vitamínom K, taktiež pre zdravie kostí a ktorý zároveň môže zmierňovať riziko predávkovaním vitamínu D, ak niekto prijíma vysoké množstvá. Väčšina ľudí nemá optimálnu hladinu vitamínu D, takže vzhľadom ku mnohým zdravotným výhodám sa jeho suplementácia rozhodne hodí a podľa viacerých odborníkov, ktorí sú skutočne odborníkmi, je to jeden z mála "nekulturistických" doplnkov výživy, ktoré by sme mali mať na poličke. Ak by nás čítali aj starší ľudia (60+) tak vedzte, že môže zvýšiť aj silu! Ako zaujímavosť môžeme uviesť, že 30 minút priameho slnečného žiarenia generuje približne 10000IU vitamínu D, a to sa javí ako maximum, ktoré môže telo syntetizovať. 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.